Resultater fra Publikums Favoritt 2016

Personlig føltes det helt naturlig å pakke ned etter premieutdeling. Vi hadde jo to kilo mose og en haug med stokker med øks som skulle bæres bort. Logistikken tok litt tid.

For ikke å bæsje helt på feststemningen, kanskje det neste år kunne avtales å ha etterfest på et utested?

"for de som vil, er det etterfest på Krem Kanakas bryggeripub i gamlebyen!" *woo!!!* *klappe knappe plystre*. Dermed kan bryggerne pakke ned med god samvittighet og publikum finne nærmeste T-bane for transport til Krem Kanakas.
 
Jeg mener at når man melder seg på som utstiller så blir man til det er ferdig, i hvert fall så lenge man har øl igjen. Vi hadde veldig mye å pakke og bære ut vi også, men sto selvsagt der til vi ikke fikk lov å servere mer:)
Publikum er der for å smake hele kvelden, ikke bare se hvem som vinner også gå hjem. En del av dem har betalt en del (Og ja, jeg vet de aller fleste av oss utstillere bruker langt mer penger enn en publikumsbillett men det er ikke poenget :) ) og reist lenge for å være med.
Skulle alle pakka ned to timer før stengetid fordi det ikke var flere premier å vinne ville det ikke vært særlig god reklame for hjemmebrygging som hobby.

PS ikke meningen å være krass hvis det virker sånn, jeg vet bare jeg hadde blitt veldig skuffa selv hvis jeg hadde vært der som publikum og alt var over etter fire av seks timer.

Etterfest er sikkert en fin ide, men det bør i tilfelle være i tillegg til, og ikke i stedet for kvelden i hallen. PF er og skal være kult :)
 
Skulle alle pakka ned to timer før stengetid fordi det ikke var flere premier å vinne ville det ikke vært særlig god reklame for hjemmebrygging som hobby.
Dette er jeg enig i,men hvorfor må det være åpent etter premieutdeling? For meg ville det vært naturlig at premieutdelingen var avslutningen på kalaset. Som noen andre nevnte tidligere kan man fortsette et annet sted. Jeg tror man blir kvitt mye uønsket fyll som også er dårlig reklame dersom det skulle være presse der, om man avslutter slik. Etter premieutdeling er det jo strengt tatt bare fyllefest.
 
Dette er jeg enig i,men hvorfor må det være åpent etter premieutdeling? For meg ville det vært naturlig at premieutdelingen var avslutningen på kalaset. Som noen andre nevnte tidligere kan man fortsette et annet sted. Jeg tror man blir kvitt mye uønsket fyll som også er dårlig reklame dersom det skulle være presse der, om man avslutter slik. Etter premieutdeling er det jo strengt tatt bare fyllefest.

Jeg er enig i at utdelinga optimalt burde vært på slutten av arrangementet ja. Sikkert mange som ville revurdert stemmene sine hadde de visst at den de stemte på ikke gadd å servere mer når det ikke var mer å vinne.
Jeg håper derimot ikke man begynner å avslutte tidligere til fordel for etterfest. Dette er i mine øyne et hjemmebryggerarrangement hvor man kan smake andres brygg og møte likesinnede. Bryggeripuber og andre etterfestarenaer kan man dra på 364 dager ellers i året (og mange av oss gjør det jo etter PF også).
Jeg er ikke enig i at det bare er en fyllefest etter premieutdeling, det opplevdes ikke slik for oss i hvert fall. I vår stand var det ølinteresse, humleprat og gjærdiskusjon med besøkende over ølglass helt til stengetid (noen litt sausa folk vil det jo alltid være da).
 
Selv om jeg aldri har vært på PF synes jeg det er interessant å lese om hvordan det har gått etter hvert år.

Som en som har jobbet i mange år på alle slags arrangementer så er det noen ting som går igjen. Mye er allerede nevnt fra før av men bare for å støtte opp litt her.

