Pumpe til kjøling... kanskje rims og?

Heisann,

Har for litt sidan oppgradert til 50 liters kapasitet, og i den sammenheng blei den gamle kjølespiralen i minste laget..
Eg har derfor laga meg ein motstrømskjølar, som fungerer veldig bra, men eg ser at brygga mine definitivt blir meir "cloudy" etter dette.
Eg tipper det har med at eg tapper rett fra kokekjele via kjøler til gjæringskar, og går derfor glipp av cold-break som når eg kjøla direkte i kokekar før tapping til gjæringskar.

Tanken er å kjøpe ei pumpe som sirkulerer vørter gjennom motstrømskjøler og tilbake i kokekar, slik at vørten har gjæringstemperatur og får litt tid til å roe seg ned før eg tapper den til gjæringskar.

Eg meskar i dag i kjøleboks, og når eg først har pumpe, så kunne eg tenke meg å lage eit enkelt RIMS system som pumper mesken kontinuerlig via en liten kobberspiral i kokekjele (eg har allerede termostat på kokekjelen) og tilbake på toppen av mesken. Med andre ord så burde eg kunne forbedre både kjøling og mesk kun ved å kjøpe ei pumpe og litt slange..

Høyres dette fornuftig ut?
 
Jeg aner ikke hvis dette har noe å si. Men du vil da blande ferdig kokt og ren vørter med ukokt og "uren" mesk med mindre du desinfiserer pumpa og evt slangene i mellomtiden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
du vil da blande ferdig kokt og ren vørter med ukokt og "uren" mesk med mindre du desinfiserer pumpa og evt slangene i mellomtiden.

Hmm.. jo, men så lenge pumpe og slanger er tomme for mesk etter rims, så vil vel den kokende vørteren desinfisere på starten av kjølingen? (tar alltid endel kokende vørter gjennom motstrømskjøleren i dag også)
 
Kan vel i teorien bruke pumpa til kontinerlig skylling og?
Så ved å kjøpe 1 pumpe, så kan eg altså

- Kjøre HERMS (litt begrepsforvirrig før i tråden) under mesk, og bruke kokekjelen som varmtvannstank
- Skylle kontinuerleg ved hjelp av det samme varmtvatnet
- Pumpe gjennom motstrømskjøler og tilbake i kokekar for å kjøle ned

Burde tenkt på dette før
 
Hcis det går kokende vørter jennom først så er det vel greit.

Hvis du skal bruke den til ko tinuerlig skylling så spørs der litt hva slags pumpe du kjøper. Ved kont skylling vil du jo ikke skylle for fort. Kjøper du en pumpe uten magnetisk impeller har du ikke mulighet for å strupe flowen siden pumpa kan ryke. Enten bør du skaffe en pumpe med magnetisk impeller som du kan strupe eller gjøre det veldig enkelt og bare bruke gravitasjon og følge med innimellom siden du får større trykk i starten av skyllingen enn senere da HLTen har mindre vann og derav mi dre trykk. Du må da altså åpne krana mer jo lengre ut i skyllinga du kommer.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort som du sier, bortsett fra skyllingen da det er så lett å bare setre HLTen høyere opp.

Da har du to valg. Enten flytte pumpa og slanger ettersom om du skal bruke HERMSen eller kjøle, eller å skaffe to T-ledd, helst treveis kran (en i hver ende av pumpa) og rute flowen alt ettersom h or i prosessen du er. Med treveiskran trenger du dobbelt så mye slanger hvis du ikke vil flytte slangene og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
bortsett fra skyllingen da det er så lett å bare setre HLTen høyere opp.

Nja.. HLT er en kjele på 78 liter, og det er vanskelig å få denne høgare opp enn benkeplata, og der står allerede mesketanken.. derfor eg helst vil prøve pumpe til skyllingen.
 
larstore skrev:
Miguel skrev:
bortsett fra skyllingen da det er så lett å bare setre HLTen høyere opp.

Nja.. HLT er en kjele på 78 liter, og det er vanskelig å få denne høgare opp enn benkeplata, og der står allerede mesketanken.. derfor eg helst vil prøve pumpe til skyllingen.

Min erfaring er at Marchpumpa ikke liker å bli strupet så mye som er nødvendig for å skylle sakte nok. Å benytte seg av tyngdekraften er utrolig nyttig til dette. Jeg har en 50L HLT-kjele, den setter jeg høyt på en induksjonsplate før jeg fyller den med vann og varmer dette. I tillegg må jeg reklamere litt for autosparge. Det er ikke alle løsninger fra Blichmann som har imponert meg, men denne gjør det! Den så litt puslete og dårlig bygd ut når den kom i posten. Det inntrykket endret seg radikalt i bruk! Har brukt den 4 ganger nå og med tyngdekraften fungerer den heeelt strålende. Før måtte jeg stå å følge med på flyten av vann inn i kjelen og justere hele tiden, fant aldri balansepunktet helt med manuell regulering. Nå kikker jeg innom en gang i blant og har masse tid til vasking av utstyr eller pludring med humletilsettingene. Pumpa bruker jeg til resirkulering opp til utmesk gjennom autosparge, da med ventilen helt åpen, og det går fint.

Dersom du greier å få det til med tyngdekraft så er det enkelt i bruk, dersom du må ha pumpe så tror jeg det er best å bruke en svakere pumpe en March i alle fall!
 
Slik du foreslo/tenkte i utgangspunktet fungerer helt topp det :)
Jeg har bygget nytt med tilsvarende prinsipp, men bruker to pumper fordi jeg er lat, og ikke gidder å koble om.
Med bare en pumpe blir det omkobling, men for den som vill, funker det helt supert :)
 
Tilbake
Topp