Protagonist

Fader heller, jo mer jeg leser om dette Protagonist settet så føler jeg at jeg har kjøpt katta i sekken. Jaja vi tar det som ett nyttårsøl og drar igang 31/12. Kommer til å forsøke melke folka på Ølbrygging for info om siste anbefalinger før jeg starter.
 
Fader heller, jo mer jeg leser om dette Protagonist settet så føler jeg at jeg har kjøpt katta i sekken. Jaja vi tar det som ett nyttårsøl og drar igang 31/12. Kommer til å forsøke melke folka på Ølbrygging for info om siste anbefalinger før jeg starter.
Spørs om målet er sprit-sterkt øl det. Om du blander ut ekstrakt til OG 1.110, lar ølgjæra bli ferdig, så setter du til sukkeret og champagnegjær. Og amylase om du vil.
 
What? Plutselig 1.041 nå? Var jo 1.035 forrige uke og tilsatte bare 0.002 poeng med sukker.. :oops:
Jaja, smakte faktisk ikke så ille nå. Tilsatte kaffen og tenker jeg fater i morgen allerede. En måned siden jeg satte brygget.
Hvem vet kanskje det blir bra det her. Halvparten lar jeg stå på rødvinsmarinerte eikechips et par uker til

_DSC5588.jpg_DSC5591.jpg
 

Vedlegg

  • _DSC5595.jpg
    _DSC5595.jpg
    873,2 KB · Sett: 13
Kan ikke se at dekstriner er problemet, SG har aldri vært i nærheten av det den var nede på før sukkertilsettingene hos meg. Burde ikke være mye dekstriner i dermera sukker. Tror heller det er for mye sukker og alkohol som gjør det stopper opp. Burde nok gjort som Loebrygg og ikke tilsatt alt sukkeret.
Det synes jeg høres fornuftig ut, altså komboen høy alkoholkonsentrasjon og mye sukker som gjør det tøft å komme i gang for champagnegjæra. I mitt tilfelle var en nede på 1.026 med ølgjær, som blir over 16% abv - men jeg sleit med å fart på EC-1118 selv med mindre sukkertilsats.

Etter å ha gått for startermetoden (og etter tilsammen 1 pakke demerara og 2 stk Candi Syrup D-180 tilsats) kom den igang med et tynt lag skum på toppen og svak bobling; ca 0.005 ned i jevnt tempo over en uke - i overkant av 1.045 nå vil jeg tro. (Floaten min er dårlig kalibrert)

Noen som ville tilsatt mer amylase nå? Vil det ødelegge det litt komplekse og lekre smaksbildet av D-180? Protagonisten har vært i gjæringskaret i 27 dager nå
 
Amylaseenzymet skal vel i utgangspunktet fremdeles være til stede, så jeg tror ikke det å tilsette mer vil utgjøre noen forskjell.
 
Jeg har laget en starter på HA-18 og tilsatt litt og litt vørter. Den putrer avgårde foreløpig. Spørsmålet er hvor langt ned den orker..
 
Da var vi i gang. De var noe skikkelig tjæreliknende som kom ut av den plastsekken.

Etter lang samtale med Ølbrygging på fredag så har jeg gjort som følger:

Gav brygget litt mer vann enn oppskriften. 3l (inkluderer det som skulle til rehydrering) Graviator gav meg da en OG på 1.122.
Brukte gjærnæring i vannet.
Boblet gjennom oksygen i 90-100sek.
Dumpa tørrgjæren rett i karet (ifølge folka på Ølbrygging virker det faktisk være det som har funket best.)

Vi venter foreløpig med Amigase til gjæren har fått jobbet en stund. Nå står herligheten på badet på rundt 23 grader C (også etter anbefaling fra folka på Ølbrygging)

Får komme tilbake med mere info når ting begynner skje i karet.

Og selvsagt Godt nytt år.
 
Jeg begynte veldig rolig på så lavt som 16 C de to første dagene før jeg flytta den over til badet, 20 C
Ser ut som det også gikk bra
 
Såpass høy temperatur, så sterk vørter og ikke aktiv kjøling er vel å be om en fuselbombe av dimensjoner? :eek:
Skal nok prøve få ned temp når jeg kommer hjem ja.

