Protagonist

Rødvinsmarinerte eik hørtes magisk ut! Spesielt i denne her!

Har tatt en liten smak og jeg syntes faktisk begge versjonene begynner å bli ganske gode nå.
Så det er ikke nødvendigvis helt håpløst det her, men skulle gjerne hatt 0,25 flasker å mottyksfylt på. Selv 0,33 kan bli litt mye
Små portvinsglass er passe servering merker jeg
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 60240

En uke brukte US-05 på å komme ned. Amigase tilsatt 4. januar. Nå lar vi den få frem til onsdag og så forer vi på med HA-18 og sukkertilsetning.
Gjæringstemp er vel høy, men etter samtale med Tore på Ølbrygging så ble den juster opp til rundt 24 grader igjen. Vi får se når resultatet er klart om jeg får fusel i dette.
Ser jo veldig bra ut. Ingen Champagne-gjær nei? Jeg driver å beskylder den for all ondskap skjønner du.
Men jeg tror fortsatt jeg ville tatt mindre sukkertilsetninger og heller oftere. Slik som på DH settene.
 
Har tatt en liten smak og jeg syntes faktisk begge versjonene begynner å bli ganske gode nå.
Så det er ikke nødvendigvis helt håpløst det her, men skulle gjerne hatt 0,25 flasker å mottyksfylt på. Selv 0,33 kan bli litt mye
Små portvinsglass er passe servering merker jeg
Små små portvinsglass ja. Men ja, veldig spennende! Har smakt et par kvitvinsfat-øl som var veldig gode, så hatt lyst å prøve noe slikt.
 
Jeg har smakt det, det er godt men syntes rødvin -eller hetvin (portvin f.eks) funker bedre i mørke øl som stout
Ja, det kan jeg tru. Itte vært borti det, men tar helt klart ordet ditt for det. Høres ut som en fantastisk greie!
På meg blir det vel en nødløsning med batchen som står fast nå, og heller en bedre løsning når jeg kjører igang en ny batch snart. Har noen planer angående den.
 
Da var jeg endelig ferdig med første runde. Endte opp med kun bruke en sukkerpose og fikk 21l øl i gjæringsdunk. Den stoppa på 1030 ifølge hydrometeret mitt. Med en 1,5l starter som starta på 1040 så skal jeg ha fått et øl på ca 14,6%. Har gått i spinn i hue i forsøk på å regne meg frem. Kan noen se om jeg er sånn ca på rett veg?

Startet med SG på 1130 (17l vørter + vann)
tilsatt 1,5l starter som starta på 1040 (kanskje ikke noe vits i ta ed i regnestykke men....)
tilsatt 1,55kg sukker som i totalvolum på 21l skal tilsi SG på 1028.

Så om jeg ikke er på bærtur så vil beregnet OG (gitt alt over) bli:

(130*17 + 40*1,5)/21 +28 = 136 >>> Beregnet OG 1.136 (har jeg bomma stort)
 
Vår landet på 1.039 i FG etter å ha brukt en pakke av demerara-sukkeret og 2pk Candi Syrup D-180. Og litt eikechips på bourbon. Bra det ble tilsatt kaffe - de balanserer sødmen brukbart. Kompleks og fin flytende dessert. Flasket i dag på 0.33IMG_0175.jpeg
 
Regner med det er mottryksfylt
Ja, mottrykksfylt etter å ha stått på fat siden januar til passe karbonering (ca 8 psi ved 4 grader). Tviler på at gjær ved flasking vil funke siden den forrige (champagnegjæra) knelet på 1.038 og høy abv.

Gjæringsforløpet er som under (men ikke stol på SGen som er ukalibrert bortsett fra siste fase): start 3 des med US-05 som holdt veldig lenge, så ble det flere runder og startere for å få igang champagnegjæra for den kom igang og flatet ut før tapping på fat 17. Jan.
IMG_0181.jpeg
 
Tilbake
Topp