Resultater fra Publikums Favoritt 2016

For de som ikke kjenner meg er jeg David sin medsammensvorne i To Tørste Mænd. For oss fungerte denne hallen utmerket, men vi holdt riktignok til i den ytterste hallen. Det jeg likte med stedet var et veldig hjelpsomt hall personale, rikelig med parkering, mulighetene for å gå ut å få luftet seg med en øl i hånden. Sikkert en ide å høre med utleier om det finnes et lufteanlegg som kan kjøres litt hardere i den innerste hallen.

Når det gjelder selve stemme opplegget så er det sikkert noen brygg og bryggere som utpeker seg, utfordringen med polletter er vel litt dette med når skal jeg stemme. En besøkende finner noe som smaker rimelig godt putter en pollett i bøtta og rusler videre. Etter noen timer smaker de noe som virkelig tilfredsstiller smaksløkene, men er tomme for polletter. Den andre varianten er de som virkelig vil smake seg igjennom før de bestemmer seg, da må de kjempe seg tilbake og smatidig huske hvor de beste bryggene var lokalisert. Mange i siste kategori rakk aldri å stemme i det hele tatt.

For David og meg handler dette mye mer om å la andre få smake på det vi brygger og knekker ut av oppskrifter, få litt tilbakemeldinger både i positiv og negativ retning, Det er verdifullt når vi igjen står foran meskekjelen. Samtidig er det veldig artig å omgås alle de andre som deler vår felles lidenskap for øl, smake litt på deres kreasjoner og høre på deres erfaringer. Derfor har vi lagt liten fokus på dette med stemmer og heller konsentrert oss om disse tingene. Hvis noen stemmer på oss så er det kjempe hyggelig for all del, men hadde stemmene vært i fokus måtte vi nok valgt en helt annen strategi, både med antall brygg og med iveren etter å sanke polletter.

Det jeg ikke likte i år var det som skjedde i det øyeblikket vinneren ble annonsert. I hallen vi var plassert pakket folk ganske enkelt sammen, begynte å rydde ut og forsvant. Når det skjer nesten 2 timer før arrangementet er over er noe feil. Mulig alle de som pakket sammen stod der med tomme kraner, mulig de tenkte at konkurransen er over vi drar hjem. Hvis det første er tilfelle har antall besøkende nådd et absolutt maksimum, alternativt må det stilles krav til at folk har med flere fat. Det siste kan sikkert skremme bort mange fra å delta. Hvis grunnen til at så mange pakker sammen er at de ikke gidder mer når avstemningen er over, bør denne flyttes til et senere tidspunkt. Det kan ikke være veldig OK hvis man har kjøpt billett til et arrangement som varer til kl. 23:00 og oppleve at store deler av arrangementet er over 21:30. Jeg har deltatt på en del utstillinger i jobb sammenheng gjennom årene og en ting som er absolutt forbudt er å rigge ned stander før messen har stengt. Det skaper en oppbrudds stemning som legger en demper på opplevelsen for de som ønsker å mingle rundt til det stenger.

Men når alt det er sagt så synes jeg arrangementet er kjempe artig, vi koser oss og ser frem til den kvelden hvert år. Jeg setter veldig pris på de som frivillig påtar seg å organisere dette. Det er mange timer med frivillig arbeid som ligger bak fra ildsjelene i Norbrygg sin side. Så mine refleksjoner her er bare tanker om hvordan ting kan bli ennå bedre og må ikke oppfattes som negativ ladet kritikk.
 
Bra innspill Morten.
Ønsker å bygge litt videre på dine opplevelser siden jeg drakk meg gjennom London den kvelden.
Jeg deltok i fjor hvor vi var to venner som kjørte to runder. Først en lys og deretter en mørk. Det var vanskelig å huske de første...
Jeg savner derfor en messeoversikt hvor jeg kan gjøre enkle notater, eller små visittkort på hver stand jeg kan ta med. 150gr papir holder. Ikke no fancy.
Mht stemmegivning og oppbrudd, ville det ha vært en god ting med stemmegivning ved et dommerbord til siste slutt. Opptelling av ekstrastemmer kan gjøres fortløpende og legges sammen i innspurten. Alle får da mulighet til å stemme, og ingen kommer hjem med sjetonger.
 
