Renslighet i kjøleskap m ølfat?

Har lest og sett videoer hvor det sies at når øl er ferdiggjæret, klarnet og har kommet over på fat i kjølern, så er det ikke så viktig med reinslighet som når en brygger ølet. Jeg har nå endelig fått ølfat i kjøleskap med co2 inn og tappekrane ut (gratulerer meg!). Sitter for øyeblikket med en coopers stout i glasset, og resultatet er jeg veldig fornøyd med.. men hvordan er det med reinslighet når fatet er i kjøleskap? Jeg har hele tiden ut-slange og tapper inne i skapet med ølfatet. Bør jeg da ta av tappeslangen og rengjøre dette hver gang jeg tapper øl, eller holder bakterier og tull seg borte når jeg har det i skapet hele tiden? Har ca 5grader i skapet.

Jeg har tappeslangen stående på fatene til dei er tomme. Jeg rengjører den godt før jeg bruker den på et nytt fat. Det eneste jeg gjør underveis er å skylle tappekranen med strerkrens (bruker en sprayflaske som jeg har stående ferdigutblandet)  når jeg er ferdig med å tappe øl for dagen. Dette fungerer godt for meg uten noen usmak på ølet og uten at tappekranen tiltrekker seg fluer på grunn av ølrester.  :biersmile:

Per G: Har du fast tappekran utenfor kjøleskapet, eller snakker vi liten tapper som ligger med slangen inni kjøleren/kjøleskapet dit? Har vurdert å montere tapperen min på utsiden av skapet, men synes det er greit å holde alt inne i skapet for å minske sjansen for "basilusker". Men om det ikke er noe pes å ha tapper på utsiden m øl i slange, så vil jeg gjerme montere det på kjøleskapsdøra! :)

Noen som har link til nettbutikk eller ebay-selger som selger biiillige tappere for montering?

har handlet noen ganger her. rask og grei service. og har fått med litt ekstra også pga grei selger.
http://shop.ebay.com/brauman59/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

JensWiken skrev:
Per G: Har du fast tappekran utenfor kjøleskapet, eller snakker vi liten tapper som ligger med slangen inni kjøleren/kjøleskapet dit? Har vurdert å montere tapperen min på utsiden av skapet, men synes det er greit å holde alt inne i skapet for å minske sjansen for "basilusker". Men om det ikke er noe pes å ha tapper på utsiden m øl i slange, så vil jeg gjerme montere det på kjøleskapsdøra! :)

Noen som har link til nettbutikk eller ebay-selger som selger biiillige tappere for montering?

Jeg bruker de små fleksitappene, men har de ikke inne i kjøleskap. Har en kjeller med et par rom som er ganske kalde hele året, så fatene står innerst der og fleksitappene henger på en metalstang jeg har festet på en hylle . Hadde tenkt å sette et par småfat inn i et kjøleskap jeg har der ned dersom det ble en varm sommer, men har ikke følt behovet for det enda. Ganske mange som har fastmonterte kraner på kjøleskap så jeg tror ikke er et problem.

Tilbake
Topp