Beant skrev:
Ok, så det går mye på finish. Har ikke sett ei MD-10/20 på annet enn bilder, så skal ikke uttale meg og sammenligne så mye. Eneste er at jeg synes den hvite plasten har litt vel mye "vindusspylerpumpe-preg"
Sikkert ei bra pumpe som er laget for å vare, industrikvalitet.
Finish, utførelse, vibrasjon, lyd.
Den kvite plasten på Iwaki er GFRPP, glassfiber armert polypropylen. PP er det mange som brukar som gjæringspann, og tilogmed som meske og kokekjele.
Beant skrev:
At den 809-pumpa er ei allround pumpe har vel alltid ligget i kortene. Det er vel en av egenskapene som gjør den til ei grei bryggepumpe, samtidig som den også er mye brukt i andre prosesser. Den har nok større slingringsmonn på viskositet, noe ei spesialisert pumpe ikke vil ha. Nå finnes det en oppgradert impeller til pumpa som vistnok skal egne seg bedre til hjemmebrygging, uten å si at man blir nevneverdig hemmet av original impeller
Det verserar også to forskjellige motorar på 809-pumpene, 1500 rpm og 3000 rpm (50Hz) der slik eg har forstått det 809 HS (High Speed) er 3000 rpm-varianten. Det fins iallefall 2 forskjellige impellerstørrelsar også. Har prøvd å finne ut dette men blir stadig meir forvirra. Det er ein kar på HBT som jobbar i March som virkar veldig oppegåande og behjelpeleg når forl spør om ting så det går an å tråle forumet der for info.
MD-10 og 20 har oppgitt Sg 1,1 i specen. 1,3 for MD-20 med high-flow impeller.
Beant skrev:
Nei, ikke så mye brannfakkel. Vi har pumpeutstyr så det holder, og 809-pumpa er ikke vår hovedbryggepumpe. Men den har tuslet og gått noen år nå uten noe problemer. Blir litt feil å da "avskrive" den som ei "dårlig" pumpe for eventuelle nye kjøpere/bryggere, når vår erfaring er motsatt. Dette samtidig som denne Iwaki-pumpa ikke (på papiret i alle fall) er beregnet til pumping av kokende vann/vørter. Greit at erfaring tilsier at det funker, men man tøyer en strikk ved å bevege seg utover spesifikasjoner. Dette kan føre til at noen strekker den for langt og pumpa/motoren ryker.
Som sagt før så er Iwaki-pumpene laga av materialar som i utgangspunktet toler koketemperatur, kva spec.seier må ein sjølvsagt ta med, men erfaringen min og mange andre sin tilseier at det ikkje er noko problem. Skulle pumpa gå i eit lukka system det det var fare for ein viss trykkoppbygning, ville eg holdt meg til maks systemtrykk og maks temperatur som oppgitt i spec. Men sidan eit opent system som eit bryggeri ikkje kan få høgare trykk enn det hydrostatiske vil eg tru plasten i pumpehuset tåler høgare temperatur enn 80 °C.
Har ikkje avskrevet March som dårlege pumper, har jo nettopp kjøpt meg ei sjølv, men opservasjonen min om at byggekvalitetsmessig syns eg Iwaki-pumpene er bedre.
Er det forresten nokon som har sett ei March-pumpe merka med Norsk næringmiddelgodkjenning? Eller er det berre det at materealane den er laga av er OK for næringsmiddel?
Beant skrev:
En annen ting som bør vurderes når man først svir av en del penger på pumpe er tilgang, samt pris på reservedeler. Hvordan ligger dette an på Iwaki sine pumper (har ingen anelse selv)? :biersmile:
Iwaki har Norsk importør: www.iwaki.no prisane veit eg ingenting om, sikkert dyrt. Det dukkar iblant opp deler på ebay.com, som komplett wet-end assy:
http://www.ebay.com/itm/18081127657...X:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_556wt_1346
Beant skrev:
EDIT: Hvilken variant av MD-20 har du, Protto? Ser det er 3 typer, høy flow, høyt trykk og en mellomting. Er det kun impeller som er forskjellen eller er det (også) forskjell på motor/rpm?
Eg har standardvarianten 27lpm/3,1m v. 50Hz. I tillegg fins ein high-head type og ein high-flow.
EDIT: så vidt eg veit er det impeller og pumpehus som er forskjellen på standard, high-head og high-flow.