Edit: Temp går nedover, men ikke helt så fort som jeg vil.
 
Sist redigert:
MicrosoftTeams-image (1).pngTemperaturen har vi fått ned selv om det tok sin tid.Det går vesentlig senere å fortære sukker nå ser det ut til, men det klukker og går fortsatt livlig i gjærlåsen. Har kommet ytterligere ned noen punkter siden dette bildet ble tatt .
 
Gav i kveld den gjærende vørteren en dose oksygen. Det virker som det satte fart i sakene igjen. Kanskje kun kortvarig.
 
Sist redigert:
Hei. Har settet, men enn så lenge uåpnet. HA 18 på vei i posten.

Men, lurer på om jeg heller ønsker å gå for å tynne ut vørteren mer enn i oppskriften. Noen formel og bruke eller er det prøv og feil som gjelder?

Noen med erfaring som vil prøve seg på en anbefaling? (tenker vel egentlig at 10-12 % vil passe min gane bedre, og kanskje øke sannsynligheten for at detta skal gå på ett vis..)
Tipset fra ølbrygging er å la 05 gjøre seg ferdig for så å bytte champagnegjær med HA 18. (er litt skeptisk kjenner jeg)

Mvh Håkon
 
Hei. Har settet, men enn så lenge uåpnet. HA 18 på vei i posten.

Men, lurer på om jeg heller ønsker å gå for å tynne ut vørteren mer enn i oppskriften. Noen formel og bruke eller er det prøv og feil som gjelder?

Noen med erfaring som vil prøve seg på en anbefaling? (tenker vel egentlig at 10-12 % vil passe min gane bedre, og kanskje øke sannsynligheten for at detta skal gå på ett vis..)
Tipset fra ølbrygging er å la 05 gjøre seg ferdig for så å bytte champagnegjær med HA 18. (er litt skeptisk kjenner jeg)

Mvh Håkon
Det er vel bare å tynne ut til 25 plato (1.106), som US-05 burde håndtere greit. Går ut fra at gravity og volum på den konsentrerte vørteren er oppgitt, og da er det enkel matematikk. Men velger du å bruke HA-18 skal den visstnok ha en litt høyere toleranse for OG.
 
Hei. Har settet, men enn så lenge uåpnet. HA 18 på vei i posten.

Men, lurer på om jeg heller ønsker å gå for å tynne ut vørteren mer enn i oppskriften. Noen formel og bruke eller er det prøv og feil som gjelder?

Noen med erfaring som vil prøve seg på en anbefaling? (tenker vel egentlig at 10-12 % vil passe min gane bedre, og kanskje øke sannsynligheten for at detta skal gå på ett vis..)
Tipset fra ølbrygging er å la 05 gjøre seg ferdig for så å bytte champagnegjær med HA 18. (er litt skeptisk kjenner jeg)

Mvh Håkon
Det er helt klart spennende tider i møte hvertfall. HA-18 har mye godt med seg, og vil levere. Må bare tilsette mindre sukkertilsetninger underveis i gjæringa og utsette champagne-gjæren litt til alt er tatt hånd om først. Jeg har et par sett jeg skal sette snart, så får se det ann litt da.
 
What? Plutselig 1.041 nå? Var jo 1.035 forrige uke og tilsatte bare 0.002 poeng med sukker.. :oops:
Jaja, smakte faktisk ikke så ille nå. Tilsatte kaffen og tenker jeg fater i morgen allerede. En måned siden jeg satte brygget.
Hvem vet kanskje det blir bra det her. Halvparten lar jeg stå på rødvinsmarinerte eikechips et par uker til

Vis vedlegget 60083Vis vedlegget 60082
Rødvinsmarinerte eik hørtes magisk ut! Spesielt i denne her!
 
2023-01-09_11-50-59.jpg

En uke brukte US-05 på å komme ned. Amigase tilsatt 4. januar. Nå lar vi den få frem til onsdag og så forer vi på med HA-18 og sukkertilsetning.
Gjæringstemp er vel høy, men etter samtale med Tore på Ølbrygging så ble den juster opp til rundt 24 grader igjen. Vi får se når resultatet er klart om jeg får fusel i dette.
 
Tilbake
Topp