Rele for av/på PID&HLT

Hei,

jeg har kikket en stund på "The electric brewery" (TEB) og ønsker å bygge deler av kontrollboksen min etter samme prinsipper. Jeg kommer til å begynne med HLT, og har allerede bestilt PID og pt100. Jeg ønsker imidlertid å lage en hovedbryter for å stenge strømmen helt til HLT når denne ikke er i bruk (Istedet for å måtte regulere ned temp på PID for å stoppe elementet)

I bestkrivelsen for TEB så bruker de dette releet: 30A DPDT GENERAL P. POWER RELAY 120v AC COIL
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=30A+DPDT+relay+120V&_sacat=&_ex_kw=&_mPrRngCbx=1&_udlo=&_udhi=&_sop=12&_fpos=&_fspt=1&_sadis=&LH_CAds=

Jeg skal imidlertid ikke ha mer enn 4kW element på en krets og er ikke avhengig av å bruke 120V spenning på spolene (mulig jeg kobler inn et ekstra manuelt 2kW fra en annen kurs for boost, men det går gjennom separat rele i såfall). Så derfor prøver jeg å finne billigere alternativer til releer. Så vidt jeg kan se så burde dette releet funke bra:

Relay JQX-15F T90 COIL 24VDC 30A 240V AC/ 20A 28V DC
http://www.ebay.com/itm/Relay-JQX-15F-T90-COIL-24VDC-30A-240V-AC-20A-28V-DC-/360442886789?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53ec11fa85

Ulempen er at jeg må ha en 24V strømforsyning for kontrollstrøm, men det burde la seg ordne greit ved å modifisere en gammel strømforsyning fra PC.

Noen som har erfaringer fra liknende prosjekt? Førende prioriteringer er å holde prisen på komponenter nede samt holde flest mulig bestillinger under 200kr grensen. Derfor forsøker jeg å finne mest mulig på ebay.
 
Du kan jo ha en av/på-bryter til styrestrømmen på SSR? Av - av på - styring av element virker...

Edit: Eller sette 2xSSR ved "inntaket" på boksen din som du manuelt slår av/på vha. bryter på styrestrøm.
 
Så jeg kan bruke et SSR-rele på samme måten som et vanlig rele? Det vil i såfall passe bra, siden jeg har et par ekstra.

Av/På bryter til styrestrømmen til SSR var også en god idé, da slipper jeg at PID mister strømmen. Tror jeg går for det.


PIDen min har SSR utgang. Hva er en tele-utgang?

Hvis SSR kan brukes i stedet for vanlig rele, er det bare varmeutviklingen i SSR som gjør at vanlig rele er foretrukket der av/på frekvensen er lav?
 
Da går jeg for SSR istedet. Mye enklere. Har noen kjøleribber liggende allerede, og ekstra SSR på vei i posten. Får se om jeg etterhvert monterer alle på en stor kjøleribbe for syns skyld.

Hvilken spenning skal styringsstrømmen ha? Jeg ser på bildet at det står 3-38V. Vil det si at om det er spenning på i det intervallet, så er SSR output sluttet? Og om spenningen på input er av så er output brutt? Eller formulert bedre: Gir SSR av/på eller er det en glidende overgang avhengig av spenning inn?

http://www.ebay.com/itm/SSR-25-DA-Solid-State-Relay-For-PID-Temperature-Controller-25A-Output-24V-380V-/350500401778?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519b73b272
 
Fant forklaringen jeg trengte her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_relay

For meg ser det ikke ut til at noen av ulempene er problematiske for min bruk (Unntaken varme, men det kan håndteres).

Advantages over mechanical relays

Most of the relative advantages of solid state and electromechanical relays are common to all solid-state as against electromechanical devices.

    SSRs are faster than electromechanical relays; their switching time is dependent on the time needed to power the LED on and off, of the order of microseconds to milliseconds
    Lower (if any) minimum output current (latching current) required
    Increased lifetime, particularly if activated many times, as there are no moving parts to wear
        Output resistance remains constant regardless of amount of use
    Clean, bounceless operation
    Decreased electrical noise when switching
    No sparking, allowing use in explosive environments where it is critical that no spark is generated during switching
    Totally silent operation
    Inherently smaller than a mechanical relay of similar specification (if desired may have the same "casing" form factor for interchangeability).
    Much less sensitive to storage and operating environment factors such as mechanical shock, vibration, humidity, and external magnetic fields.

