Pumpe, kan denne funke?

Plecoo skrev:
Hei!
Ta en titt på denne.
http://www.ebay.com/itm/270951067871?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648
Den er gadkjent for mat og tåler 105°C
Den koster også litt minder.
Jeg har selv ikke prøvd den, men skal bestille en selv.

Jeg har en som ser mistenkelig lik ut og kan IKKE anbefale denne.
Senest i går hadde jeg trøbbel med at impelleren/aksling satt seg fast og måtte demontere 2 ganger under mesking.
Det ser ut til at vørteren kommer til uante steder og limer fast akslingen. Selv om jeg skyller og renser etter bruk er det alltid noe igjen.
MEN når den funker er det grei gjennomstrømning.

haraldh skrev:
Jeg har en som ser mistenkelig lik ut og kan IKKE anbefale denne.
Eg har en sånn og, har ikke fått prøvd den ut. Men har lest på forumet at flere har problemer med denne til mesking. En fikk brent i stykker motoren, når motoren satt fast. Når det gjelder pumping av varmt vann, så går det greit. Siden eg liker å ha kvalitet og varighet i bryggeoppsettet mitt, så er eg på leit etter noe annet. Iwaki MD 10 f.eks til sirkulering i meskekar.

Iwaki MD 10 er somoftest i 100-110 volt utgaven på Ebay.com, men om noen er interessert i å kjøpe sammen, så er eg med på dette: http://www.ebay.com/itm/STOCK-5-IWA...Artigianato_ed_Industria&hash=item1c23a52d45
5 stk helt nye pumper i 220-240v utgaven.

Hei, dette så spennende ut. Er det mulig å bruke denne Iwaki pumpa til wirlpool, eller blir det for vamt? Andre steder har jeg sett at 80C er oppgitt som maks på Iwaki pumper, men usikker på om dette gjelder alle...

Edit: Ser fra manualen at denne er max 80C. Altså ok til mesk men ikke til wirlpool. Enig?
Permissible liquid temperature: 32-176°F (0 – 80°C). Note, permissible temperature range may differ depending upon the type of liquid and operating conditions.)
http://www.iwakiamerica.com/Literature/MD_WMD/WMDmanual.pdf

EspenL skrev:
Hei, dette så spennende ut. Er det mulig å bruke denne Iwaki pumpa til wirlpool, eller blir det for vamt? Andre steder har jeg sett at 80C er oppgitt som maks på Iwaki pumper, men usikker på om dette gjelder alle...

Edit: Ser fra manualen at denne er max 80C. Altså ok til mesk men ikke til wirlpool. Enig?
Permissible liquid temperature: 32-176°F (0 – 80°C). Note, permissible temperature range may differ depending upon the type of liquid and operating conditions.)
http://www.iwakiamerica.com/Literature/MD_WMD/WMDmanual.pdf
Vet den er brukt til whirpooling med fint resultat.
Det er jo kunn et øyeblikk at temperaturen er 80+, og grunnen til at den tåler max 80 er varmgang av motoren, ikke byggmatrialet.

Skjønner. Men bør ikke Whirlpoolen startes en stund før kokeslutt for å desinfisere pumpe og rør? Om den klarer 5 min uten varmgang så er dette kanskje tilstrekkelig?

Har tenkt det samme selv, protto har brukt den til whirpool, og sier det går greit, så jeg regner med at han har kjørt den slikt, har akuratt montert en til mesking selv, og har planer om å bruke den til whirpooling senere. Time vill show :)

Takker :)
Jeg kan godt tenke meg å slenge meg med på tilbudet Krille. Spørsmålet er om jeg skal ha en eller to  :) Hadde i utgangspunktet tenkt å vente en stund siden jeg trodde jeg måtte ut med over et laken pr stk, men dette bør jo kunne gå til under 500 for en pumpe om jeg ikke har regnet feil...

magne1972 skrev:
Har tenkt det samme selv, protto har brukt den til whirpool, og sier det går greit, så jeg regner med at han har kjørt den slikt, har akuratt montert en til mesking selv, og har planer om å bruke den til whirpooling senere. Time vill show :)

Stemmer det. Har brukt både MD-10 og MD-20 på denne måten. Dei tåler fint koketemperatur. Alle materialane i pumpa tåler i utgangspunktet koking, samt at dei er brukt i næringsmiddelgodkjente ting og tang. Men desse pumpene har ingen næringsmiddelgodkjenning i seg sjølv, men eg tvilar litt på om feks. March-pumpene har det og...

