Ramme for å montere RIMS og slikt

Hei.

I løpet av året skal vi over på RIMS for BIAB-oppsettet vårt. Det blir antageligvis en RIMS-rocket til å varme (3.5KW) som sammen med 3.5KW induksjons skal brukes til å tilføre varme. Sirkulasjon med en Chugger eller tilsvarende. En Rex C100 PID skal styre RIMS-elementet via en SSR, iallefall foreløpig. På litt lengre sikt håper vi å få Arduino eller Raspberry Pi til å styre RIMS-elementet. Induksjon skal kun brukes på de store temperatursprangene, da sammen med med RIMS-rocket (76l kjele). Dette vil gi oss 7KW effekt fordelt på to 16A-enfas-kretser. Hjemmesnekret motstrømkjøler for å kjøle og som en bonus kan vi også ha en Hop-rocket til å tilføre litt humlearoma og smak på vei til kjøleren etter kok. Det blir stas.

Idag bruker vi bare induksjon og pumpen vi bruker ligger løst. Det er ikke særlig elegant. Nå som vi skal opp et hakk i kompleksitet så trenger vi få disse tingene til å sitte ordentlig fast.

Noen som har noen tips til hva jeg kan bruke til å få dette til å henge pent sammen? Elektronikken kan vi putte inn i en koblingsboks av noe slag (må dog passe på å få kjøling av SSR'en til å fungere ordentlig). Jeg har dessverre ikke tilgang på sveiseutstyr så jeg er avhengig av et eller annet som kan skrues sammen (kan dog lodde med sølv, men det er jo ikke bra nok).

Høres snasent ut. Regner med det blir biab og en kjele videre? Hvor mange liter kjele? Liker opplegget med at RIMS ikke trenger mange watt for å holde tempen stabil. 3.5kw er jo overkill for for dette men det er vel slik den leveres.

Har du et eget bord dette skal stå på så kan du vel lage et pumpefeste på et bordbein?

Vi greier idag såvidt å lage 25 liter øl i slengen og vi vil opp på 50, så da blir det 76 liters kjele. Det er vel å nærme seg grensen på hva en kan få til med BIAB uten talje i taket og spesialsydde poser med kraftigere fester.

Å sku ting fast på et bord høres jo egentlig ut som en knakende god ide. Hvis jeg finner et bord som takler 100kg og har jul så blir det jo perfekt. Hvis bordet har overflate i et eller annet metall så kan jeg bare skru SSRene fast på bordet og ha passiv kjøling så slipper jeg vifter.

Litt av poenget med å ha et såpass kraftig RIMS-element er å komme opp på en samlet effekt på 7kW, dessuten er det som du sier slik det er kommer fra Blichmann.

Tåler det IKEA bordet 100 kilo? Ser så pinglete ut! Men man begynner jo å få en grunn eller to for å besøke de oftere. Noen i familien liker nok det...

Var innom IKEA for å finmaskede på dette bordet. Jeg ble usikker på om det var noe for opp i mot 100 kilo jeg. Spurte i butikken også, men piken i butikken fant ikke ut hvor mye det skulle tåle, så tuslet hjem tomhendt. Er det noen som bruker bordet og har erfaring med hvor mye last det tåler?

Tilbake
Topp