Regulator til vifte?

Hei. Kan jeg bruke samme type regulator som jeg har på varmeelement på en kraftig vifte for å redusere effekten? Kan komme med litt mere specs om det trengs ;)

Mulig spm var litt dårlig formulert. Jeg har altså en effektregulator som jeg har brukt til å styre effekten på et varmeelement. Nå har jeg kommet over en vifte som er alt for kraftig så jeg kunne tenkt å regulere effekten på den. Spm er altså om jeg kan regulere en motor(på viften) på samme måte og med samme regulator som jeg tidligere har brukt på et varmeelement. Eller blir dette to vidt forskjellige ting? Jeg prøvde med den elfa regulatoren jeg hadde men da koblet bare en autosikring på motoren ut. Litt usikker på om det er pga regulatoren eller pga at viften ikke virker som den skal. Har også denne regulatoren: http://www.ebay.com/itm/New-4000W-A...45?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cd04414bd Den har jeg ikke prøvd enda.

Terje W skrev:
Hei. Kan jeg bruke samme type regulator som jeg har på varmeelement på en kraftig vifte for å redusere effekten? Kan komme med litt mere specs om det trengs ;)

Jeg har nettopp vert borti det du styrer med nå.
Kjølevifte til styre skapet 20*20cm 230w kjøpt på chlas ohlsen. Fekk redusert det fra 100% TIL 80% før vifta startet å slite å lage ulyder, pga forlite strøm.
Så det står vel helste på vifta hvor lite strøm den kan jobbe med.

Håpet dette hjalp deg litt.

Turtallet på AC motorer er styrt av frekvensen på strømmen inn til motoren (50 Hz). En effekt regulator regulerer strøm ved å kutte i fasene, men frekvensen er fremdeles 50 Hz. dette medfører at motoren mister moment samtidig som den prøver å holde samme fart som om den var uregulert. dette ender opp i en motor som blir svært varm og og lager masse ulyd. Frekvensomformer kan styre hastigheten på AC motorer, men disse er dyre.
Nederst i bildet under ser du hvordan strømmen ut av en effektregulator ser ut ved ca 60% av full effekt.

Vedlegg

• effekt reg.JPG
    effekt reg.JPG
    9,6 KB · Sett: 238
nordtvedt skrev:
Turtallet på AC motorer er styrt av frekvensen på strømmen inn til motoren (50 Hz). En effekt regulator regulerer strøm ved å kutte i fasene, men frekvensen er fremdeles 50 Hz. dette medfører at motoren mister moment samtidig som den prøver å holde samme fart som om den var uregulert. dette ender opp i en motor som blir svært varm og og lager masse ulyd. Frekvensomformer kan styre hastigheten på AC motorer, men disse er dyre.
Nederst i bildet under ser du hvordan strømmen ut av en effektregulator ser ut ved ca 60% av full effekt.

Godt at det er noen som har de rette svare hehe

nordtvedt skrev:
Nå har det seg sånn at jeg faktisk har en splitter ny frekvensomformer liggende, var med et naust jeg kjøpte, skulle brukes til å styre en motor til en vinsj. Har null peiling på sånn, men nypris på den var ca 9000,- fant jeg ut. Vet ikke om denne kan brukes til dette formålet, men har en nabo som er elektro/automasjonsingeniør, og glad i øl så det skal vel ordne seg:) Men hva styrer man omformeren med?

De fleste frekvensomformere kan styres via knappene på panelet. i tillegg kan man styre de med 0-10V signal, 4-20 mA signal, pot.meter og eksterne brytere. Noen har også inngang for modbus. Det står sikkert i bruksanvisningen til den fr.omf du har :)

Tilbake
Topp