rask kunstig karbonering

Jeg håper å være den lykkelige eier av fat og co2 flaske i løpet av uken og det passer bra ettersom mitt første brygg er klar til tapping nå.
Jeg har lest litt om hvordan man kan gjøre karboneringen raskere ved å riste på fatet.
Spørsmålet mitt er vel egentlig, hvor fort kan jeg drikke ferdig karbonert øl? Og hva er den beste fremgangsmåten?
(begynner å bli utålmodig nå... )

Endre
 
Kommer litt an på type øl. Har tappet IPA og APA på fat onsdagskveld og servert på lørdagskveld to ganger med bra resultat.
Dry stout er vel også en type som kan drikkes så fort den er karbonert.
 
Craig'ærn rister/ruller et kvarter mens han spiser middag :) Tror også han dobler det normale karboneringstrykket vet "forced carbonation".

http://www.youtube.com/watch?v=S1dwBC-gKc8
 
Shake as hell er en styrkeprøve men, sett trrykket litt over ønsket lagringstrykk, sett deg på en krakk og legg fatet over knerne, så er det bare å riste i 10 min, smak på ølet, rist mer hvis det ikke er nok. Er ølet uklart og skummer mye så vent en stund før du prøvesmaker og evt. rister mere, dette greier du før helga. :)
 
Mener også at jeg har lest at gassflasken skal står høyere enn fatet.

Pleier å la flasken stå ved siden av stolen min, mens jeg ruller fatet mens jeg ser på tv. Du hører når det ikke bruser lenger i fatet, da har du fått inn det du skal av gass.
 
Husk også. IKKJE senk trykket eller skru igjen ventilar før du har kobbla fra hurtigkobblinga til fatet.  ;)
 
Hvis du på en eller annen måte greier å redusere trykket i tregulatoren og gassrøret står under ølet så "blåser" du ølet opp i regulatoren uansett hvor den er plassert.
 
EndreS skrev:
Spørsmålet mitt er vel egentlig, hvor fort kan jeg drikke ferdig karbonert øl? Og hva er den beste fremgangsmåten?
(begynner å bli utålmodig nå... )

Kan vel svare på spørsmålet ditt jeg da.
Hvor for du greier å drikke ferdig karbonert øl kommer vel bare ann på deg selv. Litt øvelse vil sikkert gjøre deg bedre, og masse øvelse kanskje til merster?
Smaker øllet godt er det sikkert enklere å drikke dette fort, enn om det smaker piss..

Beste fremgangsmåte vareierer sikkert fra person til person. Jeg er for øverig ikke noen reser i "fort drikking", og har ikke noen egen teknikk her.
men mener å ha sett folk som bare "åpner" halsen, og kveller innpå.. Igjen, øvelse vil sikkert gjøre deg bedre..
 
Men som sagt har til no 'tvangskarbonert' all øl på fat. Kjøle ned ølet 1-4 + grder. Legger et teppe/handkle på gulvet. Kobler til ønska trykk, legger den ned og rugga fram og tilbake i en 8-10 minutt. Kobbler i fra slangen på fatet og setter den kaldt igjen. Venta i 12-24 tima før eg prøvesmaka for å finne ut om det er nok co2. Smakar best etter et par veker (synst eg). Men best resultat har eg hatt med ein Wit, halva blei dråkke opp i løpet av ei veke etter karboneringa. (venta ca 12 tima etter tvangskarbonering før eg smakte. Men alle har sinn metode å ønska co2 etter sinn smak..
 
Tilbake
Topp