Pumpe og varmeelement veksler jevnt

Hei!

Er nå i gang med mitt første brygg på Grainfatheren, og det går som sådan greit. Men jeg har et lite spørsmål angående mashing-steget. Jeg opplever at både pumpen og varmeelementet slår seg av og på med nogenlunde jevne mellomrom. Er dette normalt?

Tillegg: Grainfatheren sliter også med å holde mesketemperaturen på 65C om jeg slår av hovedelementet i bunnen. Jeg har forstått det slik at dette kun skal slås på om jeg skal opp raskt i temperatur, eller mot kok. Slår det av når jeg mesker, slik jeg har forstått det fra instruksjonene. Slik som det er nå, har jeg slått det vekselsvis av og på når temperaturen nærmer seg 61-60. Da får det stå på noen sekunder til mashen når 65 igjen. Virker litt tungvindt..

Se vedlagt video:

Sist redigert:
Nå har jeg den gamle versjonen, altså den gamle kontrollboksen, men jeg har ikke opplevd det du beskriver.
Når man vipper bryteren på hovedelementet skrus det vel ned til redusert effekt (2kw --> 500w?), men har ikke opplevd at den har problemer med å holde temperaturen. Dette kan vel skje dersom du har mye i bunnen som er fastbrent, men siden det er første brygget ditt er det neppe tilfellet.

Hei!

Er nå i gang med mitt første brygg på Grainfatheren, og det går som sådan greit. Men jeg har et lite spørsmål angående mashing-steget. Jeg opplever at både pumpen og varmeelementet slår seg av og på med nogenlunde jevne mellomrom. Er dette normalt?

Tillegg: Grainfatheren sliter også med å holde mesketemperaturen på 65C om jeg slår av hovedelementet i bunnen. Jeg har forstått det slik at dette kun skal slås på om jeg skal opp raskt i temperatur, eller mot kok. Slår det av når jeg mesker, slik jeg har forstått det fra instruksjonene. Slik som det er nå, har jeg slått det vekselsvis av og på når temperaturen nærmer seg 61-60. Da får det stå på noen sekunder til mashen når 65 igjen. Virker litt tungvindt..

Se vedlagt video:
Du skal ikke slå av elementet. Bryteren i bunn er av/på, så slår du den av har du ikke varme i det hele tatt. Kontrollboksen tar seg av reguleringen.
Den første Grainfatheren hadde en vanlig termostat som er dum, derfor hadde man mulighet til å bruke 500W i stedet for 2000. Den nye bruker PID som er mye smartere. La elementet stå på og la kontrollboksen styre temperaturen.
Angående pumpen så vet jeg ikke. Jeg har ikke opplevd det.

... Liten oppdatering. Jeg fikk testa dette med pumpa. Den har ingen problemer som vist tidligere når hovedelementet er påslått. Så det var nok brukerfeil hele veien. Bryggedagen gikk fint ellers.

Det ser sålangt ut som en velfornøyd Amerikansk IPA som bobler i vei etter 24 timer i karet :)

Herlig! Jeg har akkurat gått over til Grainfather etter å ha brygget med kjøleboks og kjele i alle år. Lagde veldig bra øl på det gamle utstyret, men plass og tid gjorde at jeg gikk over til Grainfather. Artig maskin!

Tilbake
Topp