Rice hulls

Skal du ha med en gang må det nok bestilles fra usa, men petit og maltbua jobber med og få det inn. Håper vi har det tilgjengelig i norge i løpet av året.
 
lurer på det samme. Hvis jeg skal brygge med for eks. 50% hvetemalt trenger jeg rice hulls i følge flere kilder. Er det noen som siler ut vørteren fra mesken uten bruk av en slik hjelpemiddel?
 
Jeg har tenkt over dette noen timer  :jaha: først lagermalt og etterpå hvetemalt i meskevannet men du må røre eller? så det blir blanda uansett så jeg skjønner ikke hva du mener her  ;)
 
dette skal jeg prøve også :skitbra: (aldri hørt noe slik men jeg forstår at det må fungere :brygging:)

(skal også prøve å finne rice hulls :))
 
Jeg tok kontakt med ei mølle som behandler havre, og kjøpte havreskall av dem. Dette er et avfallsprodukt så det fikk jeg billig, tror det var 50kr for 10kg. I følge Palmer gjør havreskall (Oat Hulls) samme nytten som "Rice Hulls". Dette fungerte bra for meg under brygging av en Wit med ca 50% hvete flak. Vil tro lettere å få tak i havre skall siden vi produserer havre i Norge.
 
Huub skrev:
...Rinse thoroughly before using...

hva mener han med dette? rengjøre skal? blåse eller vaske?

Sekken med Havreskall jeg fikk inneholdt en del små partikler, antar det meste var rester av havrekjernen. Når skallene ble siktet i en vanlig melsil forsvant det meste av de små partikklene, og jeg satt igjen med mer "rene" havreskall.

Hva Palmer mente vet jeg dog ikke...
 
I forgårs brygget jeg en Weizen med 50% hvetemalt.  Det eneste jeg gjorde annerledes var å male ett hakk grovere enn vanlig, med påfølgende 2-3 % reduksjon i utbytte.  Avsilingen gikk som en lek !  Alt er blandet sammen, ikke bygg underst og hvete øverst (noe som forresten er en god ide om du erfarer problem med siling).

Bruker du manifold i mesketanken tror jeg at det skal mye til før du får en "stuck mash".  Eneste gangen jeg var i nærheten var da jeg ikke sjekket innstillingen på mølla, og lagde 25 kilo med mel.  Da gikk det rimelig treigt de første 25-30 literne.  Når temperaturen i mesken gikk opp til noenogsytti grader glei det lettere igjen.  Bruker du silbunn leser jeg at det er lettere å få problem.  Palmer og Mosher anbefaler begge at man da starter avsiling veldig sakte, også under resirkulering (- husker ikke forklaringen på hvorfor dette hjalp).

Om noen uker skal jeg lage en Roggenbier med oppimot 50% rug.  Skal male litt grovere enn vanlig også her, men om det går greitt så vil jeg heretter avskrive "stuck mash" som et reelt problem med vårt oppsett.
 
med hvilken hastighet siler du? jeg bruker kobber manifold og siler veldig sakte  :sovne: (ca 5 l i timen). kanskje jeg kan spare tid her i prosessen ved å skrue opp tempoen littebitt
 
Hastigheten må nok variere med størrelsen på mesketanken.  1 liter i minuttet er ikke uvanlig for hjemmebryggere, og jeg ligger vel rundt omkring der.  (Har en 85-90 liters tank, med 25-27 kilo malt) 5 liter i timen høres unødig sakte ut, - om du ikke brygger kun 5 liter da??  

Den vørteren som har vært i mesketanken i en time vil ikke kunne ta opp mer sukker, så den renner jeg av rel raskt, - i praksis så fort den kan renne. Så skrur jeg ned tempoet, gjerne litt under en liter i minuttet.  Overført til et 25 liters brygg, skulle det vel bli en liter på 3-4 minutter?  På slutten, når vørteren begynner å nærme seg 1010 tar jeg gjerne en fem minutter pause (ut og røyker).  Ser da ofte at den hart økt en tre-fire grader når jeg begynner på igjen.

Setter på gassen så fort jeg har dekket bånn i kjelen, og har gjerne vørteren på kok før jeg er ferdig med silingen.
 
omforlatelse, jeg mener 5 l i 15 minut :bank2: :bank2: :bank2:


edit
takk for en fin beskrivelse av fremgangsmåte hos deg. måler du med refraktomåler? stopper du silingen ved lavere enn 1010?
 
Jeg bruker silbunn, med variable hull men mest under 1 mm. stuck masch har ikke skjedd, selv med pumpe på fult.
Jeg har ikke struping på trykksiden men hadde 5 meter rør (HERMS) som også er en form for struping, har egentlig glemt at jeg har tatt dette bort men det gikk bra, sist en weiss som ble silt på 1,2 timer, 100 liter.
Er sikker på at sil med små hull som dekker hele bunnen er det ultimate.
 
Jeg har brygget 2 hveteøl på 2 uker med 50% hvete. Jeg har silbunn med 3 mm selvborede hull og hadde overhode ingen problemer under resirkuleringen eller silingen.
Det jeg har gjort i det siste er å" kondisjonere" malten før kverning. Maler på MM3 2.0 på 0,70 mm åpning og fungerer strålende.
"Kondisjonering" vil si at jeg tilsetter ca 2 % vann til malten ved å dusje over med sprayflaske ca 15 min før jeg maler. Skallet blir da mer fleksibelt og man får helere skall i mesken og lettere resirkulering og skylling.
Les mer om det her http://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning
 
Helt enig med de som sier det bør være uproblematisk å brygge hveteøl uten risskall. Det siste ølet mitt var en weizenbock med 56 % hvetemalt. Malte og blandet all malt likt (med vanlig innstilling på mølla) og mesket og silte som normalt. Det fungere nøyaktig likt med witbier med 45 % hveteflak og 5 % havregryn. Bruker ca. 1 time på silingen av en batch (sitter med 26 liter vørter før kokingen). Jeg bruker kobbermanifold, men med en god silplate gjør selvsagt samme nytten (og er nok idéelt sett bedre). Kider som oppgir at man trenger risskall gjør det nok enten av gammel vane.

Apropos det med ikke å blande hvetemalten og byggmalten: Jeg ser for meg at det heller kan virke mot sin hensikt enn å bidra til lettere avsiling. Kan man ikke risikere å få et lokk med "hvetegrøt" på toppen av mesken som gjør at skyllingen går tregere? Men eg har aldri prøvd dette selv, så jeg uttaler med på svært spinkelt grunnlag...
 
Tilbake
Topp