Rennielva aktiebryggeri

Etter 20 batcher med 70qt coleman og 50 liters kjele er vi nå igang med litt utvidelse av anlegget. Planen er 3 stk vvb (har en i dag til hlt) og Herms-sløyfe på Meskekar.

Får iløpet av uka ferdig en 100 liters kokekjele bygd av varmtvannsbereder, med stativ osv. Denne tenkte jeg å koke med 3,2kW speidel dyppvarmer + 2kW melkevarmer (vet dette er litt lite effekt men har i utgangspunktet tenkt å lage maks 70-80 liter øl)

Har også begynt med en Hermskjele (3 liters stålkasserolle med 5 meters 12mm kobberspiral og 2,5kW element styrt av PID)

Kommer til å legge ut litt bilder og info etterhvert.

Vedlegg

• bryggeskjema.jpg
    bryggeskjema.jpg
    67,3 KB · Sett: 570
Hadde satt på en kuleventil etter pumpa, hvis den er magnetisk koblet, evt ogslå slengt med en dump/priming-ventil med kulekran i tillegg. Dumpkrana trenger ikke være full bore.

Hei. Er ny innen brygging. Har gjort 3 brygg med hlt, mlt og kok. Hva er fordelen med herms? Er det fordi du klarer en jevnere temp på mesk?

Morty2k skrev:
Hei. Er ny innen brygging. Har gjort 3 brygg med hlt, mlt og kok. Hva er fordelen med herms? Er det fordi du klarer en jevnere temp på mesk?

Mer stabil temperatur jevnt over hele mesken, du får resirkulert samtidig og det er enkelt å stegmeske.

Okei takk:) litt lyst å prøve det. Er det must å ha 5 m med kobber? Eller kan det funke med 3? Har 3 meter liggende

Takk for tips miguel. Hadde planer om ventil etter pumpa ja. Men bør den stå rett etter pumpa, eller kan den flyttes til innløpet i toppen av meskekaret?

Hvor bør en dump/primingventil stå? Før eller etter pumpa?

Jeg har laget coilen i 12 mm kobberrør og 1/2" koblinger hvordan blir denne størrelsen på en 70 liters mesketank? Og hvor stor pumpe trenger jeg eventuell?

Poenget med ventil og dump mulighet etter pumpa er å få ut luft som ligger i slangene.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Jeg testet ut det nye bryggerverket nå på onsdag. Der bestilte jeg varmeelementer fra et firma i kina. De lagde etter mine mål. For fem stk 1800w, 40cm spiral med terminaler(ca 2w per cm2), 304 rustfri kappe, med pakning osv. Betalte jeg 1100 kroner( de sente de som commercial sample). Har satt tre i kokekjelen og to i meskekaret. Funket glimrende. Kokte opp 90 liter på "no time". Og når vi får kortet ned slanger og isolert de osv vil det funke helt fint med stegmesking, hvertfall på små batcher. Kan finne frem firmaet hvis interessant. Eller søk på aliexpress. De lager det man vil ha. En annen fordel med herms/rims i forhold til slik jeg har gjort det vil jeg tro er at man kan få litt mindre dødvolum i meskekaret. I karet mitt ble jaggu dødvolumet 20 liter, som begrenser hvor små mesker det er mulig å gjøre. Men når det er sagt, 65 liter meskevann, 18kg malt, 90 liter kok og 77 liter til gjæring, og bryggetid på første brygg på utstyret fra kaldt vann til gjæring på ca 5 timer, gøy det.

Hat forresten også laget en trehjuls rørbøyer hvis man skulle trenge det til kjøler. Har hjul til 1/2" rør. Hjula er litt for myke, men det funka. Med litt tid får jeg nok noen til å dreie hjul i pom eller noe i stedet, som styrer røret bedre så kveilen blir tettere. Men det har liksom ikke vært prioritert siden 30-meters kjølern er ferdig...

lykke til

Takk for tips ttl :) så du koker altså opp 90 liter vørter med 5,4 kW på kort tid? Et kjelen isolert utvendig? I så fall vil det funke greit med de 5,2 kW jeg har til rådighet håper jeg.

Har kun brygget ett brygg påutstyret hittil. Det var på onsdag. Jeg tok ikke tiden på hvor lang tid det tok fra skylling til koking, men det gikk hvertfall raskere enn med det lille bryggeriet vårt med 30liters kjele på 2kw kokeplate. Gjetter på at det kokte opp på rundt en halvtime når vi måtte skylle ut i gjæringskara fordi vi hadde skyllevannet i kokekjelen. Kjelen var isolert med en 13mm armaflex-plate som ble sveiva rundt med ståltråd, og ingen ting i bunnen. Det kokte også skikkelig godt, men ikke over.
Det mest vellykkede var kjølern. Tror vi var nede i 20 grader på 25 minutter,og da kunne vi ikke ha på fullt trykk, siden silikonslangen jeg hadde kjøpt blåste seg opp som en skummel ballong der den var blitt varm. Litt skummelt når en 1/2"slange plutselig har diameter på 7-8 cm rett over nykokt vørter....

Det blir noen justeringer før neste brygg ja. Korte ned litt slanger, riktige slanger, isolere slangene for sirkulaskon i mesken etc....
Tror eneste stedet jeg kommer til å fortsette å bruke de silikonslangene er i utløpet av meskekaret, da det er det eneste stedet det er en fordel at den klapper sammen ved undertrykk., slik at det blir umulig å suge vørter ut av meskekaret.
men det blir nok næringsmiddelgodkjente slanger nær vørteren. sånne armerte...

kokekjele.JPG Da er 130 liters kokekjele på plass. Koker 80-90 liter greit med 5,2 kW. kun løse element oppi for å forenkle vasking (3,2 kW speidel dyppvarmer og 2 kW melkevarmer) etter koking og kjøling heises kjelen opp i taket med båtsveiv og trinser før det tappes rett i gjæringskar. Nå gjennstår det ny mesketank iløpet av høsten, frem til da får coleman 70qt gjøre jobben.

Tilbake
Topp