Rensing av vann

Jeg tenkte og brygge denne uka, men så leste jeg at kommunen skal bytte filter i renseanlegget så dem kommer til og klore vannet!? Så da spør jeg, hva har dette og si for kvaliteten på mitt øl?
 
He he ja hvorfor ikke kjøpe Voss med en gang.... Dette sulle dem holde på med i 3 uker se derfor jeg lurer litt...
 
Jeg tror egentlig ikke at klormengdene som norske vannverk bruker er så høye at det vil gi et stort utslag for deg. Men hvorfor ikke bare fylle kjelen eller et par gjæringskar nå mens du vet at vannet bra?
 
Bjarte H skrev:
Jeg tror egentlig ikke at klormengdene som norske vannverk bruker er så høye at det vil gi et stort utslag for deg. Men hvorfor ikke bare fylle kjelen eller et par gjæringskar nå mens du vet at vannet bra?
Dem startet i går jeg sjekket nettsidene i dag....
 
Nei det er ikke noe usmak på det. Det er jo ingen helsefare med og drikke vannet, jeg tenkte mer på om det kan sette noe smak, metallsmak kanskje?

Jeg får gi det ett lite oppkok, satser nok på og brygge nå, det blir for lenge og vente tre uker...
 
Det er 2 former for klor.  Fritt og totalt.

Den fri er den "aktive" ,,totalen er klormengde totalt sett..inaktiv og aktiv.]


Klor er flyktig,,dvs den fordamper og nedbrytes tildels fort, naar kommunen "super klorinerer" for aa booste systemene litt kan de sikkert bruke verdier opp mot 5 ppm?

Normalt anbefales mellom 0.1-0.5 med aktivt klor. ( dette skal liksom vaere klar til bekjempelse av evt bakterier).

Det er farlig aa drikke vann oppimot 10 ppm. ( Mengde spiller alltd en rolle....:)    )


Om det betyr noe for brygginga er vondt aa si. Som nevnt tidligere her,,lukt paa vannet.  Og se paa klarhet. For aa se partikler kan man holde mot lys overflate ( for aa se moerke partikler,,og moerk plate for aa se hvite partikler).  Er lukt,,smak og fremtreden bra,,er vannet ok i de aller aller fleste tilfeller!!!
 
Skal du brygge mer Ronny så stikk innom og fyll opp noen plastkanner neste gang du er på mine kanter
 
Som en sa, klor er flyktig. Hvis du tapper opp nødvendige mengder dagen før er det ikke noe klor igjen i vannet når du skal brygge. Men ikke ha på tett lokk da.
 
Tilbake
Topp