Rakafisk og øl.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har tenkt å brygge et øl til vårt rakfisklag som er til høsten oglurer på hvilket øl som passer til en slik celeber mat.  Noen forslag?  Hadde for et par år siden med et fat ESB som slo godt an men har vi noen her som har noen  innspill som kunne deles så kom med ideene!!
 
Spissheten i amerikanske sitrushumler synes jeg er fin til den litt søtere rakfisken. Bitterheten gjør det hele mye friskere.
Så for min del liker jeg en litt over middels humlet APA uten FOR mye alkohol, så tar jeg en ekstra rakfiskakevitt istedet.
 
Her i huset foretrekker vi noe lettere øl, for å fremheve smaken i rakfisken slik at ølet ikke overtar smaksbildet helt.  Man må samtidig ha en øl som allikevel rensker opp i ganen etter fettet i rakfisken. Dette løser man med alkohol eller kullsyre. Så en belgisk blond eller ardenne blond på noe over 6% alkohol er helt perfekt. Vi serverte Beligsk Wit sist rakfisklag som ble meget godt motatt, og har tidligere benyttet belgisk blond med stort hell. Personlig synes jeg ikke amerikanske eller engelse ales passer.
 
Jeg fant til min store overraskelse IPA som anbefalt øl til rakafisk i et matblad for en tid tilbake og forsøkte en Nøgne Ø-IPA-klone ved første anledning.  Kan ikke si annet enn at det var ualminnelig godt og det underbygger påstandene fra skribentene ovenfor. Cascade+Rakafisk= :skitbra:
 
Tilbake
Topp