Arrangementer som starter tidligere på dagen og er ferdig før på kvelden fører med seg mye mindre fyll og dets bivirkninger. Folk kommer edru, hvis de er på en god stigende når arrangementet er ferdig så må de dra videre, da blir de ikke PF sitt "problem". Det er lettere å ha et ordnet arrangement.

PF er vel i utgangspunktet for å SMAKE øl, hvis man vil gjøre en fest ut av det så bør det kanskje gjøres et annet sted etter at arrangementet er ferdig. Evt at man holder en etterfest i et sidelokale eller slikt mens utstillere pakker ned. Da kan også crew begynne å rydde hovedsalen med en gang. Separer etterfest fra arrangement.

Så lenge et arrangement fortsatt pågår er det forbudt å pakke ned slik at gjester ser det. "Magien" skal bevares frem til det faktisk er slutt. Gjester skal ha inntrykk av at det er ferdig fordi det er ferdig, ikke fordi utstillere/whatever drar hjem.
Evt så kan man på forhånd finne ut hvem som har behov for å pakke sammen før andre og sette de i samme område og avgrense området når de skal pakke sammen. Det ser mye bedre ut og logistikken blir bedre for de. Er arrangementet ferdig tidlig bør ikke dette være et problem. Mao så skjer all nedrigg uten gjester i salen.

Informasjon. Dere skulle bare visst hva eventfirmaer bruker penger på av høyttalere/skjermer. "Alle skal høre og se". Do-kø? Sleng opp en høyttaler, og kanskje en skjerm. Å kunne distribuere informasjon slik at alle som er på området får det med seg er viktig. Det fører til mindre forvirring og mindre panikk hvis noen ikke har rukket å gjøre noe de burde ha gjort, det blir litt mer ordnet.

Mine små tanker, som sagt, aldri vært der bare lest her.
 
Sist redigert:
For en som meg, som brygger batcher à 25 liter, vil det være umulig å kunne stille med to "fat" av samme batch. Ser heller ikke poenget med å kreve at man stiller med mer enn én batch. Da kan man heller slippe til flere utstillere så man får nok øl totalt. Dersom 1000 stk skal drikke 3 L hver (30 * 1 dl), trengs det 150 øl hvis man har med 20 L av hver.

Med så mange besøkende vil uansett de mest populære ølene gå tomme, man kan ikke forvente at alle skal smake alle ølene. Hvis man likevel prøver å gjøre det, så får man nok heller ikke særlig utbytte av de siste man smaker på.

Hvis det hadde vært en liste med deltagende øl, og en kort beskrivelse (f.eks. IPA, saison med kaffe, osv), så vil det være lettere for alle å få smakt det de har interesse av. Vil også tro stemmegivningen vil bli mer fair isåfall.

Ellers synes jeg det er kjekt med arrangement tidlig på kvelden, og at det er greit å avslutte etter premieutdelingen. Hvis man vil smake andre bryggeres øl og diskutere så kan man gjøre det før publikum slipper til?
 
En liste med hva slags øl hvilken utstiller har, sammen med et stand-nummer, og så et kart over stands på baksiden av en pamflett er obligatorisk.

(Leste Petter F sitt innlegg).
 
