"Svett" Pilsner

Hei alle vakre bryggere!
Dette er min første post her på norbrygg!  :ilike:
Har lest meg opp endel om øl og ølbrygging, samt brygget mitt brygg #10 for 2 uker siden, men aldri følt at jeg har fått den virkelig rene, gode smaken som mikrobrygget kjøpe-øl.
For 3 uker siden brygget jeg mitt første undergjæret øl (BB Pilsner ferdig sett) men byttet ut gjæren fra Saflager 34/70 til Saflager s-23, samt at jeg tørrhumlet med 25 gram citra humle ved Diacetylrest. (2 uker inn i gjæringsprosessen)
Gjæringen gikk veldig fint! Hadde den ved jevne 10 C i 2 uker, for så ved 18 C i litt over 1 uke. Begynte ved OG 1050 og endte ved FG 1007.
Alt bra så langt, men når jeg smakte på ølet ved tapping, syntes jeg det hadde en stram lukt av "svette og kattepiss". Ellers så var det en helt fantastisk frisk og ren smak.
Vil denne aromaen forverre seg, eller vil det "legge seg" ved lagring?

Takk for alle svar og brygg vel!
 
Citra kan gi en aroma i retning av kattepiss og svette (den typen svette som lukter som kattepiss, iallfall). Den vil nok roe seg etterhvert.
 
Kjetil S skrev:
Citra kan gi en aroma i retning av kattepiss og svette (den typen svette som lukter som kattepiss, iallfall). Den vil nok roe seg etterhvert.

Haha, da synes jeg kanskje ikke vi skal bruke så mye citra i ølet vårt... I følge Beersmith: "Aroma: Adds interesting citrus and tropical fruit character to the beer."  Står ingenting om kattepiss og svette i Beersmith:)
 
Det kan godt hende at Citra humlen vil ha en annen "effekt" dersom den brukes i et øl med mer fylde? Mulig at jeg bare var litt uheldig, enten med mengden humle, eller tidspunktet jeg tilsatte den. Som sagt så var smaken på ølet svært god, med rikelig hint av citrus og pasjonsfrukt :) Aromaen derimot ble litt mye av det gode!
 
Saflager 23 er etter min mening en av de verste gjærene  du kan bruke på lager øl, med smaker av daff frukt og tutti frutti. W34/70 derimot klarer å lage rene lager øl som er på høyde med kommersielle bryggerier.
 
Det kan godt hende, men jeg gikk for å få en "pils" med fruktig smak. Derfor Saflager-23. Kanskje gjør jeg det aldri igjen :p Det vil tiden vise når ølet er ferdig modnet. :p
 
Borgar skrev:
Haha, da synes jeg kanskje ikke vi skal bruke så mye citra i ølet vårt... I følge Beersmith: "Aroma: Adds interesting citrus and tropical fruit character to the beer."  Står ingenting om kattepiss og svette i Beersmith:)
Vel, det er en del folk som klager over kattepissaroma av enkelte amerikanske humleslag. Jeg oppfatter lukten litt annerledes. Du kan vel si det sånn at om du liker amerikansk C-humle, så liker du også kattepiss. Om du allerede liker amerikansk C-humle, kan du bare pøse på.
 
Kjetil S skrev:
Borgar skrev:
Haha, da synes jeg kanskje ikke vi skal bruke så mye citra i ølet vårt... I følge Beersmith: "Aroma: Adds interesting citrus and tropical fruit character to the beer."  Står ingenting om kattepiss og svette i Beersmith:)
Vel, det er en del folk som klager over kattepissaroma av enkelte amerikanske humleslag. Jeg oppfatter lukten litt annerledes. Du kan vel si det sånn at om du liker amerikansk C-humle, så liker du også kattepiss. Om du allerede liker amerikansk C-humle, kan du bare pøse på.

:namnam:
 
Humm..... Har vært i garasjen et par ganger  og luktet katte piss. Tror ikke det kan sammenlignes med noe jeg vil ha i Øl................
 
Enig i at lukt og smak kan oppfattes forskjellig fra person til person, derfor vanskelig å gi objektive kriterier. Jeg åpna en boks Lucky Jack i går, og fikk det samme førsteinntrykket av den -- det lukta faktisk litt kattespiss. Så da er kanskje årsaken at Lervig bruker amerikansk c-humle i denne? Smaken var jo bra den, da.
 
Har smakt noen ganger nå og kan konstatere med at den smaker platt, tutti frutti :( Kommer nok neppe til å bruke den gjæren igjen. Det kan godt hende at det er en god gjær ved visse temperaturer, men for min del ble dette på nippet til en fiasko. Har heldigvis noen venner med særdeles dårlig smak som likte den :)

Er ikke så vondt at det ikke er godt for noe...
 
Tilbake
Topp