Renhetsloven

Lima

 
Er det noen som brygger etter renhetsloven? Det virker for meg som om denne er avlegs i hjemmebryggemiljøet.... Noen meninger om dette emnet?
 
Det tror jeg faktisk de fleste gjør rett så ofte. Om du ikke regner litt gjærnæringssalt og  Irish Moss for brudd på den loven. Det er iallfall sjeldent jeg bruker annet enn malt/humle/gjær/vann i mine brygg.
 
De fleste får vel CO2 enten kunstig eller ved hjelp av sukkerlake. Om du skal være skikkelig fin på det, karbonerer du med vørter, eller tar vare på CO2 fra gjæringen.
 
Renhetsloven blir ikke fulgt her i huset. Liker å eksperimentere samt skal ikke mer til enn litt hvete for å bryte den sure gamle regla.
 
Kjetil S skrev:
De fleste får vel CO₂ enten kunstig eller ved hjelp av sukkerlake. Om du skal være skikkelig fin på det, karbonerer du med vørter, eller tar vare på CO₂ fra gjæringen.
Det med CO₂ tenkte jeg ikke på gitt, så da er jeg som trykksetter med CO₂ kanskje lovbryter likevel. Enskjønt - er man i tvil er det etter vanlige jusregler vanlig å gå til kilden og lovmakers intensjoner. Forabeider til denne loven finnes neppe, men det kan ikke være større tvil om at loven ble vedtatt for at ikke "lurendreiere" skule blande mais/ris/sukker og andre slike ulødige/billigere  ingredienser i brygget. Føler jeg følger loven selv med mine CO₂ flasker.....
 
Lima skrev:
Er det noen som brygger etter renhetsloven? Det virker for meg som om denne er avlegs i hjemmebryggemiljøet.... Noen meninger om dette emnet?

Nei, jeg gir fullstendig blaffen i renhetsloven. Som de fleste andre lover fra 1500-tallet, så er den avlegs.

Klaringsmiddel bruker jeg for å få skikkelig cold break.
Sukker er både enklere og bedre egnet til karbonering på flasker enn å styre med beregning av maltekstrakt..
Salt kan kanskje godtas som en del av vannet i renhetsloven, men jeg tilsetter ihvertfall ofte bryggesalter.
Havregryn synes jeg bidrar fint til fylde i imperial stout.
Umaltet bygg og hvete inngår jo i mange klassiske oppskrifter, for eksempel stout og lambic.
CO2 er dyrt nok, om man ikke skal lage sitt eget utstyr for å ta vare CO2 fra gjæringa og gjenbruke denne.
 
Renhetsloven er vel noe overvurdert!
Den sier i en setning at øl skal inneholde kun malt, humle og vann (og 300 år senere, gjær), mens den sier mye mere om f.eks. hva øl skal koste. Den var nok mer et politisk instrument for å tjene salg og beskatning enn et ønske om å sikre 'rent' øl. EU fant den også handelshindrende, og opphevet likegodt hele stasen. Godt var det!
 
Renhetsloven er en tullelov. Tenk hvor kjedelige (og kvalmende søte) Belgiske øl hadde vært uten sukker.
 
Renhetsloven var i langt større grad et økonomisk dokument enn en lov som skulle garantere for ølkvaliteten. Loven ga Wittelsbach-dynastiet i Bayern monopol på produksjon av hveteøl (hvete er ikke tillatt i henhold til den opprinnelige loven), som var svært populært. Selv om svært mye hjemmebnrygget øl blir brygget (tilnærmet) i henhold til loven, er det ingen vits å bry seg med den i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp