Problemer med første brygg.

Hei,

Jeg holder nå på med mitt første brygg. Satser på en juleøl, og valgte et ferdig sett med tørrgjær nå. Tenkte det var greit å gjøre det så enkelt som mulig første gang. Kjøpte "Christmas Ale Allgrain ølsett 25L" fra Bryggselv.no med Safale S-04 som gjær. Brygget på en BB30 med pumpe, ekstra isolasjon og høyere føtter. Synes prosessen gikk overraskende greit. Klarte ikke å holde temperaturen helt stabil, det må nok litt trening til, men ellers fungerte ting greit. Endte riktignok opp med 20 liter vørter, så jeg skulle sikkert brukt litt mer skyllevann. Uansett, målte OG til 1055. Rehydrerte to pakker S-04 (det burde vel være mer enn rikelig) i vann rundt 25 grader, og slapp opp i vørter som holdt omtrent samme temperatur. Ristet på gjæringskaret og prøvde meg også på å lufte ved hjelp av luftpumpe m/brusestein (tror pumpa mi var litt for svak, så ikke så mye bobler fra denne).

Så til problemet. Jeg brygget fredag kveld, og har siden det ikke oppdaget noen aktivitet i gjærlåsen. Vannstanden er bortimot lik på begge vannspeil, og det er lite skum i gjæringskaret. Mandag kveld rehydrerte jeg en ny pakke med S-04 (kommer fra samme leverandør) og slapp oppi, men det er fortsatt ingen aktivitet. Gjæringskaret har 19-20 grader, ganske stabil temperatur. Hva kan være galt her? Har jeg gjort noe riv ruskende galt? Kan gjæren være dårlig? Og til slutt men ikke minst: Kan brygget ha overlevd dette, eller er det bare å tømme dunken i vasken og satse på juleøl i 2013 istedet?
 
Dette hørtes rart ut. Men det er lurt å riste dunken FØR man har oppi gjæren. Men at dette skal gi slikt utslag tviler jeg på. du kan prøve å måle sukkerinnholdet etter et par dager(evt. nå) for å se om det har gjæret. Det kan hende at det er et lite hull på dunken eller noe som slipper ut luft der i stedet for gjærlåsen. Men det er sikkert noen andre enn meg som kan svare bedre på dette. Om du måler sukkerinnholdet igjen, husk å desinfisere godt alt som er i kontakt med vørteren! Det er litt risikosport å åpne dunken før gjæringen er ferdig, men om du passer på renhold skal det gå veldig bra!
 
Som Freddy nevner, så er en sikker måte å kontrollere om gjæringa går i riktig retning å måle den. Med mindre du har rehydrert gjæra i veldig varmt vann så er det antakeligvis ikke noe galt med den, i allefall ikke etter 3 pakker. 20 grader i rommet gjør at det blir svært varmt i dunken under stormgjæringa, som kan ha vært unnagjort på et lite øyeblikk mens du ikke sto å så på dunken. Forøvrig er 25 °C veldig høy pitchetemperatur. Det vil ikke drepe gjæra, men kan ende i et hav av usmaker fra gjæra som ikke nødvendigvis er en behagelig affære. Det tar riktig lang tid å kjøle ned 20l vørter på 25 °C ned til 20 °C romtemp når bøtta bare står der.

Du sier det er et skumlag på toppen, det betyr at noe har skjedd. Mål den. Alt er antakelig helt i orden, men bare gjæret fort og varmt.

Ang gjærlås, ikke tenk så meget på den, den er bare fin for å holde møkk og oksygen ute av bøtta og skal brukes som indikator med en stor klype sunn skepsis.
 
Dette med gjærlås og bobling var jeg også veldig opptatt av i begynnelsen.

Etterhvert har jeg lært, som det blir sagt i andre innlegg, at denne ikke betyr så veldig mye.

Sjekk SG (ta måling med hydrometer), så tipper jeg du ser resultater, for der er ingenting feil med prosessen sånn du beskriver den.
 
Dere har nok rett. Målte 1017 nå, så noe har åpenbart foregått nedi der. :) Hvor langt ned kan man forvente at den synker tro?
 
Vanskelig å si, men etter min mening bør den ikke sånn veldig mye lenger ned, siden det er ett juleøl. Her er det kanskje naturlig å sende ballen over til Gahr, som tross alt har konstruert denne miksen :)

Mitt juleøl stoppet på 1.016, og jeg er fornøyd med det.
 
Gjæringen stopper når den stopper. Hva FG-en blir vil avhenge av mesketemperatur osv. La det stå på dunken i ca. to uker før tapping på flasker eller fat. Øl blir det uansett! Men 25 °C ved pitching var litt høyt...
 
Må innrømme at jeg er usikker på temperaturen ved pitching. Jeg antar den lå rundt 25 grader når jeg begynte tappingen over på dunk, men den ble antagelig kjølt ned litt i den prosessen også. Lot det renne temmelig sakte fra BB30-krana og ned på noe (sterilt) som brøt strålen for å øke lufttilgangen. Krysser fingrene for at det blir drikkbart.

Takk for tilbakemeldinger i alle fall. Det blir sikkert ikke det siste dumme spørsmålet. ;)
 
Ikke et dumt spørsmål. Det er ca en i uka som spør om akkurat det samme, så det må jo bety at dette er noe folk trenger å få svar på;-)
Jeg tilsatte gjær på 28 grader en gang og det gjør jeg aldri igjen. Jeg opplevde det samme som deg: Nesten ingen plopping, men det skyldes nok som det skrives over at det gjærte fra seg mens jeg ikke fulgte med. Ølet gjæret fra 1048 til 1009, men bortsett fra det var det ingenting godt å si om dette brygget. Det smakte overhodet ikke bra noe jeg tipper kommer av for høy temperatur da jeg tilsatte gjær.
Lykke til. Du får i det til fjøsnissen om du ikke liker det selv. Han er ikke så nøye på det:)
 
Tilbake
Topp