Rettelser i oppskrifter i boka "Ølbrygging fra hånd til munn"

Det var åpenbart ikke noen stor fordel å være tidlig ute med å støtte denne boka....
Men det er et pluss at jeg fikk navnet mitt i boka.
 
Øyvind_Risan skrev:
Det var åpenbart ikke noen stor fordel å være tidlig ute med å støtte denne boka....
Men det er et pluss at jeg fikk navnet mitt i boka.

Denne boka er «Ølbrygging fra hånd til munn». Du fikk navnet ditt i «Håndbok i ølbrygging», som jeg har skrevet. Der har jeg enda ikke oppdaget noen feil i oppskriftene, men jeg skal ikke garantere at det ikke finnes. Alle oppskriftene ble lagt inn i Beercalc og det var lenke til hver oppskrift i manuset helt fram til siste runde med språkvask, slik at alle som så på manuset kunne sjekke at oppskriftene stemte med teksten som kom i boka. Det førte til at flere småfeil ble oppdaget i kvalitetssikringa av manuskriptet.

«Håndbok i ølbrygging» finnes også i to opplag. Jeg har ikke sett andre opplag selv enda, men det skal være rettet en feil i kapittelet om porter, der et avsnitt kommer to ganger med litt ulik ordlyd i første opplag.
 
Mulig dette er en helt malplassert post, så flytt posten hvis nødvendig.

Sitter å leser oppskriftene i boka, for å inne inspirasjon for å døyve bryggeabstinensene. Kanskje jeg kan få til et brygg i mårra med det jeg har i bod og fryser.

Når jeg leser slår det meg at alle oppskrifter skal gjæres på 'høye' temperaturer. At alle ales og pils/lager gjennomgående skal gjæres på disse temperaturene føles ikke riktig.
Får nesten paletten full av 'tutti frutti' når jeg leser om gjæringstemperaturer.
Er det lagt inn et slags kompromis for den alminnelige brygger for å få til et 'greit' resultat? I såfall skulle jeg gjerne hatt et alternativ med originalbryggets 'egentlige' temperatur.
Gjæring står tross alt rimelig høyt på lista av bidragsytere til sluttresultatet.
Mulig jeg mangler kunnskap om en del gjærtyper jeg aldri har prøvd, så dere får ha meg unnskyldt hvis alt er fint.  
Må også si at jeg setter pris på boka, det er ikke bortkasta penger fra mitt ståsted  ;D

Noen andre tanker ang. gjæringstemp i disse oppskriftene?

Uansett, tror jeg har funnet 'noe' som kan bli kimen til et nyttårsbrygg  :ilike:
 
gustavf skrev:
Øyvind_Risan skrev:
Det var åpenbart ikke noen stor fordel å være tidlig ute med å støtte denne boka....
Men det er et pluss at jeg fikk navnet mitt i boka.

Denne boka er «Ølbrygging fra hånd til munn». Du fikk navnet ditt i «Håndbok i ølbrygging», som jeg har skrevet. Der har jeg enda ikke oppdaget noen feil i oppskriftene, men jeg skal ikke garantere at det ikke finnes.

Sorry Gustav, da er det jeg som har blandet sammen de ulike bøkene på markedet. Syntes det var litt rart at det skulle være så mye feil i boka di (har dog ikke rukket å finlese alle oppskriftene).
Beklager misforståelsen.
 
Audun F skrev:
Mulig dette er en helt malplassert post, så flytt posten hvis nødvendig.

Sitter å leser oppskriftene i boka, for å inne inspirasjon for å døyve bryggeabstinensene. Kanskje jeg kan få til et brygg i mårra med det jeg har i bod og fryser.

Når jeg leser slår det meg at alle oppskrifter skal gjæres på 'høye' temperaturer. At alle ales og pils/lager gjennomgående skal gjæres på disse temperaturene føles ikke riktig.
Får nesten paletten full av 'tutti frutti' når jeg leser om gjæringstemperaturer.
Er det lagt inn et slags kompromis for den alminnelige brygger for å få til et 'greit' resultat? I såfall skulle jeg gjerne hatt et alternativ med originalbryggets 'egentlige' temperatur.
Gjæring står tross alt rimelig høyt på lista av bidragsytere til sluttresultatet.
Mulig jeg mangler kunnskap om en del gjærtyper jeg aldri har prøvd, så dere får ha meg unnskyldt hvis alt er fint.  
Må også si at jeg setter pris på boka, det er ikke bortkasta penger fra mitt ståsted  ;D

Noen andre tanker ang. gjæringstemp i disse oppskriftene?

Uansett, tror jeg har funnet 'noe' som kan bli kimen til et nyttårsbrygg  :ilike:

Har ikke lett nøye etter lager etter lager oppskrifter i boka, men det er en Atna Øl pils der. Har en mistanke om at boka har fokus på nybegynnere som har lyst til å starte å brygge øl. Bryggeoppsettet som forklares er BIAB, og temperatur regulerte rom ned til 8 grader eller dedikerte kjøleskap er ikke nødvendigvis noe nybegynnere har.

Redigert: Det er en hel del lager oppskrifter der...
 
Hei alle Norbrygg-entusiaster!

Takk for mange kommentarer og innspill. Topp med engasjement!