Krav til mer enn et brygg / mer enn en batch av hvert brygg har negative effekter nok til å hindre folk i å bli med, så dagens krav til 19 liter pr brygg er nok en rimelig måte å gjøre det på . Og uansett hvordan man gjør det kan man ikke unngå at øl vil gå tomme, jeg tror ikke man kan forvente noe annet. Det er jo bare hyggelig det, at så mange vil smake øllet :) Men stiller man med 1x19 liter er det nok lurt å servere veldig små glass, spesielt hvis man merker i løpet av den første timen eller så at dette var et populært øl.
Tidspunktene for åpning og stenging i år synes jeg var bra. Å starte særlig tidligere enn 17 er ugunstig. Både mtp at deltakere trenger tid til rigging i forkant (det var på håret vi var klare til 17 i år men det er selvsagt grunnet våre egne valg), og at jo tidligere man åpner jo færre publikum er der fra start. Med stengetid kl 23 er det seks timer, og man trenger vel såpass med åpningstid for at arrangementet skal være interessant. Tror ikke interessen fra publikum hadde vært den samme hvis det varte fra kl 15-19 for å si det sånn :)
Vi må jo ikke glemme at dette er et arrangement også for publikum.
Å avslutte etter premieutdelingen er helt i orden så lenge premieutdelingen skjer på slutten av arrangementet. Men å stenge kranene kl 20.30 på et arrangement som er opplyst å vare fra 17-23 fordi det er da bøttene samles inn blir ikke helt det samme.
Skal ikke nevne navn, men vi hadde noen fra en annen stand borte hos oss etter stemmeinnsamlinga. Da jeg spurte om de var tomme for øl alt var svaret at neida det var øl igjen men det var jo ingen vits i å servere lenger nå som ingen kunne stemme på ølet. Men å gå rundt og drikke andres øl var det tydelig "vits i" å gjøre. Hvorfor skal jeg bry meg om å servere deg øl når du ikke vil servere folk mer av ølet ditt selv tenkte jeg men sa ikke.
En del publikummere ga også uttrykk for misnøye med at folk pakka sammen så tidlig uten å være tomme, men jeg vil jo helst håpe at flesteparten som stengte tidlig gjorde det fordi de var tomme.

Forslaget om kart og oversikt over påmeldte øl er bra, men kan kanskje være problematisk ved endringer i siste liten. Det tar jo litt tid for arrangør å forberede. Men helt klart en fordel å kunne se hva som finnes hvor i stedet for å måtte gå rundt og spørre hva de forskjellige har laga for noe.
 
Husker det var noen dansker et år som hadde gitt opp og bare satte fra seg en batch kokos porter til selvforsyning
Det er det beste minnet jeg har,
men det sier kanskje mer om min hang til kokos øl. Savna det i år, spessielt kokos IPA'n deres David
 
Hvis man fortsetter med poletter, er det da en idé å øke antallet?
F.eks. til 5-6 stk?
 
Nei det tror jeg bare blir for komplisert for folk flest (les. meg)
Jeg vil gjerne gå rundt å smake/kose meg med forskjellige øl uten å være stresse over at jeg må/kan stemme på hele seks,
tre er passe
 
Masse knuste glass og ølsøl på parketten? Nja, jeg trur nok ikke det hadde blitt tatt godt imot. Men idéen er god!
Det har jeg sjekket ut litte grann. Generelt ikke utleie til arrangementer med alkohol. Mulig at noen kan overtales til å gjøre et unntak, men litt usikker på hvilken hall det måtte være i så fall.
 
5. da.... :p

Ser den.
Som sagt tidligere i tråden, det BLIR et nytt stemmesystem til neste år. Det kan bli et innslag av avansert matematikk for å kåre vinneren, som kan være vanskelig å forstå. Fordelen med et avansert system er at det blir både rettferdig for deltageren og oversiktlig for publikum.
 
Som sagt tidligere i tråden, det BLIR et nytt stemmesystem til neste år. Det kan bli et innslag av avansert matematikk for å kåre vinneren, som kan være vanskelig å forstå. Fordelen med et avansert system er at det blir både rettferdig for deltageren og oversiktlig for publikum.

Og hvis ingen forstår hvordan man regner ut vinneren, så er det jo litt vanskelig å jukse også :D
 
Uansett stemmeopplegg er vel de fleste av oss der fordi det er kult å servere eget brygg til så mange ølinteresserte, diskutere øl og smake på andres øl. Konkurranse og premier er underordnet. Eneste jeg skal passe på til neste år, er å ta en tidlig tur til han der som alltid vinner, for jeg har aldri fått smakt på ølet hans.
 
Hva med å droppe hele stemminga, jeg mener når det skal vise seg å bli så komplisert
Kan vi ikke bare gå rundt og smake på hverandres øl og mat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp