Rengjøring av BB30

UltimoHombre

Norbrygg-medlem
Er redd dette er et dumt spørsmål, men hvor ofte skrur dere andre fra hverandre kranen på BB30 når dere rengjør etter brygging? Er det nødvendig hver gang?

Har også sett at noen lar utstyret stå i diverse oppløsninger over natten osv. Jeg pleier å vaske godt med PBW, svamp og kaldt vann, skylle og være fornøyd med det.

Hva gjør dere andre BB30-bryggere? Slurver jeg med rengjøringen?
 
Har en BB60, det blir vel det samme?

Jeg har begynt å plukke fra hverandre krana hver gang. Jeg veit ikke om det er strengt nødvendig, men så er jeg i alle fall sikker på at det ikke er der årsaken til en eventuell infeksjon ligger. Jeg har vært plaget med det, og det kan tenkes at krana har vært en kilde. Da jeg plukket den fra hverandre første gang, var det mye guff inni der. (Tips: Sjekk tappestaven din, også, om du bruker en sånn, og ikke har plukket den fra hverandre før. Det vil jeg tro er vel så viktig.)

Egentlig burde det vel holde å gjøre det av og til, om du skrur den ut og sørger for at det kommer starsan til over alt hver gang, og sørger for å sirkulere en del kokende vørter gjennom den mot slutten av kokinga.

Kjelen forøvrig er det vel ikke veldig nøye med, egentlig, for når du koker, blir den vel nokså desinfisert. Det viktigste er vel kanskje den øverste delen, der det ikke er kokende væske? Men jeg vasker den med maskinoppvaskmiddel og en svamp hver gang jeg har brukt den, og sørger for å få vekk eventuelt belegg i bunnen.
 
Har Bratberger, og som Finn Berger vasker jeg den med cheap-ass oppvaskpulver. Demonterer og vasker krana mellom hvert brygg. Gjorde ikke det i starten, og da jeg demonterte den etter noen brygg, ja da ble jeg overbevist om at det var greit å vaske den - hver gang.

Skriver ellers unna på det Finn Berger sier om tappestav. Demonterte den selv for første gang i dag, og det kunne jeg kanskje med fordel gjort før. Har, bank i bordet, enda ikke fått infeksjon, på tross av litt sene tappekvelder. (I dag gikk alt som smurt, og jeg var ekstra nøye med alt - så da blir det vel denne hefe-weizen som blir første som går til helvete... Med en FG på 1.014 etter mesking på 66'C så er det godt med restsukker for en hissig gjær boltre seg i. Kombiner dette med 9.5 g/sukker per liter for karbonering, så kan en infeksjon blir riktig så spennende....)
 
Vasker bort så mye som mulig. Fyller opp med vann og oppvasketablett å lar den stå over natten. Løser effektivt bort belegget i bunn. Lar også maltrøret og kjøleren stå oppi.
 
Bortsett fra gjennomskylling med varmt vann/PBW/Krystallsoda etter hver brygging gjør jeg ikke annet enn å tappe gjennom ca. 2 liter kokende vørter (som går tilbake i kjelen) når det er ca. 10 minutter igjen av koketiden for å sterilisere krana og kuleventilen.
 
Takk for svar! Jeg har nok slurvet litt med krana, men plukket den fra hverandre i dag og det var slett ikke ille. Litt møkk i rillene. Kan helt sikkert ned fordel gjøre det hver gang, det er lite bry sammenlignet med å helle en infisert batch i vasken. Har heldigvis vært spart for det hittil.

Skjønner ikke helt hva dere mener med tappestaven. Tror ikke min kan demonteres?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det går nok. Napp den fra hverandre, og du finner en del småbiter. Masse fine gjemmesteder for tvilsomme mikroorganismer inni der!
 
Har aldri vasket krana. Aldri hatt infeksjon. Bruker krystallsoda etter kok og vasker med børste og svamp. Tror ikke behovet for vasking av kranen er tilstede hvis du gjør som meg og sirkulerer for å få whirlpool ved nedkjøling. Begynner å sirkulere 15min før kokeslutt for å desinfisere kran, slanger og pumpe...
 
Jeg tror min kran var årsaken til 2 infiserte brygg. Delen etter kuleventilen er ikke i kontakt med kokende vørter, og der kan det samle seg noen små partikler. Problemet kan løses med å la det renne noen liter kokende vørter igjennom før tapping til gjæringsdunken.
 
Jeg pleier alltid å kjøre litt kokende vørter gjennom, og dessuten sprayer jeg alltid Starsan opp i krana før jeg begynner tapping.
 
Vasker med klor og lar det renne klor gjennom krana. Deretter skyller eg godt med varmt vann(bruker dusjen) og lar ferskt vann renne gjennom krana.. Avslutter med statsansatte i sprayflaske.

(Tenker litt som ved håndvask på sjukehus, vann og såpe (klor) for synlig smuss, sprit (starsan) for å drepe skumle ting)
 
Ingen grunn til å desinfisere kjelen. Man skal tross alt ha malt som er full av drit oppi der. Det viktigste mener jeg er at den ren og såpefri.
 
Enig, kokekjelen min med kran skrubbes bare med varmvann etter bruk og skylles når den er fri for synlig smuss.
Bruker ikke såpe eller andre rengjøringsmidler på den, kokingen desinfiserer kjelen sålenge kranen ikke er montert på en slik måte at den ikke blir oppvarmet tilstrekkelig. Sterilisering gjøres normalt ikke i bryggeriet, det krever mere en vanlig koking. Mange som blander disse begrepene, når vi brygger så er ikke vørter eller øl helt fritt for uønskede mikroorganismer, men antallet må være så lavt at det ikke blir noe problem/usmaker.

sy7864dd.jpg

Desinfeksjon er en prosess for å uskadeliggjøre mikroorganismer. Denne prosessen dreper de fleste mikroorganismer, men den tar ikke livet av bakteriesporer.

Sterilisering er en prosess som dreper alle mikroorganismer, også bakteriesporer. Steriliserte gjenstander og tekstiler betegnes som sterile, altså fri for mikroorganismer.
 
Har BB30 automatic.
Kjører ca 5-6l vann opp på kok før hvert brygg.
Lar dette sirkulere i ca 10min og lar kokende vann renne ut mellom ventilen når jeg er ferdig.
Har ikke brygget mer enn 6 brygg foreløpig..
burde kanskje demontere også, men har egentlig tenkt at dette er nok.
 
Tilbake
Topp