Resultater NM 2012

Coop skrev:
På tross av utfallet av årets konkurranse har jeg alltid syntes det har vært underlig at det eksisterer konkurranser på smak. Bedømmingen er et godt verktøy for å forstå hvordan andre oppfatter det jeg selv smaker, og det kan være nyttig på sitt sett. Det blir likevel litt som å påstå at Megadeth er bedre enn Metallica, som selvfølgelig er helt dust når alle vet at det er Slayer som er flinkest til å lage musikk. De er faktisk fem poeng bedre til å lage musikk. Det sier i alle fall ekspertene.

Nja, ikke helt riktig. Når øl bedømmes til NM legges det stor vekt på typeriktighet, og der finnes det flere målbare (visuelle, smak- og luktbare) kriterier som må oppfylles for å få en høy score. Et øl som for eksempel Nøgne Øs Dark Horizon som av mange er regnet som et av norges beste øl, ville sannsynligvis kommet dårlig ut i NM, da det ikke er et typeriktig øl. Dommerne kan altså trene seg opp til å gjenkjenne øl som er brygget typeriktig, og dette er hovedkriteriet når man bedømmmer øl. Faller det utenfor sin typedefinisjon, kommer det aldri til en finale.

Hadde man satt opp slike kriterier for musikk, kunne man bedømt nevnte band på samme måte ;-)
 
Young skrev:
Et øl som for eksempel Nøgne Øs Dark Horizon som av mange er regnet som et av norges beste øl, ville sannsynligvis kommet dårlig ut i NM, da det ikke er et typeriktig øl.

Vårt øl Deepwater Horizon ble f.eks meldt på NM i år. På tross av at ganske mange forståsegpåere (Mikeller, Kjetil Jikiun, mange erfarne folk på hjemmebryggerdagene) mente det var et veldig godt øl, gjorde det det ikke så godt i NM. Det er egentlig helt greit, og illustrerer vel Toms poeng...
 
Coop skrev:
På tross av utfallet av årets konkurranse har jeg alltid syntes det har vært underlig at det eksisterer konkurranser på smak. Bedømmingen er et godt verktøy for å forstå hvordan andre oppfatter det jeg selv smaker, og det kan være nyttig på sitt sett. Det blir likevel litt som å påstå at Megadeth er bedre enn Metallica, som selvfølgelig er helt dust når alle vet at det er Slayer som er flinkest til å lage musikk. De er faktisk fem poeng bedre til å lage musikk. Det sier i alle fall ekspertene.

Hehe. Komponisten Bela Bartok skal en gang ha uttalt noe sånt som at "konkurranser er for hester"...

Jeg tror selvsagt det er viktig at dommerkommiteen og alle andre involverte (jeg har, for ordens skyld, ikke vært involvert i gjennomførigen av selve konkurransen, takk til alle de som virkelig har stått på!) kontinuerlig vurderer hvordan ting kan bli bedre, men jeg mener også ar de som deltar hele tiden bør være klar over at man i smake- og bedømmingssituasjoner umulig kan utlikne alle forskjeller mellom forskjellige dommere, og dermed vil man aldri helt få noen perfekt rangering. De som går videre og vinner vil sannsynligvis til syvende og sist være verdige vinnere, og det vil sannsynligvis alltid være noen øl som ikke går videre men som på en gitt dag kunne ha vunnet hele sulamitten eller i det minste gått videre. Det er the name of the game. Etter mitt syn er det viktigste å få frem flere gode og erfarne dommere. Systemet med flights og videresending av x antall øl fra en flight til en delfinale/semifinale/mellomrunde/whatchamightcallem er et ganske praktisk og gjennomførbart system. Poengsummer er ikke direkte sammenliknbare, og bryggere bør ikke henge seg særlig mye opp i dem. Etterhvert som vi får flere dommere med mer erfaring vil nok en del av poengvariasjonene jevne seg ut, men fullstendig rettferdig vil det aldri bli. Det synes jeg personlig heller ikke egentlig skal anses som et kjempeproblem.

