raspibrew.com - kode skills...?

nice!

Jeg har også fått litt utstyr i hus og begynt å eksperimentere litt. Mitt oppsett er dog en del annerledes enn ditt. Jeg mesker for eksempel i en kjølebag. Noen bra triks for å styre oppvarming der (uten å svi malten)?
 
Hmm, tja... hvorfor ikke bruke kjøleren og pumpe kontrollert vann gjennom den og røre litt i mesken innimellom.. Bare fri fantasi her, men kan ikke risikere så mye med å prøve. En kveil hageslange i "HLT" gryta og sirkulere?

--
 
francisr skrev:
Hans Einar skrev:
Da begynner raspibrew'en å materialisere seg. Headless og klargjort for ekstra utgang. Ser utvikleren holder på å splitte og klargjøre koden for mer funksjonatitet. Spennende prosjekt dette.
Har nok koplet litt tregt ser jeg, øllet er flatt.
2014-01-27%2023.01.04.jpg

Heh! Vrihylser som "stikkontakt". Den var ny for meg :)
Holdt på å tippe ut av sofaen da jeg så den stikkontaktløsningen.

En veldig genialt og plassbesparende løsning, om enn litt mer brannfarlig.
 
Hans Einar skrev:
Hmm, tja... hvorfor ikke bruke kjøleren og pumpe kontrollert vann gjennom den og røre litt i mesken innimellom.. Bare fri fantasi her, men kan ikke risikere så mye med å prøve.  En kveil hageslange i "HLT" gryta og sirkulere?

--
Joda, det funker jo forsåvidt. Men jeg tenkte for å kunne stegmeske litt sånn kontrollert automagisk. Altså at jeg har et relé som skrur på (og så av) et slags vannkoker element i noen minutter for å hoppe opp noen grader. Basert på tid og temperatur som jeg har programmert. Er det en dårlig ide kanskje?
 
Vet ikke hvordan element direkte i mesken fungerer. Må nesten andre svare på, men å kontrollere elementet basert på målt temp vil fungere utmerket med systemet over(eller under, eller.no)

--
 
Det burde være helenkelt å stegmesking, alt du ser i loggen til hans Einar i youtube-videoen er http post for å oppdatere guiet.
Http post er enkelt å implementere i de fleste leste språk  :amen:

Hva har du tenkt på, Eirik?
 
Forøvring, ordet automagisk - det er et signal om at "jeg skjønner ikke dritten av hvordan dette funker", men her følger hele kildekoden ,med, og den er rimelig enkel, så ingenting automagisk her  :ilike:
 
Hei!

Sant det, kan sikkert gi det inntrykket når jeg bruker det ordet, men jeg skjønner veldig godt hvordan dette funker. Så kodebiten med temperaturkontroll og relé og stegmeskingen skulle jeg klart å implementere i hvilket programmeringsspråk det skal være hvis jeg måtte, det er jo veldig lett som du sier :p

Det jeg er usikker på er hvordan man best kan styre varmen i en kjølebag uten å "svi kornet". Ser for meg, som sagt, at det kanskje kan bli både unøyaktig og at et varmeelement kan bli for varmt. Men det er liksom den måten jeg ser for meg med automatisk oppvarming, og ikke tilsette kokende vann (som jeg gjør nå for tida), for det er liksom mer "manuelt" :p. Ikke noe alfa-omega for meg dette punktet, jeg kommer nok til å starte med kun logging uansett. Men det er jo artig å hacke på slike ting, så hvis noen har noen glupe ideer så hadde det vært kult
 
Du må nok slå til med sirkulering dersom du vil styre tempen i kjølebagen uten å tilsette mer vann eller andre fremmedlegemer :)
 
Hehe.

Det var den automatikken da. Ser for meg kodesnutten som skal gjøre det.

Kode:
if (temp < 66) { lightFire() && moveHotStone() }
 
Den logikken kjem du neppe så langt med.   lightFire() må kjørast i god tid før moveHotStone()

(og orsak for å tulla litt i raspibrew tråden)
 
Ingen fare.

lightFire returnerer ikke før stone == HOT da ser du... I verste fall blir det kastet en outOfMatchesException, men da har vi problemer uansett :)

OK, nå har jeg kjørt oss langt off topic. Beklager
 
Hvordan få en ds18d20 i et t-ledd og hvordan feste ledningene fra den i raspberry'n? Har prøvd å søke litt, er mulig jeg trenger den berømte t-skjea.
 
leander skrev:
Hvordan få en ds18d20 i et t-ledd og hvordan feste ledningene fra den i raspberry'n? Har prøvd å søke litt, er mulig jeg trenger den berømte t-skjea.

Alternativ:
1) Kjøp en TC end cap med thermowell i
2) Kjøp en 1/4" eller 3/8" thermowell 1/2" gjenger
3) Kjøp en 1/4" eller 3/4" kompresjonskobling med 1/2" gjenger og et 1/4" eller 3/8" OD proberør
 
Jeg planlegger å bruke raspberry pi til logging under mesking og en PID til selve prosessen.
Er det noen som har testet å bruke samme PT-100 element til PID og til Raspberry, bare at man bruker en RTD-modul som dette her mellom sensor og raspberry?
Denne RTD-modulen er for en PT1000, men jeg har funnet en modul på ebay som skal funke for PT-100 http://www.ebay.com/itm/MAX31865-RTD-to-Digital-Converter-PT100-PT1000-Temperature-Arduino-Compatible-/331151010587?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item4d1a236b1b
 
Du kan nok ikkje koble den modulen til samme sensor som PID brukar. Det er mogeleg du kan tappe deg inn på sensoren men ein krets som har veldig høg inngangsresistans og tilpasse det signalet til 0-5v eller kva su skal ha inn i Rpi'en.
 
Tilbake
Topp