raspibrew.com - kode skills...?

Oddvar Demmo skrev:
Hansenbrygg skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Den skjønte jeg ikke, 7,5 mA på 12 V så blir det mye mindre med 3,3 V, kanskje ca, 2 mA.
Uansett går det greit å ha den rett på utgangen.
Tror AVR tillater 20mA på hele porten, ingen problemer med 6 stk. SSR

Regner man ikke watt = ampere*volt (7,5ma *12v = 90 milliwatt) som blir 90mw/3,3 = 27,27 milliwatt på 3,3?

Høyere ampere jo lavere volt og lavere ampere ved høyere volt?

Nei.
Dette har vert diskutert noe her selv om det ikke hører til dette forumet.
I=U/R
Spenningen er "sjefen" den bestemmer alt :) senkes spenningen senkes strømmen, i dette tilfellen er den senket nesten til 1/4 så da senkes strømmen til 1/4, trust me i know.

Og ikkje nok med det, men styrespenningen til SSR'en driv i dei fleste tilfeller ein optokoblar inne i sjølve SSR'en. I praksis vil det sei ein lysdiode som har ein meget ulineær karekteristikk. Så her er nok ohms lov berre ein peikepinn i beste fall.
Men at ein kan rekne med at effekten er konstant, det heng ikkje på greip altså berre så det er sagt... :)
 
Sitter og ser litt på dette jeg også nå i en ubuntu boks (venter enda på ledninger og følere). Et par ting slår meg (nørd alert, IT lingo following).

- Enig med runemi, ikke helt bra init script.
- Tror ikke han er designer akkurat han her fyren :)

Uansett. For å få temp klokka på toppen så trenger du bare flytte canvas elementet til over tempheatplots.

Eller, om du kan lese diffs:
Kode:
diff --git a/templates/raspibrew.html b/templates/raspibrew.html
index 32175ae..e526da6 100644
--- a/templates/raspibrew.html
+++ b/templates/raspibrew.html
@@ -359,7 +359,9 @@ $def with (mode, set_point, duty_cycle, cycle_time, k_param, i_param, d_param)
     </head>
     
     <body>
-       <div class="ControlResponse" id="tempheatplots" style="float:right;">
+       <canvas id="tempGauge" width="300" height="300">
+                        </canvas>
+       <div class="ControlResponse" id="tempheatplots" style="float:right;">
                <div class="tempdata"> 
                        <p class="plottitle">Temperature Plot</p>
                        <div id="tempplot" align=left  style="width:600px;height:200px;">
@@ -407,8 +409,6 @@ $def with (mode, set_point, duty_cycle, cycle_time, k_param, i_param, d_param)
                    </div>
            </div>
            <div class="ControlResponse" style="float:left;">
-                       <canvas id="tempGauge" width="300" height="300">
-                       </canvas>
                
                <div class="tempControlResponse">
                <p align=center style="font-size: large;text-decoration: underline;">Current Status</p>

Skal opprette noen issues på github prosjektet, og så om han er interessert i å kanskje gjøre templating modulært, så slipper jeg ødelegge for ham om jeg fresher det opp litt :)

Uansett: Hvilken oppvarmingskilde har du koplet til releet, Hans Einar?
 
eirikk. Nei nei, den shutdown greia er det meg med min ringe forstand som har forsøkt meg på. Ikke legge det på opphavet ;)
Ellers 2.5kw ohmsk last her.

--
 
Hans Einar skrev:
Så bra du titter på det. Stopp linken skal kontrollert skrue av/stenge ned hele Pi'en for å slippe å herpe kortet etter endt brygging.
Hva med å kjøre "sudo init 1" ?

Trodde init-scriptet bare gjaldt raspibrewprogrammet, men det er en god ide å dra ned hele systemet før strømmen kuttes ja.
Gleder meg til å mekke på dette. Synd lynet slo ut den ene PIen min for et par måneder siden. Har en til som jeg bruker til XBMC, men det blir upopulært med hvis den tjenesten tas ned. Får bestille en til når januarlønna kommer. :)
 
Fort og gæli. Mulig det funker.

Kode:
#! /bin/sh
# /etc/init.d/raspibrew

### BEGIN INIT INFO
# Provides:          raspibrew
# Required-Start:    $remote_fs $syslog
# Required-Stop:     $remote_fs $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Simple script to start a program at boot
# Description:       A simple script from www.stuffaboutcode.com which will start / st$
### END INIT INFO

# If you want a command to always run, put it here

pidfile=/tmp/raspibrew.pid

# Carry out specific functions when asked to by the system
case "$1" in
    start)
        echo "Starting RasPiBrew"
        # run application you want to start
        if [ -f $pidfile ]; 
        then 
         echo "Failed. Already running. PID: $pidfile"
         exit 1; 
        else
         python /var/www/raspibrew.py &> /dev/null
         echo $! > $pidfile
        fi
    ;;
    stop)
        echo "Stopping RasPiBrew"
        # kill application you want to stop
        pkill -F $pidfile
        rm -f /tmp/raspibrew.pid
        python /var/www/cleanupGPIO.py
    ;;
*)
    echo "Usage: /etc/init.d/raspibrew {start|stop}"
    exit 1
    ;;
esac

exit 0
 
buskas skrev:
Fort og gæli. Mulig det funker.

