Renhold og vann i Norge

Hei!

Har nettopp satt mitt første brygg, og venter spent på at flaskene skal karboneres. Til neste brygg, har jeg to spørsmål rundt viktigheten av renhold og om desinfiseringen av vann i Norge.

1. J. Palmer sier i sin nettbok "www.howtobrew.com" at ølbrygging er 75 % renhold. Jeg forstår at en infisert øl ikke blir bra, men jeg lurer på om god/dårlig desinfisering vil ha noen innvirkning på smaken av brygget dersom det ikke blir noen infeksjon?
Eksempel: Er det slik at en som klarer å holde utstyret sitt 90 % fri for bakterier under brygging vil få en bedre smak på ølet enn en annen brygger som kun holder 75 % av utstyr fri for bakterier (samme oppskrift og metode selvsagt)?

2. I Norge er vi jo velsignet med et latterlig velsmakende og rent vant, (tilsvarende flaskevann i andre land). Jeg desinfiserer alt utstyr som brukes etter koking med klor, men det blir veldig mye mer tungvint når dette utstyret må skylles med kokt (desinfisert) vann eller at vannet som tynner ut vørteren må være kokt (desinfisert) vann. Er det noen her som har god erfaring med å desinfisere utstyr og skylle med springvann, eller tynne ut vørteren med springvann med å har fått gode resultater? (Personlig bor jeg i Bergen hvor jeg mener vannet smaker veldig godt!)

Takk for svar brygger(e)
 
Det skal vel igrunnen ikke være noe problem å skylle med vann fra springen med tanke på infeksjon i Norge. Det har blitt gjort av de fleste på et tidspunkt. Man etterfyller jo med springvann ved ekstraktbrygging ofte, så det er nok bare å gi gass.
Når det er sagt, så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe en flaske med StarSan på nærmeste bryggebutikk. Et supert desinfeksjonsmiddel som ikke krever skylling etterpå. Bryggi gen blir noen titalls hakk kjekkere når du går fra klor til StarSan!
 
akkurat det med vann skal jeg ikke gi meg så veldig ut på da noen sverger til at det ikke er godt nok, mens andre bruker det rett fra springen til gjærvask. Så det er vel opp hvilken risk du vil ta.

Men som alternativ til klor kan du benytte Star San. Det mest geniale desinfeksjons middelet som finnes. Og som mange her på forumet sverger til. Dette behøver du ikke skylle av etterpå.
Bruker dette selv og synes det er genialt. Desinfiserer gjæringskar med 4-5 liter vann og litt starsan og rister. Skummet legger seg over alt og gjør jobben.
I tillegg så har jeg det på ei sprayflaske til å desinfisere småting med under bruk.

Det er også veldig drøyt i bruk. Anbefaler deg til å skaffe deg dette. =)

Edit: Hansemann var visst kappere :)
 
1
Nei han som holder det 90% rent vil ha mye mindre sjanse for infeksjon.
Han med 75% vil lettere få infeksjon. Om ølet først blir infisert tror jeg det vil bli ganske kjipt uansett, avhengi av type bakterier.
Det er nok ikke slik at han med 90% vil få 15% bedre øl en han med 75% for å si det slik.

2
Om du vil ha mer men svakere vørter så blander du ut med vann før kok.
Bruk starsan og ikke skyll etterpå.
 
Jeg svarte på et lignede spørsmål i en annen tråd nettopp. Jeg har brygget mye med ukokt springvann, og skjelden hatt problemer.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp