regler for ølbrygging og distrubisjon?

Svaret er vel et stort og rungende JA på alle spørsmålene... det må søkes om bryggerilisens, anlegget må godkjennes av Mattilsynet, det må søkes om salgsbevilling, etc etc... Dette tar også veldig lang tid. Så med mindre dere planlegger å starte et ordentlig bryggeri a la Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Mikrobryggeriet osv, er nok ikke deres prosjekt gjennomførbart, dessverre... :police: :lessmile: :neinei:
Sats heller på å brygge til eget bruk, og bruk tid på annet arbeid for spare penger, for når man tar arbeidsinnsatsen med i betraktningen er det egentlig ikke så lønnsomt å brygge øl for salg, med mindre man har et effektivt anlegg og rutiner!  :skaal:
 
Ja, mener å ha hørt at det koster endel å søke om disse lisensene. Tallet jeg har i hodet er 7000 kr for å bare søke om bryggerilisens, mener det ble nevnt under en omvisning på Oslo Mikrobryggeri for ca 5 år tilbake..?! Skal ikke sverge på at dette tallet stemmer, men jeg har iallefall hørt at det skal ligge i dette området... så direkte billig er det jo ikke....!
 
Med kun teoretisk kunnskap om temaet...

Først trenger du et foretak. Det mest hensiktsmessige er antageligvis et aksjeselskap, om ikke annet så for å legge igjen godkjenninger osv i et foretak som kan skifte eierstruktur senere. Aksjekapital som kreves er 100.000, pluss gebyrer. Se mer informasjon på http://www.bedin.no/cwobjekter/starte.shtml
Så trenger du lokaler utstyr osv. Her høres det ut som du har rimelig god kontroll.

Ettersom du skal produsere matvarer så trenger du å ta en prat med det lokale Mattilsynet. Se http://www.mattilsynet.no/
Så det du vel hovedsakelig spør om, hva som skal til for å kunne tilvirke alkohol. Sosial og Helsedirektoratet har egne websider om dette, se http://www.shdir.no/rusmidler/bevilling/ Gebyret er 12.000 kr og det årlige gebyret minimum 5.000 kr. De formelle kravene ser stort sett ut til å være krav til økonomisk sikkerhet og fysisk sikring av lager. Dessuten er det en del rapporteringsplikt og slikt.

Sjekk også alkoholavgiftene på http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2007/dokumenter/pdf/skatteprp.pdf side 46 (moms skal også regnes med).

Så gjenstår det bare å søke om tillatelse til å selge. Her er det vel også SHDir som utsteder til de som har tilvirkningsbevilgning, men etter kommunens anbefaling. Så vidt jeg har fått med meg.

Så er det bare å la regnskapsfører og revisor gjøre sitt, mens du brygger øl og selger. Og kanskje du ler hele vegen til banken også, men risikoen er vel også tilstede for at du griner hele vegen til skifteretten.

Edit: I am not a lawyer (IANAL) som det heter på amerikansk. Dette bør du selvfølgelig sjekke nøye før du faktisk setter i gang med noen bryggeriplaner.
 
Bossum skrev:
Det DER er en pen rekke med byrokrater !

Ja, jo... Med tanke på hvor streng alkoholpolitikken er i Norge synes jeg det ser rimelig greit ut. Start et aksjeselskap, sørg for at det er hygienisk hos deg, søk om en ekstra tillatelse og brygg i veg?
 
Hei!

Er i samme situasjon som deg. Forstod det slik at du holder til i Kirkenes eller i hvert fall i Finnmark. Jeg bor i Nordland, og går med planer om a starte et mikrobryggeri. Jeg er på utkikk etter utstyr, og det er utrolig mye flott å velge i !! Jeg har lokaler, og ser for meg oppstart om et års tid.

Jeg har sett meg ut et brygeri-utstyr på rundt 500 liter, men det koster mye pæng! Men dersom du skal bestille råvarer, utstyr, flasker etc. fra utlandet. Da kunne vi jo kanskje prøvd å bestille samtidig??? Tenkte bare at siden vi bor i samme landsdel, kan vi nok sikkert spare en del på fraktutifter. Kan jo hende at det er flere som ønsker å bestille??? :skaal2:
 
Et siste råd: Tenk deg nøye om før du begynner med dette. Ha en skikkelig forretningsplan, gjør noen grundige kalkyler og tenk deg om en gang til.
 
gustavf skrev:
Et siste råd: Tenk deg nøye om før du begynner med dette. Ha en skikkelig forretningsplan, gjør noen grundige kalkyler og tenk deg om en gang til.

Takk for svar.
Jeg holder på med forretningsplan for tiden. Det er mye å tenke på ja, og masse å sette seg inn i. Jeg skal få hjelp til å gjøre kalkyler, for det synes jeg er utrolig vanskelig. Jeg skal også ha en markedsundersøkelse, for å sjekke om det i hele tatt er interesse for et slikt tilbud.

Men jeg må jo si at forumet på Norbrygg er utrolig bra. Og en finner det meste en lurer på. ;D
 
fengselbrygg skrev:
Er i samme situasjon som deg. Forstod det slik at du holder til i Kirkenes eller i hvert fall i Finnmark. Jeg bor i Nordland, og går med planer om a starte et mikrobryggeri. Jeg er på utkikk etter utstyr, og det er utrolig mye flott å velge i !! Jeg har lokaler, og ser for meg oppstart om et års tid.

Nordland er jo ikke så veldig lite, men det er ihvertfall noen i Bodø som burde ha litt erfaringer. Bryggerikaia har vel eget mikrobryggeri, selv om det var ute av drift sist jeg var der.
 
Ja det har visstnok blitt startet et mikrobryggeri I Bodø. Ølets demmers er også å finne på polet I Bodø angivelig.
 
jepp. det er nettopp derfor jeg skriver at kravet er 30.000 i 2014 i tifellet noen leser denne tråden nå som den har blitt aktiv igjen.
 
Tilbake
Topp