Problemer med luft i "impeller" pumpe

oydna

 
Jeg har en kjele fra MoreBeer som har ventil et stykke over bunnen i kjelen. Jeg har kjøpt en såkalt maximizer fra MoreBeer som gjør at vørter blir sugd ut fra bunnen, slik at jeg får med vørter under gjennomføringen i kjelen. Problemet med denne løsningen er at luft blir fanget i maximizeren siden uttaket er lavere nede enn gjennomføringen i kjelen. Jeg har en March 809 impeller pumpe som ikke liker luft. Jeg har montert en ventil etter pumpen for å få ut luft, men når jeg åpner denne kommer ikke all luft ut, men det blir endel fanget i pumpehuset. Måten jeg får ut dette på er å stenge ventilen, så går luften opp slangen og ut gjennom kjelen. Men dette går altså ikke når jeg har maximizeren fra MoreBeer på, grunnet at utaket er lavere nede enn gjennomføringen i kjelen. Er det noen som vet hvordan jeg kan ordne dette? Jeg har tenkt litt på å plasere ventilen før pumpen, og om muligens jeg vil få å ut luften da, er det noen som har erfaring med dette? Grunnen til jeg ikke bare prøver dette selv er at gjengene på plastikk "housingen" til pumpen begyner å blir dårlig, så vil gjerne skru så lite som mulig på disse...

Jeg legger ved en illustrasjon over oppsettet mitt.
 

Vedlegg

  • kjeleoppsett_1.png
    30 KB · Sett: 212
Jeg antar du plages med at det blir stående luft på de høyeste punktet på rør/slangeledningen, som så blir "revet" med når du starter pumpa, så en luftenippel der røret kommer ut av kjelen skulle isåfall hjelpe.
 

Vedlegg

  • kjeleoppsett_1.png
    37,7 KB · Sett: 206
Det var ikke dumt. Jeg kan lage en lufteventil ved gjennomføringen i kjelen, og muligens koble på et vertikalt kobberrør som er høyere enn kjelen på utgangen til lufteventilen. Jeg vil da kunne åpne ventilen og slippe ut luft uten at det blir vannsøl.

Takk! Veldig nyttig forum dette...
 
Vi plages også med luft i pumpa. En grei måte å få ut luft av pumpa på (når den først har sugd inn litt luft) er å slå av pumpa og vri den 90 grader slik at ut-løpet peker rett opp. Lufta stiger opp, og pumpa kan startes og settes tilbake.

Vi har også lagt merke til at kokende vørter som pumpes gjennom pumpa vil tilføre luft, så det er nok flere kilder til problemet. Effektiviteten (i alle fall trykket) går kraftig ned når det er luftbobler i pumpehuset så det er greit å bli kvitt lufta.

MVH
Børge
 
Da har jeg gjort en liten test med en vertikal lufteventil i en T-kobling ved gjennomføringen til kjelen. Toppen i T-koblingen blir da det høyeste punkt, slik at når jeg åpner ventilen siver luften ut. Så med denne løsningen klarte jeg å få ut luften med maximizeren på. Jeg har ikke nivå måler på kjelen, så jeg ser for meg at jeg skal montere et gjennomsiktig rør over lufteventilen. Da får jeg både nivåmåler, samt det blir ikke søl på gulvet når jeg slipper ut luft hvis det gjennomsiktige røret er høyere enn kjelen.

Som Børge opplevde jeg ved siste brygg at det kom inn luft under kok. Dette har ikke vært noe problem før, mens ved mittsiste brygg hadde jeg en Bazooka screen på innsiden, da jeg har montert platekjøler. Jeg vil anta at Bazooka screenen ledet luften fra kokingen ned i slangen til pumpen. Jeg har tenkt å få meg en Hopstopper alla den hos www.ihomebrewsolutions.com, så jeg håper dette ikke blir noe problem da, siden jeg ønsker å santiere platekjøleren med å sirkulere kokende vørter.
 
Set er litt å tenke på med ditt planlagte nivå/luftesyatem, at det som er i nivårøret blir kokt, at pumpa kan suge inn luft hvis ventilen er åpen, og, kanske ikke kritisk, vørten i nivårøret vil være kaldere enn den som er i kjelen og dermed vil nivået der være lavere fordi den ekelt og greit er tyngre.
 
Gode innspill Oddvar :)

Du har rett i det nok vil bli sugd inn luft hvis ventilen står åpen når pumpen er på. Det skjedde hvertfall under testen min når jeg kun hadde lufteventil, uten tilkoblet rør over. Men slik jeg brukte lufteventilen under testen var å starte pumpen slik luften ble sugd ned, så åpnet jeg lufteventilen og stoppet pumpen samtidig. Når luften da steg opp gikk den ut lufteventilen. Så stengte jeg ventilen igjen, og kunne starte pumpen uten problemer. Men dette krevde at nivået i kjelen var over "stenge-kulen" på lufteventilen, hvis ikke ble det fanget luft inne i T-koblingen når jeg stengte ventilen. Men det som ikke vil fungere med en slik løsning er å slippe ut luft som kommer inn under koking uten å stoppe pumpen. Jeg tenkte å søke litt rundt på nettet for å se om jeg kunne finne en ventil som slipper gjennom luft/vann den ene veien men som blokkerer den andre veien. Uten å ha god kjennskap til slikt mener jeg å ha hørt om slike ventiler, men det er jo en utfordring at den må tåle koketemperatur, og være næringsmiddelgodkjent.

Anngående å få kokt det som er i siktglasset, så er liknende løsning i bruk på BoilMaker kjelene, og etter som jeg forstår fungerer det greit der. Men det vil jo bli litt anerledels på min løsning siden jeg kun unntaksvis vil ha lufteventilen åpen, slik vil nok vørteren rekke å bli mer kjølig enn på BoilMakeren hvor det hele tiden er "veskekontakt" med kokende vørter. Men jeg kommer nok ikke til å åpne denne lufteventilen før mot slutten av kokingen, og all vørter bør da være kokt minst 45 min før den kommer opp i siktglasset. Jeg tenkte også å montere Tri-Clamp fittings før og etter T-koblingen med lufteventil, da kan jeg løsne litt på clampene slik at jeg kan rotere siktglasset til å peke nedover, og på den måten få ut vørter fra glasset. Jeg testet dette i dag, og det var mulig å løsne clampene nok til å kunne rotere T-koblingen uten det rant ut vørter, eller ble sugd inn luft.
 
Tilbake
Topp