Renset fatet med kaustiksoda - Giftig?

Har renset et 30l fat jeg nå har hveteøl på. Kan jeg være sikker på at rensingen jeg gjorde var godt nok? Ølet smaker godt, men blir jo betenkt...

Kun brukt kost og klorin tidligere

Hva er god skylling? Jeg brukte en del varmt/lunkent vann først, så skyllet jeg lenge med kaldt vann. Fylte ristet og spylet godt noen ganger. Så satt det inn med starsan før jeg tappet over

Kastisk soda er NaOH, ganske lett løselig i vann, ble sannsynligvis nesten helt borte bare av skyllingen din. Og siden starsan er basert på fosforsyre så blir det nøytralisert også, så RDWAHAB.

Tror jeg ville holdt klor/klorin langt, langt unna bryggeriet mitt.

I følge databladet til Star San skapes klorgass dersom du blander klorholdig vaskemiddel og Star San, og klorgass =  :neinei:

Kjøpe litt PBW og vaske med?

francisr skrev:
Tror jeg ville holdt klor/klorin langt, langt unna bryggeriet mitt.

I følge databladet til Star San skapes klorgass dersom du blander klorholdig vaskemiddel og Star San, og klorgass =  :neinei:

Kjøpe litt PBW og vaske med?

Klorin og starsan burde vel være så godt som gjensidig utelukkende siden begge er kun desinfiserende, og ikke har noen effekt som såpe/vaskemiddel. Jeg vil tro at en person som har starsan ikke bruker klorin. Enhver syre og og klor vil gi klorgass, og det er potensielt farligere å blande eddik og klor siden konsentrasjonen av starsan i løsning er mye lavere enn 7% eddiksyre.

Takker så mye...  ;D

Har aldri blandet klor og starsan. Klor ble bare brukt før jeg begynte med starsan som desinfiseringsmiddel.

Da lar jeg min Hvete stå og kose seg videre på fatet. Da gjenstår det bare å fylle de andre fatene med godsaker før påske og sommer.

Tilbake
Topp