Rengjøringsmiddel for aluminiumskjele

HansV

Hva er den beste måten å rengjøre kokekjeler i aluminium på? Jeg har forstått det slik at en ikke må bruke vaskemiddel som virker etsende, fordi det er viktig å beholde oksidlaget på aluminiumen. Hvis det får bygge seg opp vil ikke aluminiumen reagere med vørteren og være mest mulig nøytral så det blir minst mulig smak på brygget.
Hva bruker andre som koker i aluminiumskjeler? Starsan? Krystallsoda? Maskinoppvaskmaskinmiddel? Flaske og ballongrens? Bare varmt vann og skrubb?
Jeg regner med at rengjøring av kokekar ikke er like kritisk som resten av utstyret, siden det kokes. Men det må selvsagt ikke være rester i kjelen som kan påvirke smaken.
Spørsmålet gjelder også værterkjøler i kobber, regner med at det blir mye det samme.

Du har skjønt noe vesentlig som mange ikke har fått med seg. Aluminium skal heller ikke vaskes i oppvaksemaskin. Dette på grunn av vaskemiddelet.

De fleste av oss har sett gamle aluminiumskjeler med mørke prikker (groper). Disse er ikke spesielt hygeniske.

men et godt var har jeg ikke utover Zalo og koking.
Mener generelt at vasking av kokekar er litt overdrevet i bryggingen. Holder det 100 grader en times tid er det ikke veldig mye skummelt igjen i gryten. Kraner, slanger etc. er en langt større utfording.

Hvis den er skikkelig ille, kan det hende det kan være en løsning å skrubbe den godt ned med gryteskrubb. Da forsvinner oksyderingslaget, og dette må dannes på nytt. Vil tro at det skjer hvis man koker vann en runde eller tre.

For min egen del har jeg noen bryggerifat i alu som det ser ut som det er rust i? Har prøvd diverse rensemidler uten å ha fått has på det.

Edit: fikk nettopp installert ny vv- bereder (10 000,- stønn), og i bruksanvisningen stod d at den skulle gjennomskylles i timesvis for å danne oksydbelegg for å forebygge rustdannelse.

Tilbake
Topp