Råd om tørrhumle / Dry Hop

JolleNo

Norbrygg-medlem
Har en APA batch gående nå som ble satt for ca 3 1/2 dag siden på trykk.
Stormgjæring er akkurat over, ølet er cloudy, endel gjær som har falt ned allerede, har fortsatt en god del krausen i tanken, har ikke tatt en SG enda. Akkurat satt opp trykket til 15 PSI fra 10 PSI etter stormgjæringen var over.

Skal tørrhumle , men greier ikke helt å bestemme meg for når og hvordan.
Har et par alternativ jeg ser på:

Alt 1 (cold dry hop etter fermentering):
- Vente til fermentering er ferdig
- Cold dry hop på 14C i 2 dager
- Cold crashe på 5C i 2 dager

Alt 2 (dry hop under fermentering):
- Ta en SG
- Hvis den er på ca 70-80% dry hoppe på fermenterings temperatur 20C
- Cold Crashe på 5C i 2 dager når gjæring er ferdig

Alt 3(cold dry hop etter Cold crash!):
- Cold Crashe på 5C i 2 dager når gjæring er ferdig
- Cold Dry Hop på 14 C i 2 dager

Jeg har en hop dropper/hop bong for å purging oksygen uten å måtte åpne tanken.
Et bonus spørsmål: Har også fundert på om oksygen i humle pellets er noe å uroe seg for, selv om jeg kan purge før tilførsel i tanken?

Tar gjerne imot innspill!
 
Sist redigert:
Har en APA batch gående nå som ble satt for ca 3 1/2 dag siden på trykk.
Stormgjæring er akkurat over, ølet er cloudy, endel gjær som har falt ned allerede, har fortsatt en god del krausen i tanken, har ikke tatt en SG enda. Akkurat satt opp trykket til 15 PSI fra 10 PSI etter stormgjæringen var over.

Skal tørrhumle , men greier ikke helt å bestemme meg for når og hvordan.
Har et par alternativ jeg ser på:

Alt 1 (cold dry hop etter fermentering):
- Vente til fermentering er ferdig
- Cold dry hop på 14C i 2 dager
- Cold crashe på 5C i 2 dager

Alt 2 (dry hop under fermentering):
- Ta en SG
- Hvis den er på ca 70-80% dry hoppe på fermenterings temperatur 20C
- Cold Crashe på 5C i 2 dager når gjæring er ferdig

Alt 3(cold dry hop etter Cold crash!):
- Cold Crashe på 5C i 2 dager når gjæring er ferdig
- Cold Dry Hop på 14 C i 2 dager

Jeg har en hop dropper/hop bong for å purging oksygen uten å måtte åpne tanken.
Et bonus spørsmål: Har også fundert på om oksygen i humle pellets er noe å uroe seg for, selv om jeg kan purge før tilførsel i tanken?

Tar gjerne imot innspill!
Jeg har en pale ale som skal tørrhumles nå straks. Jeg har tenkt noe i nærheten av alt 1. Lar det gjære ut og bli helt ferdig. Kjøre ned til 15c, purge nytt kar med humlen i og overføre med trykk, siden jeg ikke har bong. Stå 3 dager så cold crash og på fat. Har ikke prøvd denne måten før, men har trua
For litt inspirasjon kan jeg anbefale siden til Scott Janish :

 
Jeg har en pale ale som skal tørrhumles nå straks. Jeg har tenkt noe i nærheten av alt 1. Lar det gjære ut og bli helt ferdig. Kjøre ned til 15c, purge nytt kar med humlen i og overføre med trykk, siden jeg ikke har bong. Stå 3 dager så cold crash og på fat. Har ikke prøvd denne måten før, men har trua
For litt inspirasjon kan jeg anbefale siden til Scott Janish :


Jeg har endt opp på Alt 1 selv, så får vi se. Kommer til å dry-hoppe i morgen hvis jeg har stabil SG.
Jeg tenker det ikke kan gå så veldig galt hvertfall.