Er det forresten noen i dommerkommiteen som har oversikt over hvordan amerikanerne gjennomfører sine innledende runder i NHC?
 
Hei. Tusen takk for gratulasjoner og takk for en fin kveld. Typeriktigheten på eikebokken kan vel diskuteres litt ;D Jeg er nok en speidel brygger. Men speidelen har sine begrensninger, så Eikebokken er mesket i en 10Gallon Igloo Cooler og kokt i speidelen.
Det er flere som har spurt om oppskriften og siden den jeg sendte inn har litt lite detaljer, tenkte jeg å legge den ut her. Orginal navnet var Bjarnator Oak Bock.

Recipe: Eike bokk (Bjarnator OakBock)
Brewer: Helge Elvheim
Style: Doppelbock
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30 l
Post Boil Volume: 26,0 l
Batch Size (fermenter): 20 l
Bottling Volume: 20
OG:1.076 (19Plato) FG: 1.022 (5,5Plato)
Estimated Color: 36 EBC
Estimated IBU: 20 IBU Tinseth
Mash Efficiency: 65,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:

2,5 g                Calcium Chlorid (Meskevann)
2,5 g                Chalk (Meskevann)
2,5 g                Gypsum (Meskevann)

7 kg                Munich I (Weyermann)
2 kg                Premium Pilsner (Weyermann)
1 kg                Caramunich II (Weyermann)

55 g                Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] - Boil 60min
30 g                Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] - Boil 30min

1 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 min)
2 g                  Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)

Bavarian Lager (Wyeast Labs #2206) 2,5dl Tykk slurry
60g                  Fransk medium toast eikespon secondary 7 dager.

Mesket i kjøleboks på 68C i 90 min med 25l vann. Tempen sank til 67C etter
60min, Ingen utmesk og skylte med 16l vann.
Kjølte vørten hurtig til 7C etter koking og ventet til truben satte seg (ca
30min) Tappet av 20 liter helt klar vørte til gjæring.
Tilsatte ren oksygen i 1 min og tilsatte 2,5dl fersk tykk avkjølt gjær
slurry.
Gjæret 3uker ved 11C. Tappet på fat sammen med 60g Fransk medium toast eike
spon i 7dager ved ca 15C. Tappet over på nytt fat uten spon og lagret i ca 3
måneder ved 2C.
karbonert med ca 0,5 bar ved 2C. Etter dette har fatet stått i kjeller temp
10-15C i ca 9 måneder og modnet seg.

Eikesponene ble pasturisert noen minutter i litt kokende vann (etter å ha
trukket kjelen vakk fra varmen). Både sponene og vannet ble tømt på fatet.
Jeg brukte så lite vann et det så vidt dekket over eike sponene. For at
stigerøret ikke skulle tette seg ved omtapping, brukte jeg en liten sil
(screen) på et kappet stigerør.

Hilsen Helge
 
Er så utrolig nysgjerrig på dommerskjemaene fra Oslo. Denne ventetida er tung.  :)
 
Gahr skrev:
Er det forresten noen i dommerkommiteen som har oversikt over hvordan amerikanerne gjennomfører sine innledende runder i NHC?

Er helt enig i at man burde kikke på hvordan de gjør det i f.eks. USA og Sverige, ja. Der her de vel samme problematikken, og hvis de har funnet en god løsning, er det vel ikke noe vits å prøve å finne opp hjulet på nytt.

Slik som NM var helt fra begynnelsen av var det jo mer eller mindre en blåkopi av svenskenes mesterskap, og da begge konkurranser hadde relativt få deltakende øl var det ganske lett å holde oversikten, selv med et begrenset antall dommere og organisatorer. Svenskene har vel dog alltid ligget noe foran oss, men i de siste årene tror jeg vi er i ferd med å ta dem igjen, ser at det var 350 påmeldte brygg til SM i 2011, 21 mindre enn året før. Det virker som om NM og SM de siste årene har vokst på hver sin måte, så kanskje det kunne være på tide å ta en kikk på andre lands konkurranser igjen for å se hvordan de har klart å hanskes med økende antall brygg. Danskene har vel også hatt eksplosiv økning fra en sped start som faktisk lå etter Norbrygg. Og i USA har de vel et utall konkurranser med uhorvelige mengder brygg.

