Reportasje om ølbrygging

Hei! Eg er journalist i Nationen og skal lage ein julereportasje om ølbrygging. Utgangspunkt og kjeldegrunnlag er blant anna boka Norsk øl, som kom ut tidlegare i år.

Eg skulle gjerne ha kome i kontakt med nokon i Oslo-området som bryggar øl til jul (om så berre tomtebrygg).

Gje lyd. E-postadressa mi er sigbjorn.hoidalen@nationen.no

Med helsing
Sigbjørn Høidalen
 
Håper du har fått noen svar, men du er nok kanskje ute i seneste laget. De fleste av oss har vel allerede juleølet klart.
Siden Nationen er "distriktenes hovedstadsavis", kan vi anbefale et besøk hos Bryggelaget Medgang på Bryne neste høst. Juleølet blir nok brygget i oktober eller november.

:godtoel:
 
Det ser ut som at eg fotomessig må gå inn for å dokumentere produksjonen av tomtebrygg. Nokon som kjenner ein grepa tomtebryggbryggar i Oslo-området, ein som gjerne òg har god kjennskap til brygging av vanleg øl.

Sigbjørn
 
Fremgangsmåten for brygging av juleøl er ikke noe annerledes enn for annet øl, så det kan knapt kalles juks å følge en helt alminnelig bryggedag.
 
Når du først skal lage reportasje om hjemmebrygging i ærverdige Nationen (jeg jobbet selv der som journalist i et halvt års vikariat tilbake i 1982!), så burde du skrive og ta bilder av SKIKKELIG hjemmebrygging, og ikke tomtebrygging. Det er jo ikke så farlig om det ikke er juleøl som skal brygges - prosessen er jo omtrent den samme om det porter eller pils. Selv skal jeg brygge porter sammen med en kamerat rett over nyttår, så om du er interessert i å komme, er du velkommen til meg i Asker. Men det blir kanskje litt i seineste laget for julereportasje. Uansett er det mer enn i seineste laget for brygging av juleøl...
 
Slik jeg forstår det så har Riis'en sagt ja til reportasje.

Applaus for Riis'en som gjør en formidabel jobb med å promotere hjemmebrygging ved hver anledning som byr seg!  :amen:
 
Takk til Riisen!

Så for meg en hel midstide i Nationen, med bryggeøyeblikk fra huset vårt i disse tider... det er FULLT kaos. Pusser opp badet. Det har så langt medført hull i taket (stort!), vannlekkasje i stueveggen, hakk i parketten, sprekker i trappeoppgangen og de legger fliser for andre gangen nå. Det blir vel jul allikevel!? Ølet er i alle fall satt.
 
Glimrende at Riis'en stiller, det ville vært synd om det ikke ble noen reportasje. Håper trykkingsdatoen for reportasjen i Nationens papirutgave postes her så snart den er kjent, så vi kan få sikret oss et eksemplar.
:biersmile:
 
Då blir det reportasje frå Riis'en. Var med under meskinga i går kveld. Andreas meinte han ville komme i mål til jul med eit 5,5 prosent sterkt ale tilsatt lakrisrot, som smaksmessig skal snike seg inn mellom det salte frå pinnekjøttet og det søte frå kålrabistappa, og som styrkemessig skal gjere det mulig å konversere med bestemor sjølv etter to til tre glas.

Ei to siders reportasje om heimebrygging kommer i Nationen ein gong i romjula.

Takk for responsen og ikkje minst takk til Andreas som stilte opp!
 
Sigbjorn skrev:
[...] som smaksmessig skal snike seg inn mellom det salte frå pinnekjøttet og det søte frå kålrabistappa, og som styrkemessig skal gjere det mulig å konversere med bestemor sjølv etter to til tre glas.
Hehe, ambisjoner! :D
Flotte greier, må nesten handle Nationen når den tid kommer :)
 
Tilbake
Topp