Kode:
#! /bin/sh
# /etc/init.d/raspibrew

### BEGIN INIT INFO
# Provides:          raspibrew
# Required-Start:    $remote_fs $syslog
# Required-Stop:     $remote_fs $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Simple script to start a program at boot
# Description:       A simple script from www.stuffaboutcode.com which will start / st$
### END INIT INFO

# If you want a command to always run, put it here

pidfile=/tmp/raspibrew.pid

# Carry out specific functions when asked to by the system
case "$1" in
    start)
        echo "Starting RasPiBrew"
        # run application you want to start
        if [ -f $pidfile ]; 
        then 
         echo "Failed. Already running. PID: $pidfile"
         exit 1; 
        else
         python /var/www/raspibrew.py &> /dev/null
         echo $! > $pidfile
        fi
    ;;
    stop)
        echo "Stopping RasPiBrew"
        # kill application you want to stop
        pkill -F $pidfile
        rm -f /tmp/raspibrew.pid
        python /var/www/cleanupGPIO.py
    ;;
*)
    echo "Usage: /etc/init.d/raspibrew {start|stop}"
    exit 1
    ;;
esac

exit 0
-

Eehh, Buskas. Har vært utenfor allfarvei der ingen bit finner frem i helga. Jeg er bare litt usikker. Er dette forslag til script for å stenge ned hele PI'en etter endt brygging eller for å stoppe python prosesser. Beklager at jeg ikke har bedre kodekunnskaper.
 
Hans Einar skrev:
Eehh, Buskas. Har vært utenfor allfarvei der ingen bit finner frem i helga. Jeg er bare litt usikker. Er dette forslag til script for å stenge ned hele PI'en etter endt brygging eller for å stoppe python prosesser. Beklager at jeg ikke har bedre kodekunnskaper.

Mnjei altså, disse scriptene i /etc/init.d er for å stoppe og starte tjenester, brukes både av systemet og når man skal gjøre det for hånd. Egentlig et veldig enkelt og elegant opplegg (Sikkert derfor man fremdeles bruker det etter nærmere 40 år). Kan lese om "System V style init" hvis man er spesielt interessert.

Det scriptet som fulgte med i zip-fila var ganske sprøtt, enten av uvitenhet eller latskap. Det ville drept _alle_ python-prosesser, enten det var raspibrew eller noe helt annet. Fyren har tydeligvis ingen intensjoner om at man skal kunne bruke raspien til flere ting en hans program. Blir bekymret av sånt, vil man la dette styre med strøm og varme uten oppsyn?

Uansett, runeni eller mitt forslag vil unngå det problemet, men hva mer som skjuler seg der vet jeg ikke  :bank2:
 
Fikk denne av Steve nå. Skal prøve å teste det nye systemet i kveld. Noen som har erfaring med flask?

Hi Hans,
Yesterday, I made a Flask (python microframework: http://flask.pocoo.org/) version of RasPiBrew which I think will be easier to use and has better documentation.  Flask also seems alot more popular on github than web.py.  This required changing both the python code and the html template.  It works exactly as before but used Flask instead of web.py.  The files are on github: raspibrew_flask.py and raspibrew_flask.html  I think these will be become the default but I will keep the old version also.

For this version to work install the following on the raspberry pi:
sudo apt-get install python-dev
sudo apt-get install libpcre3-dev
sudo pip install Flask

Access the website on port 5000:
http://raspberry_pi_ip_address:5000
Now I'm going to redesign the website template to look good on tablets, smartphones and pc and make it easier to add in extra outputs.  While I'm working on the new website template, I'll add the capability to monitor and control extra outputs.

Steve
 
Har erfaring med flask. veldig grei sak, men i dette tilfellet har det vel ikke så mye å si hvilken av de 2 man velger.

Har hacket litt på en finere template, men i prosessen så innser jeg at jeg kommer nok til å skrive det på nytt fra scratch. Både fordi det er artig å få programmert alle deler av prosessen, og fordi jeg vil ha oppsettet til å se litt annerledes ut (både mtp kode og muligens hardware).

Venter enda på et par deler da. Tar litt tid fra kina/hong kong :p
 
Hvordan er mulighetene til å få ut en styring til tror du? Skulle hatt kontroll på HLT i tillegg. Har forøvrig skaffet boks og kontakter nå, samt 10 stk "kjekt å ha" 40A SSR. Vil og prøve å få til et lite webkamera i boksen slik at den kan pekes mot gryta og stremame aktiviteten til telefonen. Følge med uten å stå over hele tiden...
 
Jeg må jo si at av disse tingene som kreves for å mekke med dette (koding og el-skills) så har jeg hhv bra kontroll på det ene og er nybegynner på det andre.

MEN: Jeg kan jo si noe om hva jeg har tenkt på rundt det du nevner. For i utgangspunktet så hadde jeg sett for meg enten en arduino og/eller en sånn: http://tessel.io som er koplet på raspien. Da får man jo mer hardware på bare en usb, i stedet for å bruke opp GPIO pinsene på raspien. Men så er det jo klart at det både hadde vært billigere og litt sånn artig å fått til om man kunne hatt alt på r pi.

