Rehydrering av gjær - tabbe...

mårt1

Norbrygg-medlem
Jeg hadde et maltekstraktsett stående i kjelleren som jeg bråbestemte meg for å brygge i dag. Det er en tsjekkisk lager fra bryggselv, og kjelleren min holder fremdeles 10 grader, så ganske ok temp for lagerbrygging.

Jeg gjorde imidlertid en tabbe da jeg kokte opp 10 liter med vann som jeg tilsatte de 3 kg med maltekstrakt og fylte opp med kaldt vann. Den "ferdige vørteren" fikk en temp på rundt 50 grader...! Jeg hadde allerede rehydrert gjæren, men kunne jo ikke tilsette den på så høy temp. Har heller ikke tilgang på noe kjøleutstyr akkurat nå, så jeg måtte bare sette lokket på gjæringskaret og sette alt i kjelleren og vente... Jeg har nå ventet i 7 timer, og tempen er nede i "bare" 25 grader.

Det jeg lurer på i forbindelse med denne tabben er om gjæren tar skade av at jeg har rehydrert den allerede? Den står også i kjelleren sammen med gjæringskaret (altså på 9-10 grader). Jeg tror nesten jeg må vente til i morgen tidlig før jeg pitcher, skal jeg komme ned på en "vettug" temperatur. Gjæren er en Saflager W34/70.

Bryggetabbene tar aldri slutt...

Lag en liten starter av det.

Tilsett litt vørter til den rehydrerte gjæren, gjerne så mye som en liter. Bruk et stort desinfisert glass eller en brusflaske. Rist godt og la den stå i romtemp bare dekt med folie til resten av vørteren er avkjølt.

Så dumper du hele greia opp i gjæringskaret. Da vil du se at gjæringen tar av umiddelbart, og du får god utgjæring. Andelen som gjærer på høy temp blir så liten at den vil ikke lage noe usmak.

Ved nærmere ettertanke så kan du risikere å få andre ulumskheter i vørteren ved å vente så lenge.

Brukte du kokt kaldt vann eller bare springvann? Det er uansett en viss fare for infeksjon hvis vørteren blir stående lenge før du får kjølt den ned og tilsatt gjæren. Men, om vannet ikke er kokt er faren større. Har du ikke en fryser du kan sette gjæringskaret i? Eventuelt et badekar eller en balje med rennende kaldt vann, pluss is om du har?

Et annet alternativ kan være is opp i vørteren, men da går OG litt ned.

Jammen - ser ut som du har rett i det, Leifern87  :) Mange anbefaler vel lavere pitcingtemperatur enn dette for lagergjær generelt, men ser ut som Fermentis selv mener noe annet.

Tempen er nå 21 grader, så da går jeg ned og lufter vørter og tilsetter gjær med en gang.

SindreW - ja, jeg brukte vanlig kaldt springvann (ikke kokt). Vet at det kan være litt risikabelt, men det har gått bra ved 3-4 anledninger tidligere. Som nevnt i første innlegg ble dette bråbestemt og ikke godt planlagt av meg - i og med at det antakelig er siste sjanse for å få til en 3-ukers periode med temp under 15 grader i kjelleren (15 er innenfor det anbefalte intervallet på Saflager). På ukedager og neste helg hadde det vært umulig for meg å brygge. Svak stigning i gjæringstemeratur skal vel være ok, iflg. det jeg har lest tidligere.

Takker for alle svar og råd :)

Tilbake
Topp