Iwaki pumpene er av suveren kvalitet og eg meinar dei går March-pumpene ein høg gang når det gjeld byggekvalitet.
MD-10 pumpa brukar eg til mesking og whirlpool i 20-liters kjele-i-kjelebryggeriet mitt, og det funkar som ei kule.

Løp og kjøp!

protto skrev:
Iwaki pumpene er av suveren kvalitet og eg meinar dei går March-pumpene ein høg gang når det gjeld byggekvalitet.

Noen spesiell grunn til dette? Har du hatt negative erfaringer med March?

Trodde de stort sett var like i oppbygging/funksjon og at begge er av industrikvalitet, beregnet for kontinuelig drift, noe som er langt over kravet for hjemmebrygging med sporadisk drift. Trodde selv March var et "bedre" valg da de er beregnet for de temperaturene vi opererer med, altså kokende vann (maks 121 °C). At March-pumpene tåler 3,4bar systemtrykk skulle jo tyde på material- og byggekvalitet. March har større flow og løftehøyde enn MD-10 (ikke alltid nødvendig, men kjekt). Vet du data for MD-10@50 og 60Hz? De oppgir kun en graf, 60Hz?

Dette ikke for å kverulere, men det er ganske sterke påstander selv om det er dine meninger, så greit med dokumentasjon  :biersmile:

Her er skjema for March 809, legg merke til forskjellen på 50/60Hz: http://www.marchpump.com/site/files/966/112196/382493/524057/Performance_Curve.pdf

Det høres bra ut Protto.

Krille: Dersom du vil gå for tilbudet så blir jeg gjerne med og kjøper to  :)

Såvidt jeg kan se så blir det pris pr pumpe som følger:
231 eur:    1745 kr
Mva 25%:  436 kr
Fortolling:    150 kr
SUM:        2331 kr 

Pris pr pumpe: 466 kr

Det er så bra at jeg ikke kan si nei  :)

Da har eg lagt ut for pumpene. To pumper går til meg, to til EspenL, og en til Eivindrs. Eg sender PM når pumpene har ankommet for videre avtale.

Beant skrev:
protto skrev:

Noen spesiell grunn til dette? Har du hatt negative erfaringer med March?

Trodde de stort sett var like i oppbygging/funksjon og at begge er av industrikvalitet, beregnet for kontinuelig drift, noe som er langt over kravet for hjemmebrygging med sporadisk drift. Trodde selv March var et "bedre" valg da de er beregnet for de temperaturene vi opererer med, altså kokende vann (maks 121 °C). At March-pumpene tåler 3,4bar systemtrykk skulle jo tyde på material- og byggekvalitet. March har større flow og løftehøyde enn MD-10 (ikke alltid nødvendig, men kjekt). Vet du data for MD-10@50 og 60Hz? De oppgir kun en graf, 60Hz?

Dette ikke for å kverulere, men det er ganske sterke påstander selv om det er dine meninger, så greit med dokumentasjon  :biersmile:

Her er skjema for March 809, legg merke til forskjellen på 50/60Hz: http://www.marchpump.com/site/files/966/112196/382493/524057/Performance_Curve.pdf

Hehe, liten brannfakkel der altså  >:D

I følge ubekrefta info fra HBT er ikkje March-pumpene utvikla for heimebrygging, men pumper for andre føremål adoptert og nærmast gjort til standard innan vår hobby.

Du kan ikkje samanlikne March 809/815 med Iwaki MD-10, då sistnevnte er ei fysisk mykje mindre pumpe. Samanlikne heller med MD-20.

