Rice hulls

Jeg kan ikke påstå at jeg ikke får blandet all malt men jeg starter med å helle på bygg,alt, når neste all byggmalt er fylt på må det røres litt, fordi malten begynner å flyte oppå vannet, så fortsetter det med hvetemalt, stort settt må al røres inn i meskevannet, men jeg forsøker å ikke røre helt i bunnen fordi der ligger det byggmalt.
Hvordan det virkelig ser ut gjennom hele mesketanken er ikke godt å si men det fungerer.
Silbunnen er nesten heldekkende, med små hull, og lite pen men jeg tør ikke bytte når den fungerer så bra.

En enkel regel som alltid gjelder: Ikke forandre på det som fungerer.
 
Og hva med mel.. vi har brukt hvetemel i.s.f. hvetemalt men det var bare 10 eller 15%. Da brukte jeg silbunn og det var ikke lett. Ved hvilket andel mel skulle det bli (helt) problematisk å sile?
 
Brede skrev:
Jeg har brygget 2 hveteøl på 2 uker med 50% hvete. Jeg har silbunn med 3 mm selvborede hull og hadde overhode ingen problemer under resirkuleringen eller silingen.
Det jeg har gjort i det siste er å" kondisjonere" malten før kverning. Maler på MM3 2.0 på 0,70 mm åpning og fungerer strålende.
"Kondisjonering" vil si at jeg tilsetter ca 2 % vann til malten ved å dusje over med sprayflaske ca 15 min før jeg maler. Skallet blir da mer fleksibelt og man får helere skall i mesken og lettere resirkulering og skylling.
Les mer om det her http://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning
Jeg bruker denne metoden på speidelen og det har løst mye av problemene jeg hadde med tett meske og uklar vørte. Maler på 1mm men bruker bare 0,5dl vann på 5kg malt. Jeg bruker også en MM3-2.0 og kjøpte den med rustfrie valser. Anbefaler alle som har problemer med uklar elle stuck sparge å prøve dette.
 
Noen som har kommet over utsalg av risskall eller havreskall her til lands nå, uten å måtte oppsøke møller?
Vurderer å brygge et øl på 50-100% rug etterhvert..
 
Bruker ca. 1 time på silingen av en batch (sitter med 26 liter vørter før kokingen). Jeg bruker kobbermanifold, men med en god silplate gjør selvsagt samme nytten (og er nok idéelt sett bedre). Kider som oppgir at man trenger risskall gjør det nok enten av gammel vane.

Hvordan bruker du så lang tid på avsilingen med manifold? For min del går det rimelig hurtig, tar cirka 5-10 minutter (sitter med ca. 30-35 liter vørter før kokingen)
 
Tilbake
Topp