Problemer med kjøleskapstemp under lagergjæring

Brygget to batcher med lager for 14 dager siden og satte de i hvert sitt kjøleskap. De første tre dagene fikk jeg ikke temp under 14-15 grader, den siste halvannen uka har det vært 3-6 grader, dette etter kun en minimal justering.

GJæret med WLP830 så dermed har ølet hatt først for høy og deretter for lav temperatur. FG er nå 1025-26, OG var på 1055 og 1058.. skulle helst fått gjæret ned 6-8 poeng til.

Ved ytterligere justering nå risikerer jeg at skapene bikker 15 grader igjen. Er det bedre å holde temp lav snarere enn høy for resten av tiden? Tenker 3-4 uker til før tapping.

Du har for dårlig kontroll på tempen. Anbefaler at du anskaffer en STC1000 for å holde jevnere temp...

Vet egentlig ikke men jeg hadde satt det varmere. Det har vel (nesten?) stanset helt opp nå og det er kanskje en viss fare for diacetyl. Får du det igang igjen så kan denne smaken bli redusert.
Men hør på folk med peiling. Jeg har ingen erfaring med slik temperatur/gjæringsforløp.

En uke på ca. 15 grader eller noe høyere bør gjøre nytten for utgjæringen,har lite eller ingen negative effekter på smak så langt ut i gjæringsforløpet. Selv om du var litt uheldig denne gangen,er det bedre at temp var lav enn høy. Og det lar seg fint gjøre å lage en god lager i et vanlig kjøleskap dersom det holder en rimelig stabil temp på 8-10 grader.

Sist redigert:
Jeg ville satt ølet i romtemperatur og latt det stå på ca 20 grader i tre døgn (diacetylrast) og deretter en uke i kjøleskap på 8-10 grader. Løp og kjøp UT-200, ikke STC, mens ølet står i romtemp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp