Rengjøringsrutine, hørtes dette OK ut?

Hei dere,

Jeg var tidligere litt plaget med infeksjoner, og etter innkjøp av nye gjæringskar har jeg lagt litt om på rutinene mine, for å motvirke dette.

I forkant av hvert brygg så desinfiserer jeg alt som kommer i kontakt med vørter etter kok.
Dette er jo standard prosesdyre.
Etter gjæringen er over, så har jeg i motsetning til før slutter å la karet stå i en PWB/oppvaskmiddel blanding fordi jeg glemte bort hele karret og det kunne stå slik i noen dager dager.

I stedet skyller jeg umiddelbart ut av det, etter jeg har flasket, og tilsetter oppvaskmiddel som jeg forsiktig

vasker med på innsiden av gjæringskaret. Bruker da den myke siden av en ren svamp.

Skyller 2-3 ganger med kaldt vann (så lite som mulig) men jeg smaker på vannet i karret for å forsikre meg om at såpen er borte.

Etter vask så desinfiserer jeg med starsan og lar skummet dryppe av før jeg setter dunken bort i ett skap.

Dette har fungert til nå, men jeg vet ikke om alle praktiserer å vaske/desinfisere karret samme dagen man har tappet over på flaske/fat?

Du bør absolutt starsane det rett før du skal bruke det. Starsan etter vask er egentlig ikke så vits.

Du bør absolutt starsane det rett før du skal bruke det. Starsan etter vask er egentlig ikke så vits.

Beklager, jeg gjør jo selvsagt det også!

:)

Glemte å skrive.

Starsanerer etter vask sånn at ingenting kan få fotfeste (det jeg ikke fikk vasket bort).

Kanskje vel paranoid, men jeg tørr ikke gjøre annet etter 3 infeksjoner ila en kort bryggerkarriere;)

Hvordan er din nysgjerrigheten ifh gjærkaret under gjæringen og din forøvrige evne til å koke / passe på at alt du putter oppi karet / kjelen etter endt kok er ok? :)

Ting som går i gjæringskaret etter kok er OK, det er kun springvann+ is til kjøling (også fra springvann, i starsinert tett boks).

Ellers ligger alt av termometer osv i starsanveske mens jeg brygger, så ingenting "urent" havner i vørter etter kok. Silen som jeg siler humlen med er også i starsanblanding i forkant.

MEN; jeg er litt nysgjerrig;) det kan jeg kanskje jobbe litt med men det har ikke vært årsak til infeksjon SÅ langt men jeg ser det er en potensiell risiko der;)

Ting som går i gjæringskaret etter kok er OK, det er kun springvann+ is til kjøling (også fra springvann, i starsinert tett boks).

Ellers ligger alt av termometer osv i starsanveske mens jeg brygger, så ingenting "urent" havner i vørter etter kok. Silen som jeg siler humlen med er også i starsanblanding i forkant.

MEN; jeg er litt nysgjerrig;) det kan jeg kanskje jobbe litt med men det har ikke vært årsak til infeksjon SÅ langt men jeg ser det er en potensiell risiko der;)

Vi har vel pratet om rutinene dine før, og alt før denne biten virker innafor :)

Dermed er mulighetene bare det som foregår etter endt kok og særlig etter endt nedkjøling.

har du noen bilder av infeksjonene dine?

Og husk for all del, flyvestøv som rekker å entre før startet gjæring fra ølgjærens side kan få fothold, og flyvestøv ene og alene finnes jo av forskjellige slag og arter om en skal utbrodere sjansene om du mener alt annet er ok. :)

Såvidt jeg vet foretar du kok osv i en stekeovn? Her er det jo en del partikler og.

Isbiter kan imneholde bakteriefare da de blir håndtert av deg når du ikke brygger, evt det lille du kan depositere fra hendene i det su tilfører de..

Siste mulighet er renheten av vannet utav vasken din, kan være en herlighet på tuten av blandebatteriet og, hvem vet. :)

Skiftet gjærbøtte siden infeksjonene oppstod da?

Begynner å bli vanskelig å synse hvor infeksjonene dine stammer fra :)

aldri opplevd infeksjoner selv enda så Her ventes det i spenning :)

Hva har du tidligere.brukt silen til? :) melstøv og annet støv knyttet til denne kan inneholde saker og på tross av overflate starsanering.

Vi har vel pratet om rutinene dine før, og alt før denne biten virker innafor :)

Dermed er mulighetene bare det som foregår etter endt kok og særlig etter endt nedkjøling.

har du noen bilder av infeksjonene dine?

Og husk for all del, flyvestøv som rekker å entre før startet gjæring fra ølgjærens side kan få fothold, og flyvestøv ene og alene finnes jo av forskjellige slag og arter om en skal utbrodere sjansene om du mener alt annet er ok. :)

Såvidt jeg vet foretar du kok osv i en stekeovn? Her er det jo en del partikler og.

Isbiter kan imneholde bakteriefare da de blir håndtert av deg når du ikke brygger, evt det lille du kan depositere fra hendene i det su tilfører de..

Siste mulighet er renheten av vannet utav vasken din, kan være en herlighet på tuten av blandebatteriet og, hvem vet. :)

Skiftet gjærbøtte siden infeksjonene oppstod da?

Begynner å bli vanskelig å synse hvor infeksjonene dine stammer fra :)

aldri opplevd infeksjoner selv enda så Her ventes det i spenning :)

Her strides vel de lærde? Jeg har sett Gustav vaske gjær med vann fra springen så lenge beholderen er starsinert. Det er samme metode jeg bruker på isbitene. Uansett så har jeg ikke fått infeksjoner i det siste, etter at jeg begynte å starsinere gjæringsdunk både før og etter endt gjæring :)
Har ikke bilder for hånden akkurat nå, men det kan jeg dra frem hvis/når det skulle skje igjen :)

Koker ikke i stekeovn nå, kun mesk :)

Men for krysse fingrene og satse på det jg gjør fortsetter å fungere, det har blitt bedre i alle fall :)

Hva har du tidligere.brukt silen til? :) melstøv og annet støv knyttet til denne kan inneholde saker og på tross av overflate starsanering.

silen har kun blitt brukt til brygging. siling av vørter ifm mesk og av humlerester før gjæringskar :)

Det ble kanskje en tullete tråd dette, for jeg har (bank i bordet) ikke hatt problemer med infeksjoner etter jeg begynte å vaske gjæringskar umiddelbart etter gjæring + en runde starsan, så "troubleshooting" er kanskje ikke nødvendig enn så lenge?

silen har kun blitt brukt til brygging. siling av vørter ifm mesk og av humlerester før gjæringskar :)

Det ble kanskje en tullete tråd dette, for jeg har (bank i bordet) ikke hatt problemer med infeksjoner etter jeg begynte å vaske gjæringskar umiddelbart etter gjæring + en runde starsan, så "troubleshooting" er kanskje ikke nødvendig enn så lenge?

Tror absolutt alt du gjør er innafor om du ikke plages lengre :) da er det fantasi problemstilling vi prater om nå.

Bruker jo selv vann fra springen til utvanning av vørteren etter endt kok for å å få rett volum og OG :) aldri trøblet med det.

Hva står på bryggelisten neste nå da? :)

Tror absolutt alt du gjør er innafor om du ikke plages lengre :) da er det fantasi problemstilling vi prater om nå.

Bruker jo selv vann fra springen til utvanning av vørteren etter endt kok for å å få rett volum og OG :) aldri trøblet med det.

Hva står på bryggelisten neste nå da? :)

Det jeg også fant ut av :p.

Litt i tvil. Jeg kjøpte en stor growler med ekstrakt og har laget IPA/APA/porter med den som utgangpunkt, og har nettopp satt en 15 minute pale ale (i går) samt en Cream ale+ jeg har en cider til gjæring, så jeg har vært ganske aktiv i det siste;)

Har lyst til å prøve meg på en Kolsch snart, men i tvil om jeg kan bruke pale malt ekstrakt i den forbindelse?

Må få brukt opp dunken før den blir dårlig:p

Du du, hva har du i gjæringsspannet/på gang? :)

Har en søt stout stående akkurat nå, god andel carafa og havre :) lett humlet med litt typiske ipa humler, samt ekg og northern brewer, og litt lakrisrot faktisk.

Ble litt inspirert til av big ben brown ale til å prøve noe sånt, ender på fat til helga, og flasker helga etter denne :)

Dersom ingen andre har nevnt det, ville jeg en gang i blant etter vask og brukt en klorløsning i gjæringskaret med virketid på minst en time. 25 ml klorin pr. 10 liter varmt vann. Skylling med vann etterpå.

Star San før gjæring.

Har en søt stout stående akkurat nå, god andel carafa og havre :) lett humlet med litt typiske ipa humler, samt ekg og northern brewer, og litt lakrisrot faktisk.

Ble litt inspirert til av big ben brown ale til å prøve noe sånt, ender på fat til helga, og flasker helga etter denne :)

Du har ikke planlagt noe sommerbrygg? Stout er vel ikke helt gressklipper stil;)

Hørtes veldig god ut altså, misforstå meg rett;)

"Ting som går i gjæringskaret etter kok er OK, det er kun springvann+ is til kjøling.."

Springvann er vel så ymse over det ganske land, selv har jeg brønnvann (eg. overflatevann), men grovfilter og kullfilter på inntak. Kunne likevel ikke tenke meg å ha vann fra springen i vørter etter kok. Flyvestøv er vel den største risiko for infeksjon hos meg, men prøver å tenke på hvilke klær jeg har på, stopper gjennomtrekk, vifte etc., og prøver å ha gjæringskar så lite åpne som mulig. Ser ikke behov for å filtrere bort trub og humlerester ifb overføring til gjæringskar, dette har ingen negativ effekt på ferdig øl.

Følger ellers regime som beskrevet over, inkl. klor av og til. Greit å være litt paranoid, bedre enn å måtte dumpe en øl man har brukt tid og krefter på, og gledet seg til.

Bruker starsan på det som er i direkte kontakt med nedkjølt vørter/øl. Klorbad til diverse annet utstyr som skylles etterpå.
Til vask av gjæringskar benytter jeg kun en sterk løsning av kaustisk soda. Jeg har gjæringskar arvet fra vinlegging som ser ut som forvokste flasker på hhv. 25 og 60L og de er brysomme å gjøre rent mekanisk så jeg heller bare litt varmt vann oppi "flaska" og deretter kaustisk soda, setter på en tett kork og rister. Lar det stå en times tid så er det gullende rent og bare å skylle.

"Ting som går i gjæringskaret etter kok er OK, det er kun springvann+ is til kjøling.."

Springvann er vel så ymse over det ganske land, selv har jeg brønnvann (eg. overflatevann), men grovfilter og kullfilter på inntak. Kunne likevel ikke tenke meg å ha vann fra springen i vørter etter kok. Flyvestøv er vel den største risiko for infeksjon hos meg, men prøver å tenke på hvilke klær jeg har på, stopper gjennomtrekk, vifte etc., og prøver å ha gjæringskar så lite åpne som mulig. Ser ikke behov for å filtrere bort trub og humlerester ifb overføring til gjæringskar, dette har ingen negativ effekt på ferdig øl.

Følger ellers regime som beskrevet over, inkl. klor av og til. Greit å være litt paranoid, bedre enn å måtte dumpe en øl man har brukt tid og krefter på, og gledet seg til.

Ift springvann, har du hold for den uttalelsen? Vannet i Norge mener jeg er rimelig bra , og vi bruker i tillegg noe klor for eventuelle bakterier så tror ikke dette er den største faren :)

Vi er alle litt paranoide ift rengjøring og det er jo bare bra ;)

Du har ikke planlagt noe sommerbrygg? Stout er vel ikke helt gressklipper stil;)

Hørtes veldig god ut altså, misforstå meg rett;)

Veldig sant :) gjorde første eksperiment med hurtigbrygging av lager for en måned siden, med maks hell, nydelig
pils ble produsert. Dermed skal det produseres en stor batch med Bayer (Mäerzen) her veldig snart ;) Og
en justert oppskrift på den pilsner som ble produsert tidligere, og ikke heller sette en omgang med lucky jack pale ale før mer pilsner. :)

Har også tenkt å lage en porter snarest, har mye på bryggetapetet og snart to tomme gjærskap igjen.

Det gledes til å kunne stå ute, brygge, grille og kose seg samtidig igjen :D

Ang vann: Har mann ikke mistenkelig brønnvann eller annet vann som kommer fra ukjente hold
er mann stort sett relativt trygg i norge, men er du i tvil, kok det før du bruker det, enkelt og greit.

Jeg har aldri renset mine gjærdunker med verken kaustikk soda eller klorin, ser ikke behovet.
Om noe gjærrester fra tidligere ølgjær skulle påvirke mitt neste brygg i smal grad er det heller
spennende, og om mann så skulle høste gjæra, har mann en særegen gjær.

grunndig skylling og vask, sprayer over med sterkrens før den lukkes og settes til side til neste gangs bruk.

Ingen infeksjon : ingen OCD rengjøring. :) ser absolutt ikke behovet.

Veldig sant :) gjorde første eksperiment med hurtigbrygging av lager for en måned siden, med maks hell, nydelig
pils ble produsert. Dermed skal det produseres en stor batch med Bayer (Mäerzen) her veldig snart ;) Og
en justert oppskrift på den pilsner som ble produsert tidligere, og ikke heller sette en omgang med lucky jack pale ale før mer pilsner. :)

Har også tenkt å lage en porter snarest, har mye på bryggetapetet og snart to tomme gjærskap igjen.

Det gledes til å kunne stå ute, brygge, grille og kose seg samtidig igjen :D

Ang vann: Har mann ikke mistenkelig brønnvann eller annet vann som kommer fra ukjente hold
er mann stort sett relativt trygg i norge, men er du i tvil, kok det før du bruker det, enkelt og greit.

Jeg har aldri renset mine gjærdunker med verken kaustikk soda eller klorin, ser ikke behovet.
Om noe gjærrester fra tidligere ølgjær skulle påvirke mitt neste brygg i smal grad er det heller
spennende, og om mann så skulle høste gjæra, har mann en særegen gjær.

grunndig skylling og vask, sprayer over med sterkrens før den lukkes og settes til side til neste gangs bruk.

Ingen infeksjon : ingen OCD rengjøring. :) ser absolutt ikke behovet.

Kan jeg kan jeg kan jeg få oppskrift??:) Er superklar for å prøve pilsner snart!

Tilbake
Topp