Råd om vasking (desinfisering) av utstyr

ADale

Norbrygg-medlem
hei,
skal i dag eller senere i uken sette min første batch...

Men litt usikker på hvordan, hva og når jeg skal vaske selve utstyret:

1. Skal ALT utstyret desinfiseres med desinfiseringsmiddel? (Har kjøpt egnet middel til bruk for ølbrygging) eller kan noe av det kun vaskes med en oppvaskkost og Zalo (tenker da først og fremst på kjelen)?

2. Hvordan vasker/desinfiserer jeg kjelen, termometer, Hydrometer? Kjelen er jo ganske så stor og vil derfor kreve masse desinfeksjonsmiddel om jeg må fylle hele den...Når det gjelder termometer, hydrometer, røresleiv og andre små ting, skal jeg dyppe det i et lite kar? Hvor lenge? Og hvor lenge før bryggingen kan jeg gjøre dette? et par dager før ok eller må all desinfisering skje bare timer før bryggingen starter?

3. Samme spørsmål med flasker. Jeg har kjøpt flaskeskyller og tørkestativ. Hvor lenge før kan jeg desinfisere flaskene og tørke dem? Kan jeg gjøre det noen dager før, eller helst dagen før, eller må jeg gjøre det samme dagen?

4. Kjølerørsystem og auto-hevert: Høres det ok ut å desinfisere disse sammen? Slik at jeg rengjør disse samtidig?

5. Tilslutt: Hva med skylling etter desinfisering Må jeg ikke skylle utstyret med vann etter at det er desinfisert? (pga giftighet etc) Eller er dette så små mengder at det kan ignoreres?

Det som trengst å desinfisere er det som kjem i kontakt med vørter etter koking. Det treng berre nokre få minutter i desinfiserende veske.
Starsan skal Ikkje vaskest av. Det er den typen me bruker.
Resten av utstyret vasker ein som normalt kjøkkenutstyr.

Flasker kan ein gjere klare samme dag ein bruker. Oss gjer dei klare dagen før slik vi får mindre skum når me flasker.

frå min HTC "smart-tellefon "

Det er ikke anbefalt å bruke oppvaskkost til gjæringskar da det kan ripe(for de paranoide). Jeg bruker svamp til alle mine rengjøringsbehov og vasker med PBW/SOS Superrens. Skyller rikelig med vann og så starsan.

Husk også at desinfisering er noe du gjør på rent utstyr. Midlene som brukes til desinfisering (StarSan, jodofor osv) ikke er egnet til å fjerne smuss og møkk med. Først vasking med et vaskemiddel, og så desinfisering. Det er ikke nødvendig å fylle store beholdere med desinfeksjonsmiddel, bare spraye dem eller på annen måte sørge for at de er fuktige.

Klorin er kanskje unntaket som bekrefter regelen. Det fungerer fint til å desinfisere med, men kan også brukes som vaskemiddel.

OK, takk for alle svar. Kan jeg også bruke Zalo eller grønnsåpe til å vaske med før desinfisering med Starsan? Så det er ikke helseskadelig å spraye et lag med Starsan over hele gjæringsdunken?

Eg ville ikkje brukt Zalo og i vertfal ikkje grønnsåpe på gjæringskara.

frå min HTC "smart-tellefon "

Jeg ville ikke brukt grønnsåpe, det inneholder klassisk såpe og er ikke egnet for vasking av bryggeutstyr. Zalo, oppvaskmaskinmiddel eller spesialvaskemiddel er mine tips.

StarSan i små mengder (faktisk i ganske store mengder) er uproblematisk å få i seg. Det er ikke meninga det skal skylles av.

(Zalo har, av grunner jeg ikke helt forstår, fått et dårlig rykte i hjemmebryggerkretser. Jeg mistenker det er fordi man tror det dreper skum på samme måte som såpe, men det er såpefritt og helt uproblematisk til ølvasking.)