Det viktigste er jo at ølet blir rettferdig bedømt og at konkurransen er logisk og klart bygget opp og arrangert så det ikke blir tilfeldigheter som avgjør hvilke brygg som går videre til  finale og de beste plasseringene (da bortsett fra evt tilfeldigheter som måtte komme fra forskjellige dommeres gane, det kan man jo aldri helt gardere seg mot, men som dommerutdanningen etter beste evne forsøker å minimere så langt det lar seg gjøre). Inndelingen i klasser er jo helt sentralt her, og da tenker jeg ikke på underklassene/øltypene, men hovedklassene som det deles ut premier i. Et av hovedpoengene har jo iallefall tidligere vært å forsøke å dele inn i hovedklasser som har omtrent like mange deltakende brygg (inndelt på forhånd, selvfølgelig). For på den måten vil man jo unngå at øl med f.eks. 30 poeng i innledende runde kommer til finale, men ikke et øl med 40 poeng. (Selvfølgelig kan dette skje, men ikke innen en og samme hovedklasse.) Og så er det selvfølgelig essensielt at konkurransereglene er klart og tydelig publisert på forhånd slik at de blir en god oppskrift for arrangørarbeidet, og slik at man kan sjekke at de ble fulgt i etterkant.

mvh
Lars Bjørnstad
 
Bård skrev:
Er så utrolig nysgjerrig på dommerskjemaene fra Oslo. Denne ventetida er tung.  :)

Beklager at det tar tid. Skjemaene er nå ferdig scannet, men jeg er dessverre på jobbreise med elendig tilgang på nett og litt begrenset med tid for å få lagt dem ut.
 
gustavf skrev:
Bård skrev:
Er så utrolig nysgjerrig på dommerskjemaene fra Oslo. Denne ventetida er tung.  :)

Beklager at det tar tid. Skjemaene er nå ferdig scannet, men jeg er dessverre på jobbreise med elendig tilgang på nett og litt begrenset med tid for å få lagt dem ut.

Du er tilgitt :angel:
 
Dersom noen kan hjelpe til med å legge filer fra WeTransfer (flashbasert) over på en FTP-server, så gi meg gjerne et hint :)
 
gustavf skrev:
Dersom noen kan hjelpe til med å legge filer fra WeTransfer (flashbasert) over på en FTP-server, så gi meg gjerne et hint :)

Ja, kan sikkert hjelpe her - gi meg en PM med login informasjon så kopierer jeg gjerne det som trengs :)
 
Da trenger jeg et sted å legge opp pdf filer som kan være tilgjengelig for alle :) Så kommer alle dommerskjemaene fra Oslo...
 
Av mangel på andre løsninger ble det dropbox for dommerskjema fra Oslo, regner med gustavf kopierer det til sin pvv konto etterhvert.

Disse kan lastes ned gjennom direktelink:
http://dl.dropbox.com/u/69968304/NM 2012/deltagernummer.pdf
Eksempelvis:
http://dl.dropbox.com/u/69968304/NM 2012/34209.pdf (som forøvrig i all blyghet er mitt eget Imperial Stout bidrag :))

NB! Opplastingen pågår nå, og har ~1t før den er ferdig, derfor kan det ta en tid før ditt deltagernummer blir tilgjengelig.
 
Det kan nok ta litt tid ja,,, det er ikke ofte jeg får ERROR på Mac  ;D... Uansett hjertelig takk,  det settes STOR pris på..
 
Der kom den ja. Takker for dommerarbeidet, det er altid artig å lese andres dom (om det ikkje gikk så bra og det var muligens posta i feil kategori  :laugh:).
 
Tilbake
Topp