For de som ikke kjenner meg er jeg David sin medsammensvorne i To Tørste Mænd. For oss fungerte denne hallen utmerket, men vi holdt riktignok til i den ytterste hallen. Det jeg likte med stedet var et veldig hjelpsomt hall personale, rikelig med parkering, mulighetene for å gå ut å få luftet seg med en øl i hånden. Sikkert en ide å høre med utleier om det finnes et lufteanlegg som kan kjøres litt hardere i den innerste hallen.

Når det gjelder selve stemme opplegget så er det sikkert noen brygg og bryggere som utpeker seg, utfordringen med polletter er vel litt dette med når skal jeg stemme. En besøkende finner noe som smaker rimelig godt putter en pollett i bøtta og rusler videre. Etter noen timer smaker de noe som virkelig tilfredsstiller smaksløkene, men er tomme for polletter. Den andre varianten er de som virkelig vil smake seg igjennom før de bestemmer seg, da må de kjempe seg tilbake og smatidig huske hvor de beste bryggene var lokalisert. Mange i siste kategori rakk aldri å stemme i det hele tatt.

For David og meg handler dette mye mer om å la andre få smake på det vi brygger og knekker ut av oppskrifter, få litt tilbakemeldinger både i positiv og negativ retning, Det er verdifullt når vi igjen står foran meskekjelen. Samtidig er det veldig artig å omgås alle de andre som deler vår felles lidenskap for øl, smake litt på deres kreasjoner og høre på deres erfaringer. Derfor har vi lagt liten fokus på dette med stemmer og heller konsentrert oss om disse tingene. Hvis noen stemmer på oss så er det kjempe hyggelig for all del, men hadde stemmene vært i fokus måtte vi nok valgt en helt annen strategi, både med antall brygg og med iveren etter å sanke polletter.

Det jeg ikke likte i år var det som skjedde i det øyeblikket vinneren ble annonsert. I hallen vi var plassert pakket folk ganske enkelt sammen, begynte å rydde ut og forsvant. Når det skjer nesten 2 timer før arrangementet er over er noe feil. Mulig alle de som pakket sammen stod der med tomme kraner, mulig de tenkte at konkurransen er over vi drar hjem. Hvis det første er tilfelle har antall besøkende nådd et absolutt maksimum, alternativt må det stilles krav til at folk har med flere fat. Det siste kan sikkert skremme bort mange fra å delta. Hvis grunnen til at så mange pakker sammen er at de ikke gidder mer når avstemningen er over, bør denne flyttes til et senere tidspunkt. Det kan ikke være veldig OK hvis man har kjøpt billett til et arrangement som varer til kl. 23:00 og oppleve at store deler av arrangementet er over 21:30. Jeg har deltatt på en del utstillinger i jobb sammenheng gjennom årene og en ting som er absolutt forbudt er å rigge ned stander før messen har stengt. Det skaper en oppbrudds stemning som legger en demper på opplevelsen for de som ønsker å mingle rundt til det stenger.

Men når alt det er sagt så synes jeg arrangementet er kjempe artig, vi koser oss og ser frem til den kvelden hvert år. Jeg setter veldig pris på de som frivillig påtar seg å organisere dette. Det er mange timer med frivillig arbeid som ligger bak fra ildsjelene i Norbrygg sin side. Så mine refleksjoner her er bare tanker om hvordan ting kan bli ennå bedre og må ikke oppfattes som negativ ladet kritikk.
Mange veldig gode poenger jeg er helt enig i. Jeg var en av de som pakket sammen tidlig og forsvant ut døra rett etter kåringen av vinnere. Jeg hadde med meg et stappfullt fat med øl og var tom 45min før stemmestopp. Vi stod ved standen vår til man ikke lengre kunne stemme, men pakket sammen så fort vi kunne etterpå. Neste år stiller vi med to fat.Hadde alle gjort som meg hadde det vært særdeles negativt for arrangementet.
 
Mange veldig gode poenger jeg er helt enig i. Jeg var en av de som pakket sammen tidlig og forsvant ut døra rett etter kåringen av vinnere. Jeg hadde med meg et stappfullt fat med øl og var tom 45min før stemmestopp. Vi stod ved standen vår til man ikke lengre kunne stemme, men pakket sammen så fort vi kunne etterpå. Neste år stiller vi med to fat.Hadde alle gjort som meg hadde det vært særdeles negativt for arrangementet.