Veldig int. i hvordan det går for deg også, så hold gjerne tråden oppdatert og fortell hvordan du opplevde resultatet!
Ikke at den ene graden betyr så mye, men siden jeg er int. hvorfor valgte du 15C? Jeg valgte 14C som jeg har lest at Brewdog har hatt gode erfaringer med.
 
Jeg har endt opp på Alt 1 selv, så får vi se. Kommer til å dry-hoppe i morgen hvis jeg har stabil SG.
Jeg tenker det ikke kan gå så veldig galt hvertfall.

Veldig int. i hvordan det går for deg også, så hold gjerne tråden oppdatert og fortell hvordan du opplevde resultatet!
Ikke at den ene graden betyr så mye, men siden jeg er int. hvorfor valgte du 15C? Jeg valgte 14C som jeg har lest at Brewdog har hatt gode erfaringer med.
Jeg har en tendens til å følge Jamil, han bruker 15c på Heretic. Men studiet til Scott Janish sier 10-14c så kan være jeg bruker 14. Tror ikke den ene graden gjør så mye fra eller til. Det som kan virke å spille en rolle er jo også gjærtype og humletype. Der er det litt å sette seg inn i nå ble tørrhumlingen litt bestemt av det som var igjen, men citra skal visst være en god tørrhumle. 25L batch:
30gr citra
40gr Lemondrop
30gr Centennial
Blir nok tilsatt 16.mai sannsynligvis, skal komme tilbake med hva jeg synes
 
Ble 2 dager på 14c og 1 dag cold crash til 5c pga litt logistikk, men det ser ut til å bli veldig bra. Står på fat til karbonering. Meget lovende det her mmmmmm..
20230519_162636.jpg
 
Jeg ligger bak skjema.
Gjorde en Forced Diacetyl Test (siden jeg kjente en hint Diacetyl når jeg smakte på SG prøven), som ikke ble bestått. Tok meg dermed 2-3 dager ekstra i håp om at gjæren hadde litt mer krefter igjen til å rydde opp.
Satt skapet ned til 14 grader nå, så kommer til å humle i morgen tidlig (hvis orker å stå opp tidlig nok)!

Ølet ditt ser bra ut fra bildene dine!
 
Hatt 6 dager på karbonering(fat)nå aroma er til å dø for, og smaken himmelsk. Mulig det skulle hatt en dag til på 14gr, men ikke sikkert det hadde hatt noe betydning. Jeg liker egentlig den litt grassy tørrhumle smaken, hvis det er lov å si, så tidligere har jeg tørrhumlet varmere og lengre. Men dette er absolutt fulltreff
Jeg ligger bak skjema.
Gjorde en Forced Diacetyl Test (siden jeg kjente en hint Diacetyl når jeg smakte på SG prøven), som ikke ble bestått. Tok meg dermed 2-3 dager ekstra i håp om at gjæren hadde litt mer krefter igjen til å rydde opp.
Satt skapet ned til 14 grader nå, så kommer til å humle i morgen tidlig (hvis orker å stå opp tidlig nok)!

Ølet ditt ser bra ut fra bildene dine!
 
Hatt 6 dager på karbonering(fat)nå aroma er til å dø for, og smaken himmelsk. Mulig det skulle hatt en dag til på 14gr, men ikke sikkert det hadde hatt noe betydning. Jeg liker egentlig den litt grassy tørrhumle smaken, hvis det er lov å si, så tidligere har jeg tørrhumlet varmere og lengre. Men dette er absolutt fulltreff

Er strålende fornøyd selv.
Fredagskvelden er allerede påbegynt her. Fikk litt tjuvstart med trykkfermenteringen så ølet er allerede klart, selv om jeg ble litt forsinket.

image_67137025.JPG

image_67173377.JPG
(5L keg'en er til å fylle på flasker ved behov, karbonerer med litt høyere trykk)
 

Vedlegg

  • image_67137025.JPG
    image_67137025.JPG
    1,4 MB · Sett: 8
Sist redigert:
Tilbake
Topp