Rengjøring av varmeelement

I kjelleren på huset jeg har kjøpt meg stod det en stor gammel vaskemaskin som jeg i dag har kost meg med å demontere. Jeg fikk ut varmeelementet som var et 4,8 kW tredelt element (var brukt på en trefase kurs) Spørsmålet er hvordan jeg skal få dette elementet reint før jeg evt bruker det til å bygge meg et nytt kokekar.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette? Har det noe for seg å legge det i lut bad noen dager? Elementet ser ut til å være laget av kobber, kan dette brukes i brygging eller vil det sette usmak på ølet?

Har det noe for seg å prøve å bruke det eller bør jeg bar skaffe meg noen fra vannkokere på Clas O. (tenkte det var bra for miljøet å drive litt gjennbruk ;-)

Her er bilde av elementet. Som dere ser så er det 3 separate elementer som er på 1,6 kW per stykk.

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    164,6 KB · Sett: 353
Gi det en omgang med salo og en oppvaskbørste. etter at det er montert i kokekaret kjører du et par ganger med vann først.

Da ble det sterkrens bad fra i morges. Får la det ligge noen dager så får jeg se om det er ektuelt å bruke det. Jeg er litt skeptisk i og med at det var en vaskemaskin fra 60 tallet som ikke har vært brukt på 15 år, men jeg får se om det kan brukes.

Takk for tips!

Hei!
Du får kjøpt et nytt løst element på 3,2 kW hos Petit for kr 1400,-! Er ikke det mye enklere? Det vil sikkert gi mye bedre effekt enn den gamle skiten.  ^-^
Svein Erik

Joda, jeg vet at man kan kjøpe seg ut av de fleste problemer. Men det er jo litt kjekt å se om man får den "gamle skiten" til å fungere.

Første forsøk blir å se om jeg får de reine nok til at jeg kan bruke dem, hvis ikke blir det nok en løsning med vannkokerelementer eller noe sånn fra Petit.

Enig, mye mer tilfredstillende å se om man får gamle ting til å fungere i nye applikasjoner... :yes:

Må du kjøpe nytt bør du sjekke på Amazon.com, bare pass på at det blir 240V!

Det ser ut til at sterkrens gjør susen. Nå begynner de å bli griserosa, noe som gav meg en ny bekymring... Er det noen med litt kjemi kunnskaper som kan si meg om sterkrens tar knekken på kobber?

Jeg tok det opp av badet og gnikka litt med stål ull, da så det ut til å få en fin kobber farge. Satser på at det går bra.

Tilbake
Topp