Og når man først beveger seg off topic her (siden vi ikke snakker spesifikt om raspibrew lenger): Har du sett noe slags digitalt refraktometer eller noe som kan brukes i gjæringskaret, så man får et LCD display utenpå som viser SG (og selvsagt logging og web interface)? Det hadde vært fett. Push notification på mobilen når SG har holdt seg rolig i 2 døgn f.eks? :p
 
Ja, da er det motsatt med meg, ikke flink på kode, men elektrotekniker. Det jeg likte med raspibrew var enkelheten. Kan brukes til PIDstyring av mesking og sousvide til matlaging. Han som har laget opplegget har fokusert på app ser det ut for. Jeg mener at med dagens telefoner er det bedre med tilpasset webgrensesnitt... I tillegg skulle en kunne styre temp på en eller to utganger til. Da hadde det vært i boks, slik jeg ser det.

Det er mange avanserte bryggekontrollere der ute. Arduino baserte og kombo Pi/Arduino. Det jeg likte med raspibrew var enkelheten. Jeg bruker brewtroller i dag. Den styrer bryggeprosessen i detalj om jeg ønsker det. Det som skjer er imidlertid at jeg bruker Beersmith til alt av beregninger og trolleren kun til meskestyring. Jeg må derfor kode opp nytt meskeprogram via trillehjul og tekstdisplay. Ikke noe problem, men tungvindt og gammeldags...?

Så for meg å sette på strømmen på en tett boks(wifi) med inn og ut-ganger  for 16A. Trykke på linken på telefonen, sette mesketemp. Sette HLT temp og GO.. raspibrew gjør jo dette i dag(en utgang) og jeg kommer til å brygge med denne for å teste med det første.

Om du går videre med combo pi/arduino så detter nok jeg av, men for all del det hadde jo vært spennende å se hva det kunne bli til. Slik "on the fly" SG måling har jeg ikke sett, men det hadde vært kult.


EDIT: As we speek ser jeg at han har laget ny versjon. Kanskje det allerede er på plass...? https://github.com/steve71/RasPiBrew
 
Har noen ideer som basically kommer til å være _veldig_ modulært, så kan hende jeg lager noe som kan støtte dette. Jeg kan i alle fall si fra.

Det som er sikkert, og veldig naturlig, er jo at jeg kommer til å starte med muligheten for å logge og styre temperatur. Og så skal det være veldig enkelt og web-basert (enda mer enn det raspibrew er).

Jeg har også lyst til å støtte import av oppskrifter, men kommer nok til å starte med import fra beercalc (som jeg bruker). Men så var det dette med tida, da. Tar vel litt tid både før jeg kommer i gang og før jeg har noe som fungerer ser jeg for meg. For meg er det nok kodedelen av prosjektet mer enn resultatet som er fristende, hehe.

Har sett litt på hva andre har tenkt om automatisk gravity måling. Det ser ut som det ikke er så lett, gitt. Men det hadde absolutt vært veldig kult
 
Da begynner raspibrew'en å materialisere seg. Headless og klargjort for ekstra utgang. Ser utvikleren holder på å splitte og klargjøre koden for mer funksjonatitet. Spennende prosjekt dette.
Har nok koplet litt tregt ser jeg, øllet er flatt.
2014-01-27%2023.01.04.jpg
 
Skulle gjerne sett at man kunne styre raspibrewen med URL-parametre, http://10.0.0.23:5000/?Sensor=1&SetValue=67
Hadde gjort det lett å sette opp stegmesking via taskschedulere og i tillegg sette på oppvarming av HLT til et gitt tidspunkt :)

Funker kanskje greit med http post og?

Uansett lovende sak som sikkert gir mye spin-off på github framover  :)
 
Hans Einar skrev:
Da begynner raspibrew'en å materialisere seg. Headless og klargjort for ekstra utgang. Ser utvikleren holder på å splitte og klargjøre koden for mer funksjonatitet. Spennende prosjekt dette.
Har nok koplet litt tregt ser jeg, øllet er flatt.
2014-01-27%2023.01.04.jpg

Heh! Vrihylser som "stikkontakt". Den var ny for meg :)
 
Slik kan altså en hodeløs bryggekontroller se ut :)
headless_raspibrew.jpg


Funker helt topp nå. Styrer tre ssr'er enten i manuell eller automat/PID modus. Alt kjøres fra webgrensesnitt. Software er oppdatert og virker så langt helt topp.

Har testet med vann, nå skal det snart brygges på dette utstyret. Jeg trenger bare to styringer. Mesk/kok og HLT. Så her er en til overs(innvendig).

Kan ikke bli stort enklere enn dette. På videosnutten står vessel 1 til manuell og 70% på, vessel 2 til manuell 30% og vessel 3 til manuell 100%. Vessel 3 har ikke påkoplet strøm inn/ut, men ligger klar.


http://www.youtube.com/watch?v=9ig535-B7qU
 
Tilbake
Topp