Vi vil gjerne beklage nok en gang de nevnte korrekturer/feil i oppskriftene. Se dokumentene over. Vi forstår at dette er irriterende for dere.

Samtidig er det hyggelig at flere liker boka og syns den er inspirerende og spesielt at det settes pris på at vi har tatt runden rundt til mange kjente og ukjente bryggere.

Som flere har påpekt allerede; dette er jo helt klart en bok for å vekke øl- og bryggeinteressen hos nybegynnere og folk som bare er glad i øl og nysgjerrig på hvordan man kan brygge hjemme. Bortsett fra besøk hos bryggerne og oppskriftene er det nok lite nytt å lære for dere som er garvede bryggere her inne på forumet.

Takk til Gahr for innlegget om humleberegning. Som nevnt er humlemengdene skalert og tilpasset til BIAB og 25 liter, men de er mer veiledende enn eksakte verdier, og det er viktig å forsøke seg frem med det utstyret man har. Variablene i bryggingen er såpass mange, i tillegg til ulikt utstyr og forskjellige rutiner, at det sjelden er slik at samme oppskrift vil gi eksakt samme resultat for alle. Det oppskriftene gir (med rettelsene!) er altså de riktige forholdene ingrediensene imellom, samt de optimale verdiene for ølet (OG, SG, IBU) slik bryggerne har angitt. Så er det bare å prøve seg frem og variere etter eget utstyr og ikke minst smak og behag. Faktisk er dette noe mange bryggerier også praktiserer, nemlig å gjøre små justeringer over tid på samme øl. Smaker f eks Lucky Jack likt i 2014 som for tre år siden? Når det er sagt har vi mottatt alle oppskriftene direkte fra de ulike bryggerne, så tettere på en orginal er det vanskelig å komme.

Til spørsmålet om lager og gjæringstemperaturer: Det er riktig at det er ganske få lageroppskrifter i boka, nettopp av den grunn som er påpekt, nemlig at det er lettere for hjemmebryggere å regulere temperaturer rundt 20 grader enn rundt 10 i en vanlig leilighet. Men noen er det, sjekk Atna, Sundbytunet, Unni Kvam, Johannes Eick, OMB. Gjæringstemperaturene for disse varierer fra oppskrift til oppskrift (fra 5-16 grader).



Godt bryggeår!

Med vennlig hilsen,

Thomas og Colin
 
loebrygg skrev:
Vel, i boka jeg kjøpte idag virker det som det bare er Brown Ale'n til NØ som fortsatt er feil

Fant i tillegg også feil i Trond Hellan Viltøl og IPA Quadruppel.

Har 2. opplag 2013
 
Jeg får ikke maltmengden til Nøgne Ø sin Tripel til å stemme med oppgitt OG. Det er oppgitt 6200 g malt som skal gi 25 liter med OG på 1.085. Tror effektiviteten her må være godt over 100% for å få det til. Ikke fant jeg noe i rettelsene heller?
 
Kåre Slettnes skrev:
Jeg får ikke maltmengden til Nøgne Ø sin Tripel til å stemme med oppgitt OG. Det er oppgitt 6200 g malt som skal gi 25 liter med OG på 1.085. Tror effektiviteten her må være godt over 100% for å få det til. Ikke fant jeg noe i rettelsene heller?

Nei vent nå litt.. 1.5 kg demera i tillegg.

As you were.
 
Hei,

Jeg bestilte 2 bøker av denne på nettet i dag (Tanum).
En til meg selv, og en i gave.

Hvilket opplag er den siste ?
Og er den mer eller mindre rettet ?
 
Jeg har boka i 1. opplag og sitter og ser igjennom oppskriftene til Nøgne Ø.

Blonde inneholder totalt 112g humle og Saison inneholder totalt 171g humle (!) per 25 liter, er dette riktig? I mine øyne virker det ganske ekstremt for disse ølstilene, men kanskje Nøgne Ø liker å dra på litt..
 
Hvo mange oopplag har denne boka kommet i? Jeg sitter nå med en utgave av opplag nr 3. Vil de nevnte feil være rettet i denne utgaven? Non som vet?
 
Jeg kjøpte bok nummer en og irriterte meg over feil så jeg sendte en mail til kagge og fikk en ny i 3 opplag rett i postkassa med ferdig frankert returkonvolutt. Tror nok at det meste skal være rettet i 3 opplag ja.
 
Nytt opplag betyr ikke nødvendigvis at noe er rettet, kan være så enkelt som at forrige opplag er utsolgt og de må trykke en ny runde.
 
Stemmer. Men i de tidligere nye opplagene var det også en del rettinger. Bl.a. ble vel de fleste oppskriftene rettet i 3. opplag.
 
Jeg kjøpte bok nummer en og irriterte meg over feil så jeg sendte en mail til kagge og fikk en ny i 3 opplag rett i postkassa med ferdig frankert returkonvolutt. Tror nok at det meste skal være rettet i 3 opplag ja.
Prøvd dette selv og aldri fikk svar :confused:
 
Jeg fikk også ny bok for noen dager siden. Var med returkonvolutt til 4. siden som viser hvilket opplag du har. Jeg hadde 2. opplag.

Send direkte til denne adressen solveig@kagge.no
 
Tilbake
Topp