Disadvantages

    Voltage/current characteristic of semiconductor rather than mechanical contacts:
        When closed, higher resistance (generating heat), and increased electrical noise
        When open, lower resistance, and reverse leakage current (typically µA range)
        Voltage/current characteristic is not linear (not purely resistive), distorting switched waveforms to some extent. An electromechanical relay has the low ohmic (linear) resistance of the associated mechanical switch when activated, and the exceedingly high resistance of the air gap and insulating materials when open.
        DC load must observe polarity (− and + not interchangeable) to avoid an undesirable "always conducting" state that does not depend on switching input. Electromechanical relays do not depend on polarity.
    Possibility of spurious switching due to voltage transients (due to much faster switching than mechanical relay)
    Isolated bias supply required for gate charge circuit
    Higher transient reverse recovery time (Trr) due to the presence of Body diode
    More likely to fail in the "closed" state compared to electromechanical relays which are more likely to fail in the "open" state
 
Hei,

Jeg driver også på med prosjekt ala The Electric Brewery.
Jeg har kjøpt følgende releer: OMRON G7L-2A-TUB-8O-CB  25A , fikk tak i disse til £10 stykket på Ebay, men har ikke koblet disse opp enda.
Disse bruker 200-240V på coilen

Som bryter er det bedre med mekanisk rele - mindre varme, og med dobbeltpolet bryter du begge lederne.
 
Det var en god pris, jeg har ikke lyktes med å finne noe i nærheten av den prisen for så kraftige releer. De to kokeelementene jeg skal styre er hver på ca 2kW, så jeg kan evt bruke en 240V 15A bryter direkte mellom hvert element og SSR inntil videre.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120751502095&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Jeg har også et par slike releer liggende:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280836477900&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123

Hadde det vært et alternativ å kjøpe to til slike og koble to i parallel på hvert av kokeelementene? 7A releer er jo mye billigere...
 
Du treng berre ein einpolt brytar i serie med element og SSR. PID kan få straum direkte, slik at du kan trykke og knotte på den utan at elementet slår seg på. Eventuelt kan du bruke ein topolt brytar for å bryte begge fasar til elementet.

Verd å merke: SSR har ein viss lekkasjestraum sjølv i av-tilstand. Om du trur du har slått av straumen ved å slå av SSR og du tuklar du med ledningane til elementet for eksempel får du deg ein av lysverkets blå karamellar.
 
Ja.. Grunnen til at jeg valgte dobbel bryter var fordi hver av dem ikke takler 4kW. Men ved å sette en bryter på hvert element så holder 15A per bryter.

Hvis jeg skal tukle med ledningene så skal strømmen helt av. Har smakt de blå karamellene før og synes ikke de er noe gode ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
haraldh skrev:
Hei,

Jeg driver også på med prosjekt ala The Electric Brewery.
Jeg har kjøpt følgende releer: OMRON G7L-2A-TUB-8O-CB  25A , fikk tak i disse til £10 stykket på Ebay, men har ikke koblet disse opp enda.
Disse bruker 200-240V på coilen

Som bryter er det bedre med mekanisk rele - mindre varme, og med dobbeltpolet bryter du begge lederne.
Jeg har SSR til elementene men vanlig rele for å skru av stømmen....
 
Vi kjører et oppsett med 3x4KW elementer styrt av ei hjemmelaget on/off styring (50-100% effekt), der hvert av elementene har on/off via hver sin bryter. Disse bryter styrestrømmen til SSR. Det er koblet slik at bryter 1 virker som en "hovedbryter" og kutter styrestrømmen til samtlige element, mens de 2 andre går til hvert sitt element.

Når vi ikke bruker koker eller eventuellt ønsker å foreta oss noe modifikasjon så røsker vi ut 3-fase støpslet...
 
Hva endte du opp med å gjøre?

Er i gang med å lage et system med HLT. Har 3.5kw varmelement, PID, SSR, samt to pumper.

Tenker å lage et kontrollpanel, men usikker på hva som er "best practice" og hvordan komme unna med den rimeligste og tryggeste løsningen. Har dessuten 16A kurs ut til garasjen der bryggingen skal foregå, vil dette skape problemer?
 
Tilbake
Topp