pt100-leser

jeg har nå plassert et par pt100-lesere rundt i bryggeriet, men mangler en fornuftig måte å lese de av. Den ene dem kobles rett på PID så den er grei, men andre er der for å overvåke temp på vørter ut av platekjøler, og den får jeg for øyeblikket ikke lest av... Finnes det noen enklere/billigere løsning enn å bruke en pid til kun for avlesning?

Den du linker til der ser forsåvidt ok ut, men har du prøvd den? Jeg har allerede en sånn i skuffen, men har ikke prøvd den, fordi den kommer med en fastmontert probe, og den har bare 2 ledninger. Alle mine PT100-sensorer har 3 ledere, så jeg mistenker at denne bare har pt100 i overskriften for å få fler hits i søk... Litt som de billigste stc1000 på ebay som heller ikke er noen stc1000 i det hele tatt (ja, jeg gikk på den også :p)

jeg har nå plassert et par pt100-lesere rundt i bryggeriet, men mangler en fornuftig måte å lese de av. Den ene dem kobles rett på PID så den er grei, men andre er der for å overvåke temp på vørter ut av platekjøler, og den får jeg for øyeblikket ikke lest av... Finnes det noen enklere/billigere løsning enn å bruke en pid til kun for avlesning?

Alternativ 1:
Monter kontaktar på dei to PT100-ledningane og så byttar du når du treng det. Trur ein del brukar slike pluggar som er brukt til profesjonelle lydanlegg (XLR heiter dei vel).

Alternativ 2:
Når du måler temp ved kjøling så har du kanskje ikkje den andre PT100 sensoren i drift. Isåfall kan du jo f.eks. laga deg ein brytar som flyttar mellom dei to PT100 som du har. Det vil gå greit så lenge det ikkje vert introdusert avvikande motstand på dei tre leiarane. (om eg har forstått PT100 rett).

XLR er en god idé, og allerede innkjøpt, jeg bruker XLR-plugger på 12V til pumper, vifter og magnetrører, og de finnes i 3, 4 og 5 pins versjoner (og sikkert fler) Om man bruker 3pin(lyd) til strøm og 4pin(dmx) til temperatur er det ikke mulig å ødelegge sensor eller pid ved å koble feil, da de ikke passer sammen. Det at piden ikke er i bruk under kjøling er et godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på, jeg trenger faktisk ikke avlesning på disse to sensorene på én gang :)

http://www.ebay.com/itm/Digital-Tem...t=Elettronica_Industriale&hash=item3a697efb0f

Jeg vurderer selv å skaffe en slik en, mange av displayene på ebay er bare toleder, som ikke er like presise. Denne er treleder og jeg har funnet ett innlegg på HBT hvor en person sier at det er mulig å kalibrere de hvis man åpner dekslet, men må gjøre mer research angående kalibreringen.

Har du et display som bare tar imot to ledere lasker du sammen de to røde i display-enden.

pt100 transmittere på ebay fra 40kr stykket - da får du et 4-20mA signal til forskjellige måleinstrumenter og kan kable en lampettledning så langt du trenger bare spenningen ved transmitter er over 8V

Tilbake
Topp