Jeg sto ved siden av @Staro, og vi gikk vel tom for øl ca samtidig. Grunnet diverse forpliktelser dagen derpå og 10 mil kjørevei var det for meg en no-brainer å pakke ned etter stemmingen ble avsluttet, og avreise etter kåringen. Men støtter fullt ut resonnementet om at dette blir en "party pooper" dersom alle gjør det på denne måten. I år ble det jo forskjøvet med tidligere åpning, tidligere stemmavslutning osv. Det er sikkert praktisk mtp. å få tømt lokalet før midnatt, men det kan også bidra til situasjoner der folk (som kanskje kun er opptatt av stemmesanking og konkurranseaspektet - jeg er ikke en av disse) beregner ut nok øl til stemmingen er avsluttet, og pakker sammen og reiser før kvelden er over.

Personlig støtter jeg heller tidligere års modell med senere innslipp, senere stemmeavslutning, senere av alt :)
 
Vi hadde både pils og IPA igjen når stemmingen var ferdig. Etterhvert begynte det å samle seg en skokk med mennesker som bare sto og vifta med glasset foran krana og forventet øl. Følte meg litt som en urespektert bartender et lite øyeblikk. :p

Kanskje to fat eller tilsvarende bør være et krav når det nå nærmer seg over 1000 folk å servere til?
 
Sammenligning de tre årene:

2014
15:00 Klargjøring av lokalet. Setter i drift frivillige
16:30 Rigging utstillinger
18:00 PF tester hverandres øl + mat. utstillere ferdigrigget
18:30 Dørene åpnes for publikum, festen starter skikkelig
19:00 Åpning
21:45 Avstemning stenges
22:30 Premieutdeling
23:30 Stans i tapping rydding starter
01:00 Alle ute, ferdig ryddet.

2015
15:30 Dørene åpnes for bryggere. Inngang via port mot Peppes pizza
16:30 Rigging må være ferdig. Porten lukkes.
17:00 Innslipp for publikum
22:30 Arrangementet er slutt
23:00 Alle må være ferdig ryddet ut av salen

2016
12.00 Oppmøte for arrangør og Crew
14.00 Dørene åpnes for bryggere og medbryggere
17.00 Dørene åpner for publikum
20.30 Siste frist for å stemme
Ca 21:00 Premieutdeling
23:00 Slutt
23.30 Alt må være ryddet og ute av hallen.

Idèelt sett synes jeg 2014-programmet var det beste, selv om jeg selvsagt ser utfordringen for arrangør og crew.
 
Å ha med nok øl er en utfordring. Hvis man stiller med et eller to brygg, noe som er det mest vanlige vil det si at hvis det gjennomsnittlig tappes en 1 dl. med øl til hver person er fatet tomt etter at 190 personer har smakt på de gylne dråpene dine. Vi hadde med oss rundt 350 liter fordelt på 17 kraner. Når kl. rundet 23:00 reiste vi hjem med 10 tomme fat og flere med bare noen slanter tilbake. Noe av årsaken var naturligvis at det ble et ekstra stort trykk på slutten etter stemmegivningen i og med at så mange hadde gått tom og / eller forlatt lokalet. Men de kranene som var mest populære måtte vi merke som tomme et par timer før det. Så erfaringen tilsier vel at noen av bryggene burde vi hatt to fat av. Etter et kjapt regnestykke vil det si at vi serverte ca. 3000 glass i løpet av kvelden.

Øl har blitt så populært og de besøkende fyller glassene tett. Det var 107 brygg som ble registrert i konkurransen. Hvis alle kun stilte med et fat av hvert brygg er det drøye 2000 liter. Noen hadde naturligvis med seg mer. Men teoretisk vil da alle være tomme når de 1200 tilstedeværende hadde smakt på dråpene fra 17 kraner. Det er ikke mer enn 2-3 glass pr. time forutsatt at alle kom i fem tiden og forlot lokalet nærmere stengetid. Da hadde samtlige kraner i lokalet vært tomme. Trykket er naturligvis forskjellig, så noen går tom tidligere. Poenget er at med så mange tørste øl hunder i lokalet kan det være en utfordring å ha aktive kraner helt frem til dørene lukkes. Så utfordringen er om det skal settes krav til å ha med seg flere liter enn de 19 som et fat rommer. Mange av oss, meg inkludert brygger batcher på rundt 25 liter. For oss gikk det greit i og med at vi hadde såpas mange kraner, men utvalget ble som sagt redusert på slutten av kvelden. For mange vil et krav til å ha med seg 2 fat kanskje skremme dem bort fra å delta.

