Rimelig pumpe til skyllevann

Heisann

Holder på å fikse på bryggeriet mitt og ser at jeg trenger en ekstra pumpe til å pumpe skyllevann over mesken. Har en march-pumpe til mesk og vørter og trenger ikke noe så råflott. Noen som har et tips til en grei og rimelig pumpe til å kun flytte vann?

Kim
 
Odland skrev:
Heisann

Holder på å fikse på bryggeriet mitt og ser at jeg trenger en ekstra pumpe til å pumpe skyllevann over mesken. Har en march-pumpe til mesk og vørter og trenger ikke noe så råflott. Noen som har et tips til en grei og rimelig pumpe til å kun flytte vann?

Kim
Jeg bruker en 24V pumpe lik den fra solar project, og den fungerer fint til vann. Har brukt den i et par år ca, og ingen problem. Kapasiteten er også helt fin.
Brukes kun til vann, andre har brukt denne til vørter og mesk, og det tåler den vistnok ikke...
 
Hvordan regulerer man gjennomstrømming på denne pumpen? Kan man sette på en kuleventil på utgangen som på March, eller regulerer man spenning til pumpen?
 
Den første pumpa er for annlegg med vannbåren varme og blir nok alt for grov. Stor diameter, lavt trykk.
De andre båtpumpene er ikke beregnet på kontinuelig drift og varer ikke så lenge om du skal pumpe mye. Men de kan skikkert fint brukes for å kjøre en liten stund, min erfaring er at en pumpe holder noen timer. Pumpehuset er ganske åpent, se det vil fortsette å renne igjennom etter at du stopper motoren. De er ikke selvsugende og må startes med væske i pumpehuset, alså dårlig som hevert. Ville bare brukt disse til kald væske. Kan fint kjøres på en bilbatterilader.

terje_kristensen skrev:
kan denne benyttes?
http://www.jula.no/sirkulasjonspumpe-436021
edit-edit: off-topic: kan den benyttes til både å flytte vann og  sirkulere og som hevert ved omstikk?

edit-edit: hvis ikke har jeg sett noen her inne benytte denne som sirkulasjonspumpe: http://www.Biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Pentrypumpe-12-V-25983/

edit-edit-edit: eller denne? med kran :) http://www.jula.no/pumpe-12-v-med-vannkran-659015
 
Kristianmedk skrev:
Hvordan regulerer man gjennomstrømming på denne pumpen? Kan man sette på en kuleventil på utgangen som på March, eller regulerer man spenning til pumpen?

Lurer også på dette. Ser ikke ut til at det skal være rett fram å sette på en kuleventil. Så en spenningsregulator er nok trikset. Da er det bare å finne en rimelig slik en.
 
Odland skrev:
Kristianmedk skrev:
Hvordan regulerer man gjennomstrømming på denne pumpen? Kan man sette på en kuleventil på utgangen som på March, eller regulerer man spenning til pumpen?

Lurer også på dette. Ser ikke ut til at det skal være rett fram å sette på en kuleventil. Så en spenningsregulator er nok trikset. Da er det bare å finne en rimelig slik en.
En kuleventil på utløpet funker helt greit. Det er en sentrifugalpumpe, og det er ingen problem å strupe utløpet. Den er ikke magnetkoblet, så den jobber litt tyngre, men takler det helt fint. (har ikke kjørt lenge mot helt stengt ventil...)
 
Svar fra Peter hos Solarproject:

Hi
Either method works, the pumps will run on about 6 volts upwards.  They don't mind having the flow restricted physically either so the choice is yours.
I hope this is helpful,
Peter
 
Tilbake
Topp