Eg hadde et gjæringskar med starsan når eg brygget sist, etter at eg var ferdig med vaskingen la eg bare alt oppi der til neste gang, nå er slangen på heverten blitt helt hvit med et belegg utpå? Noen som har vært borti dette? Kanskje det ikke er lurt å la ting ligge for lenge i starsan?

Eg hadde et gjæringskar med starsan når eg brygget sist, etter at eg var ferdig med vaskingen la eg bare alt oppi der til neste gang, nå er slangen på heverten blitt helt hvit med et belegg utpå? Noen som har vært borti dette? Kanskje det ikke er lurt å la ting ligge for lenge i starsan?

Hva kommer dette av, er det syren i starsan som begynner å løse opp plasten?
Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde dette i går etter at beer-gunnern og noen slanger hadde ligget i oppløsningen noen dager. Gikk bort med Zalo, men jeg ble litt usikker på om murekaret som jeg bruker til desinfeksjon begynner å gå i oppløsning... Har ikke tenkt over det før, men det er vel neppe food-safe kvalitet.

Zalo er supert til vasking. Jeg bruker det til alt. Starsan på spruteflaske (blandet ut, selvsagt) bruker jeg til desinfisering, til og med flasker. Juleønsker er flasketre og flaskeskyller.
Hvordan vasker dere flaskene? Stor kasse med såpevann (maskinoppvaskmiddel, pbw eller zalovann) som dere legger flaskene i over natta?

Stor utslagsvask med zalovann over natta, dernest vasking med svamp og flaskebørste før skylling. Desinfisering med Star-San på flasketre før flasking. :)

Jeg er nøye på å skylle flaskene godt med varmt vann med en gang jeg tømmer de for øl. Da er det jo ikke noe smuss og drit i de. Oppbevarer de i en plastdunk fra IKEA. Når jeg skal bruke de desinfiserer jeg de og setter de på flasketreet. Dersom jeg har glemt å skylle og ser at det er noe dritt i flaska så går den i returdunken, gidder ikke vaske de og har evig nok flasker siden jeg er på vei over på fat. Kjøper uansett noe øl innimellom så det kommer nok flasker inn til å erstatte de som går til gjennvinning.

I snitt har jeg kanskje vasket flasker for hver 5. batch eller så. Har gått fint så langt. De gangene jeg faktisk har vasket en del flasker så legger jeg de i varmt vann med vaskemiddel, gir de en kjapp runde med flaskebørsta og skyller godt.

Min erfaring er altså at det ikke er så nøye med vasking om man får skyllt ut ølrestene med en gang før noe får satt seg fast. Skal vel litt til å få infeksjon i en væske som har ganske lav pH og inneholder alkohol.

Jeg har bare skylt og så kjørt i oppvaskmaskinen på 75 grader med 5 skyllinger. Ikke hatt infeksjon ennå, men ønsker heller en enklere vaskejobb. Tror jeg vil gå for oppvasmaskinmiddel i stor ikea kasse og så skylling i en eller to kasser etterpå.

Skyller også flasker, men noen ganger står de en stund, to-tre dager. Har kjørt på med flaskebørste for å få ut evt. rester, men pleier å gå bra.

Ett råd jeg hørte for å forhindre infeksjoner (som ga god mening) var å være flink med rengjøring etter hver brygging, Desinfisere både kjeler, sleiver, ditt og datt, la det tørke før lagring til neste bryggedag, slik at man ikke har med seg masse villgjær og andre ulumskheter som har grodd på gammel vørter og malt på utstyret når man skal brygge neste gang. Og så er det mye raskere å komme igang på bryggerdagen.

Vasker som regel flaskene etterhvert som de drikkes, men hvis jeg har en kasse som krever litt mer, er dette en lettvint metode:

Fyller opp en gammel Zaloflaske (stor type) med en sterk PBW-blanding. Gir hver flaske en liten sprut - og etterfyller med kokvarmt vann. Lar det stå en time‚ så er det bare å skylle.

Legger flaskene i isvann med Starsan en time før tapping. Bruker et stort murekar fra Biltema – perfekt størrelse til både flasker og hevert.

Tilbake
Topp