Eg har to MD-10 og ei MD-20, alle har blitt (mis-)brukte i to-tre år, med kokande vørter og alskens, dei ber ingen preg an noko anna enn å sjå ut som om dei er nye. March 809 som gjerne er "standard" heimebryggepumpe har eg ikkje erfaring med men eg har ei TE-5S-MD-AM som eg har modifisert ved å skifte ut den originale GAST-luftmotoren til eletrisk drift. Denne pumpa er av 316 syrefast, med kjeramisk aksling og karbon lager. Pumpa er heit rå, og den elektriske varianten kostar ein plass mellom 500 og 800 dollar, med plastimpeller. Mi har rustfri impeller.

Men, eg er skuffa over utførelsen, maskineringen og siste lille finish. Det er grovt og ser litt heimelaga ut eigentleg, litt som ein gammal amerikansk bil. Det hadde kosta så lite ekstra om March hadde gitt det siste lille ekstra så produktet hadde fått den kvalitetsfølelsen som manglar. Iwaki føler eg har det, og det er derfor eg heiv ut den lille brannfakkelen.

Iwaki-brosjyre lagt ved:

Vedlegg

• MD (CAT-E0015-11).pdf
    930,8 KB · Sett: 81
Ok, så det går mye på finish. Har ikke sett ei MD-10/20 på annet enn bilder, så skal ikke uttale meg og sammenligne så mye. Eneste er at jeg synes den hvite plasten har litt vel mye "vindusspylerpumpe-preg"  ;) Sikkert ei bra pumpe som er laget for å vare, industrikvalitet.

At den 809-pumpa er ei allround pumpe har vel alltid ligget i kortene. Det er vel en av egenskapene som gjør den til ei grei bryggepumpe, samtidig som den også er mye brukt i andre prosesser. Den har nok større slingringsmonn på viskositet, noe ei spesialisert pumpe ikke vil ha. Nå finnes det en oppgradert impeller til pumpa som vistnok skal egne seg bedre til hjemmebrygging, uten å si at man blir nevneverdig hemmet av original impeller  :)

Nei, ikke så mye brannfakkel. Vi har pumpeutstyr så det holder, og 809-pumpa er ikke vår hovedbryggepumpe. Men den har tuslet og gått noen år nå uten noe problemer. Blir litt feil å da "avskrive" den som ei "dårlig" pumpe for eventuelle nye kjøpere/bryggere, når vår erfaring er motsatt. Dette samtidig som denne Iwaki-pumpa ikke (på papiret i alle fall) er beregnet til pumping av kokende vann/vørter. Greit at erfaring tilsier at det funker, men man tøyer en strikk ved å bevege seg utover spesifikasjoner. Dette kan føre til at noen strekker den for langt og pumpa/motoren ryker.

En annen ting som bør vurderes når man først svir av en del penger på pumpe er tilgang, samt pris på reservedeler. Hvordan ligger dette an på Iwaki sine pumper (har ingen anelse selv)?  :biersmile:

EDIT: Hvilken variant av MD-20 har du, Protto? Ser det er 3 typer, høy flow, høyt trykk og en mellomting. Er det kun impeller som er forskjellen eller er det (også) forskjell på motor/rpm?

Beant skrev:
Ok, så det går mye på finish. Har ikke sett ei MD-10/20 på annet enn bilder, så skal ikke uttale meg og sammenligne så mye. Eneste er at jeg synes den hvite plasten har litt vel mye "vindusspylerpumpe-preg"  ;) Sikkert ei bra pumpe som er laget for å vare, industrikvalitet.

Finish, utførelse, vibrasjon, lyd.

Den kvite plasten på Iwaki er GFRPP, glassfiber armert polypropylen. PP er det mange som brukar som gjæringspann, og tilogmed som meske og kokekjele.

