Purge nytt fat med gass fra tomme fat?

Nei, ikke så vidt jeg kunne merke
Hvem tenker du på da?
Soppsporer, bakterier, luktmolekyler og andre som kanskje kan befinne seg sammen med co2 og, som folk flest, bare viljeløst følger strømmen over til neste fat.

Ps: du sa du hadde gjort dette noen ganger. Hvilken av de to metodene; fra tømt Cornelius fat eller fra aktiv gjæring uten trykkgjæring?
 
Jeg pleide å purge fat (fylt med starsan) fra gjæringsfat. Til det gikk opp for meg at det første som ble presset over tross alt var luft :oops: Så etterhvert starta jeg rett etter high krausen. Mer enn nok gass til å tømme noen fat. Man kan jo også seriekoble flere fat, (men koble inn hvert fat etter at det før er fylt, og snu det fylte, inn<->ut), så går starsan fra fat til fat.
 
Pleide?

Men for å tømme starsan må du vel ha benyttet trykkgjæring?
Du må ha et gjæringsfat som tåler litt trykk. Det er ikke rare trykket som trengs for dette tror jeg. Å dytte ut 20 liter fra et fat er i hvert fall gjort over natten. Det er det mest nøyaktige jeg har av målinger. Det er litt gøy å bruke den naturlige prosessen, men som nevnt tidligere bør gjærings ha fått holde på litt slik at du ikke ender med å dutte ut luft med luft.
 
0
Du må ha et gjæringsfat som tåler litt trykk. Det er ikke rare trykket som trengs for dette tror jeg. Å dytte ut 20 liter fra et fat er i hvert fall gjort over natten. Det er det mest nøyaktige jeg har av målinger. Det er litt gøy å bruke den naturlige prosessen, men som nevnt tidligere bør gjærings ha fått holde på litt slik at du ikke ender med å dutte ut luft med luft.
For å dytte ut av et 19L fat trenger du omtrent 1 m vannsøyle. Det tilsvarer 0,11ish bar.

Ståltankene til grainfather med hemper på lokket tåler maks 0,2 bar. Kanskje mindre. Jeg tror ikke det skal mye til for å lette på lokket til en plastdunk. Så det trengs nok trykkgjærkng for å presse ut væske. Men for å gjennomstrømme et tomt fat, bør det være mer enn nok co2 til fra en vanlig 20 L batch.
 
0

For å dytte ut av et 19L fat trenger du omtrent 1 m vannsøyle. Det tilsvarer 0,11ish bar.

Ståltankene til grainfather med hemper på lokket tåler maks 0,2 bar. Kanskje mindre. Jeg tror ikke det skal mye til for å lette på lokket til en plastdunk. Så det trengs nok trykkgjærkng for å presse ut væske. Men for å gjennomstrømme et tomt fat, bør det være mer enn nok co2 til fra en vanlig 20 L batch.
Det er nok riktig. Har bare gjort dette med fermzilla, men jeg er med på tanken om å gjennomstrømme et tomt fat. Set it and forget it. Det er så lite plunder at man bare kan gjøre det til en del av gjæringsforløpet. Jeg har aldri brukt starsan i fat, men alltid brukt kokvarmt vann som jeg uansett har presset ut for å gjøre fatene relativt bakteriefrie. Når jeg ser hvor mye skum det blir med starsan så tror jeg ikke det vil være oksygenfritt Når dette er ute, men metoden din virker god. Merkelig hvordan jeg på et tidspunkt ble besatt av dette med oksygenfri overføring fra å ikke ha brydd meg med det i årevis.
 
Prøvde dette i dag. Gass ut på tømt IPA fat og øl ut på nytt ren fat. Dro i sikkerhetsventilen på nytt fat etter at trykket hadde utlignet seg
Ble selvfølgelig en del humle aroma på det nye fatet, men det er bare deilig
 

Vedlegg

  • 85F62366-1B5A-40B6-9246-E7DCA6F070DA.jpeg
    85F62366-1B5A-40B6-9246-E7DCA6F070DA.jpeg
    328,8 KB · Sett: 27
  • 1F29B316-F2F8-4028-82F9-E53A0D0EBEB9.jpeg
    1F29B316-F2F8-4028-82F9-E53A0D0EBEB9.jpeg
    372,1 KB · Sett: 27
Tilbake
Topp