Rims-bryggeri i ett kar

Har etter noen brygg på mitt relativt nyinnkjøpte kjøkkenbryggeri fra brygging.no begynt å lure på hvorvidt gresset er grønnere på Rims-siden. Dette har både med tilgjengelig plass å gjøre, tiden som går med til å koke opp to separate kjeler, men også med at jeg har store problemer med å få konsistent utbytte med kjøkkenbryggeriet. Tenker meg noe lignende en speidel, som skal kunne ta brygg på opp til 25 liter, men hjemmebygget og for en noe rimeligere penge. Automasjon utover styring av temperatur i meskefasen trenger jeg ikke. Har komfyren på en annen krets enn den som skal brukes til varmeelementet, så planlegger å kunne bruke varmeelementet på 2kw og komfyrplaten på 2kw for å varme opp vannet raskt før mesk og fra utmesk til koking. Derfor ingen gjennomføringer gjennom bunn av kjelen. Planlegger en tur til California til høsten, og har postadresse jeg kan sende til der, så regner med at jeg kommer til å kjøpe mesteparten av delene som skal til der.

Så langt er delelisten slik:

44 quart steel stock pot med kurv (skal høre om det er mulig å få tak i kurven uten hull) http://www.bayouclassicdepot.com/1144_stainless_steel_stock_pot.htm
March 809 pumpe http://morebeer.com/view_product/11622/103556/March_Brewing_Pump_New%21_-_High_Flow
Bøybart 2000 Watt varmelement http://www.ebay.co.uk/itm/HE4820-48-4-foot-1220mm-2000w-2Kw-HEATING-ELEMENTS-/140421397919?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item20b1c47d9f
"Gland kit" for våtmontering av varmelementet http://www.ebay.co.uk/itm/GL06-GLAND-KIT-SUIT-8MM-OD-HEATING-ELEMENTS-PKT-2-/130404427256?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item1e5cb5a5f8

Ca 2200 til sammen, regner med at jeg får kjøpt slanger, koblinger, temperaturstyring og kjøler for mindre enn 2000 ytterligere kroner.

Så kommer spørsmålene (med en forhåndsunnskyldning dersom jeg spør om noe som er besvart annet sted på norbrygg):
1: For styringen av temperatur har jeg sett at de mer teknologisk anlagte bruker PID-styring. Men hva trenger en (relativt enkel sjel) utover selve PID-en for å kunne styre varmeelementet? SSR? Og hvordan ordne gjennomføringen til temperaturproben?Tar gjerne imot linker til produkter
2: Så vidt jeg forstår sender speidelen vann opp gjennom maltrøret, over toppen og så ned igjen i hovedgryten under meskingen. Har fundert på om dette kan la seg gjøre med mitt lille hobbyprosjekt også (derfor jeg har kontaktet selger av gryten med spørsmål om de kan levere kurven til gryten uten hull, slik at jeg kan borre dette senere). Men, sikkert noe mer komplisert enn å ta meskevann ut nede i gryten, for å så sende det til toppen av gryten for overrisling av maltsengen. Er fordelen med "speidelmetoden" så stor at jeg bør gå for en metode som sender meskevannet oppover og over kanten?
3: Vil sølvlodding/næringsmiddelgodkjent lodding fungere for gjennomganger (5X) i gryten, eller bør jeg gå for en pakningsbasert løsning?? Og dersom jeg sølvlodder rør fast i bunn av kjelen (på innsiden), vil bruk av kokeplate avgi nok varme til at dette smelter igjen? Gryten kan også bestilles i aluminium dersom dette er bedre ang. lodding.
4: Funderer videre på hvorvidt jeg skal basere meg på en "inline" kjøler, der kobberspiralen er koblet til pumpekretsen, og der spiralen legges i rennende springvann, eller om jeg skal gå for en nedsenkbar sak. Det positive med "inline" saken er vel at man slipper å koble noe om underveis, da en kan ha kobberspiralen uten kjøling før man trenger det, og så putte den i vann etter koking. Inntaket i kjelen vil ha en "bazooka-screen" eller lignende. Vil dette godt nok i forhold til gjentetting av pumpe/inntak? Noen som har tanker om hva som er best når det gjelder hurtig kjøling av vørteren?

Er som dere sikkert forstår enda i ide-fasen av prosjektet, så dersom dere har innspill settes dette stor pris på. Og dersom det er andre bryggere i Bergensområdet som har lyst til å vise frem lignende apparater, dele erfaringer eller bare preike piss, så blir jeg ikke lei meg om dere sender en pm.

Ps: tar forbehold om skrivleifer, dårlig logikk og generell idioti i innlegget. Nattevakt med ødelagt kaffetrakter….
 
Bleh. Ser at plast-speideltråden svarer på en del av spørsmålene mine. Bøyer meg i støvet og skylder på kaffeløshet.
 
Tilbake
Topp