Pumpe varmtvann til mesketank - hvor fort?

Lurer litt på tilføring av varmt vann fra egen kokekjele over til meskekjele. Slik jeg forstår det tilsetter man først malten i kjelen, så tilsetter man vann på ca. 75 grader, for å ende opp med en mesketemperatur på ca. 67 grader. Spørsmålet i denne tråden er: hvor fort skal varmtvann tilføres? Holder det med tyngdekraft/hevert metoden, eller må vannet pumpes over? Om det er snakk om 80 til 100 liter vann som skal tilføres tar det jo relativt lang tid med tyngdekraft, selv om jeg benytter relativt tykk slange... Er det idéelle å "tippe vannet over", slik at det ikke er noen forsinkelse?

Beklager litt "nybegynner" innsikt i temaet... :roedme:
 
Vi pleier å gjøre det motsatt - tappe fra kokekjele til tomt meskekar, og så tilsette malten etterpå. Da kan vi måle den faktiske temperaturen på vannet som er i meskekaret, og eventuelt regulere underveis i tappingen ved å varme opp mer eller eventuelt helle oppi litt kaldvann for å få riktig temperatur. Når vi så tilsetter malten, så blander vi det med en malingsblander (f.eks. en slik) på batteridrill, og sjekker slutt-temperaturen igjen før vi legger på lokket.

Men jeg kan ikke si noe om dette er riktigere enn å helle vannet over malten, da. For oss har dette fungert fint i hvertfall :)
 
Det er vel vanligst å helle vannet i meskekaret før maltet. Om maltet går i før vannet, kan man lett ende med tett silbunn/manifold.
 
Hjå meg kvernar eg malten rett i mesketanken, og så renner/pumpar eg vatnet inn avtappingen på mesketanken slik at det kjem opp gjennom silbotnen. Dette løftar heile maltsenga og eg rører som besatt samtidig. Om HLT'en står høgt treng du ikkje pumpe uansett metode.
 
Men malingsblander er uansett helt genialt for å spare seg for det største slitet med å blande malt og vann ;)
 
GeirH skrev:
Men malingsblander er uansett helt genialt for å spare seg for det største slitet med å blande malt og vann ;)

Har de sjekka varmetapet med denne metoden kontra manuell røring? Tenker at det kanskje ikkje er noko tap sjølv om det kanskje blir litt ekstra luft i mesken, for tidsbruken går vel litt ned.
 
Tilbake
Topp