Krav til mer enn et brygg / mer enn en batch av hvert brygg har negative effekter nok til å hindre folk i å bli med, så dagens krav til 19 liter pr brygg er nok en rimelig måte å gjøre det på . Og uansett hvordan man gjør det kan man ikke unngå at øl vil gå tomme, jeg tror ikke man kan forvente noe annet. Det er jo bare hyggelig det, at så mange vil smake øllet
Men stiller man med 1x19 liter er det nok lurt å servere veldig små glass, spesielt hvis man merker i løpet av den første timen eller så at dette var et populært øl.
Tidspunktene for åpning og stenging i år synes jeg var bra. Å starte særlig tidligere enn 17 er ugunstig. Både mtp at deltakere trenger tid til rigging i forkant (det var på håret vi var klare til 17 i år men det er selvsagt grunnet våre egne valg), og at jo tidligere man åpner jo færre publikum er der fra start. Med stengetid kl 23 er det seks timer, og man trenger vel såpass med åpningstid for at arrangementet skal være interessant. Tror ikke interessen fra publikum hadde vært den samme hvis det varte fra kl 15-19 for å si det sånn
Vi må jo ikke glemme at dette er et arrangement også for publikum.
Å avslutte etter premieutdelingen er helt i orden så lenge premieutdelingen skjer på slutten av arrangementet. Men å stenge kranene kl 20.30 på et arrangement som er opplyst å vare fra 17-23 fordi det er da bøttene samles inn blir ikke helt det samme.
Skal ikke nevne navn, men vi hadde noen fra en annen stand borte hos oss etter stemmeinnsamlinga. Da jeg spurte om de var tomme for øl alt var svaret at neida det var øl igjen men det var jo ingen vits i å servere lenger nå som ingen kunne stemme på ølet. Men å gå rundt og drikke andres øl var det tydelig "vits i" å gjøre. Hvorfor skal jeg bry meg om å servere deg øl når du ikke vil servere folk mer av ølet ditt selv tenkte jeg men sa ikke.
En del publikummere ga også uttrykk for misnøye med at folk pakka sammen så tidlig uten å være tomme, men jeg vil jo helst håpe at flesteparten som stengte tidlig gjorde det fordi de var tomme.
Forslaget om kart og oversikt over påmeldte øl er bra, men kan kanskje være problematisk ved endringer i siste liten. Det tar jo litt tid for arrangør å forberede. Men helt klart en fordel å kunne se hva som finnes hvor i stedet for å måtte gå rundt og spørre hva de forskjellige har laga for noe.