Så hvis utviklingen fortsetter og antall besøkende forsetter å vokse vil nok dette bli en enda større utfordring neste år.
 
For å utdype talla til Morten viste veiing av fatene etterpå at vi pumpa ut ganske nøyaktig 283 liter i løpet av kvelden - eller 0,79 liter i snitt hvert minutt fra kl 17:00 til 23:00 :)
 
Med 100 øl å smake på, vil én desiliter av hver sort gi et inntak på 10 liter øl pr person. Kanskje med gjennomsnittlig styrke på 6%. Vet ikke hvor mange som tåler så mye, men jeg gjør i alle fall ikke det. Vi delte stort sett ut mye mindre samples enn 1 dl. Noen ville ha litt mer, og da fikk de seff det. Tror ikke så mange helte ut av ølet vårt, selv om vår 'Helsikes mørk stout' strengt tatt er for spesielt interesserte. Vi hadde med 19 liter av hver sort, og selv med stor pågang, var det litt igjen da vi pakket sammen kl 23.
Når jeg var på smakerunde selv, var det en del som fyllte mye i glasset selv om jeg ba om å få lite. Hva med å gå ned litt på størrelsen på glassene? Tror forresten de var litt mindre i fjor.
 
Den som lever får se.. Det vet nok kun komitéen, som ikke blir opprettet før til høsten [emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Idèelt sett synes jeg 2014-programmet var det beste, selv om jeg selvsagt ser utfordringen for arrangør og crew.

Jeg synes det er bedre at arrangementet er litt tidligere.

I 2014 var det et betydelig problem med fyll på arrangementet. Med såpass sen start har mange, jeg vil kanskje si de fleste, av gjestene vært andre steder og drukket før de kom og ankom på stigende rus. I tillegg til at det er et dårlig utgangspunkt for ølsmaking, gjør det at det blir krevende for de som skal servere å ha kontroll på hvor beruset gjestene er. Spesielt fordi utstillerne også hadde hatt et par timer på å smake på egne og hverandres øl. Sen slutt gjorde også at de som ønsket å drikke mer øl hadde problemer med å komme seg videre til et serveringssted og ble igjen i salen for å tømme fatene.

De siste par årene har gjestene kommet stort sett edru, og vil de gjøre lørdagen til en helaften er det fin tid til å ta T-banen videre til et utested etter at premieutdelinga er ferdig.
 
Jeg har glass fra de fire siste åra, noen som husker hva dere brukte før det?

Det første året vi skulle ha egne glass, kom glassene to dager for sent. Fredagen før arrangementet snudde Ringnes seg rundt ei fart og sendte oss en pall med Ringnes Platinum-glass, som av en eller annen grunn ikke kunne brukes mote utelivsmarkedet. Før det brukte vi plastglass.
 
Enig i at glassene kanskje burde vært mindre, men når de nå en gang har vært som de har vært de tre siste årene synes jeg dere skal fortsette med de samme, kun endre farge og årstall.
Det ser fint ut på rekke og rad i hylla - selv om jeg ikke fant 2014-glasset da jeg skulle plassere dem sammen tidligere i uka :)
 
Glassene er helt topp de. Jeg fikk en kommentar på regnestykket mitt fra Oberstbräu. Du har sikkert rett i at mange av oss server litt mindre enn 1 dl. pr. glass, slikt blir bare lek med tall. Poenget er at med veldig mange besøkende og de små fatene vi serverer i fra så gikk veldig mange tom ganske tidlig på kvelden. Mulig de var rundhåndet, mulig de var godt besøkt. Ingen rekker 10 liter på en kveld, men mange drikker nok litt mer enn et glass i timen og det er nok derfor så mange gikk tom. Men glem matematikken synes bare det hadde vært trivelig hvis stemningen og serveringen hadde holdt seg til kl. 23:00
 
Tilbake
Topp