Beant skrev:
At den 809-pumpa er ei allround pumpe har vel alltid ligget i kortene. Det er vel en av egenskapene som gjør den til ei grei bryggepumpe, samtidig som den også er mye brukt i andre prosesser. Den har nok større slingringsmonn på viskositet, noe ei spesialisert pumpe ikke vil ha. Nå finnes det en oppgradert impeller til pumpa som vistnok skal egne seg bedre til hjemmebrygging, uten å si at man blir nevneverdig hemmet av original impeller  :)

Det verserar også to forskjellige motorar på 809-pumpene, 1500 rpm og 3000 rpm (50Hz) der slik eg har forstått det 809 HS (High Speed) er 3000 rpm-varianten. Det fins iallefall 2 forskjellige impellerstørrelsar også. Har prøvd å finne ut dette men blir stadig meir forvirra. Det er ein kar på HBT som jobbar i March som virkar veldig oppegåande og behjelpeleg når forl spør om ting så det går an å tråle forumet der for info.
MD-10 og 20 har oppgitt Sg 1,1 i specen. 1,3 for MD-20 med high-flow impeller.

Beant skrev:
Nei, ikke så mye brannfakkel. Vi har pumpeutstyr så det holder, og 809-pumpa er ikke vår hovedbryggepumpe. Men den har tuslet og gått noen år nå uten noe problemer. Blir litt feil å da "avskrive" den som ei "dårlig" pumpe for eventuelle nye kjøpere/bryggere, når vår erfaring er motsatt. Dette samtidig som denne Iwaki-pumpa ikke (på papiret i alle fall) er beregnet til pumping av kokende vann/vørter. Greit at erfaring tilsier at det funker, men man tøyer en strikk ved å bevege seg utover spesifikasjoner. Dette kan føre til at noen strekker den for langt og pumpa/motoren ryker.

Som sagt før så er Iwaki-pumpene laga av materialar som i utgangspunktet toler koketemperatur, kva spec.seier må ein sjølvsagt ta med, men erfaringen min og mange andre sin tilseier at det ikkje er noko problem. Skulle pumpa gå i eit lukka system det det var fare for ein viss trykkoppbygning, ville eg holdt meg til maks systemtrykk og maks temperatur som oppgitt i spec. Men sidan eit opent system som eit bryggeri ikkje kan få høgare trykk enn det hydrostatiske vil eg tru plasten i pumpehuset tåler høgare temperatur enn 80 °C.

Har ikkje avskrevet March som dårlege pumper, har jo nettopp kjøpt meg ei sjølv, men opservasjonen min om at byggekvalitetsmessig syns eg Iwaki-pumpene er bedre.

Er det forresten nokon som har sett ei March-pumpe merka med Norsk næringmiddelgodkjenning? Eller er det berre det at materealane den er laga av er OK for næringsmiddel?

Beant skrev:
En annen ting som bør vurderes når man først svir av en del penger på pumpe er tilgang, samt pris på reservedeler. Hvordan ligger dette an på Iwaki sine pumper (har ingen anelse selv)?  :biersmile:

Iwaki har Norsk importør: www.iwaki.no prisane veit eg ingenting om, sikkert dyrt. Det dukkar iblant opp deler på ebay.com, som komplett wet-end assy: http://www.ebay.com/itm/18081127657...X:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_556wt_1346

Beant skrev:
EDIT: Hvilken variant av MD-20 har du, Protto? Ser det er 3 typer, høy flow, høyt trykk og en mellomting. Er det kun impeller som er forskjellen eller er det (også) forskjell på motor/rpm?

Eg har standardvarianten 27lpm/3,1m v. 50Hz. I tillegg fins ein high-head type og ein high-flow.

EDIT: så vidt eg veit er det impeller og pumpehus som er forskjellen på standard, high-head og high-flow.

Sendte en forespørsel til iwaki.no.

Svar:
MD-15F er i teflon og relativt dyr: 6780,- inkl mva levert med posten.
Du sender oss kvittering på innbetaling via nettbank før vi sender.

Et alternativ kan være MD-15RM i Polypropylene: 2465,-

Tilbake
Topp