RIMS

Sverre K

Norbrygg-medlem
Er plutselig blitt eier av et  RIMS anlegg pluss diverse annet utstyr som var annonsert på Finn for en tid siden og det er nå på tur hit til meg.  Dette tok litt av etter hva jeg synes, trudde jo at jeg skulle bygge sammen noe over tid men slik gikk det ikke.  Kan det være noen farlige basiller som har slått kloa i meg mon tro?  :eek:
Har bare 4 brygg i loggen hittil og så skal man begynne med slikt utstyr,  og spørsmålet er da om her finnes noen god side som forklarer greit hvordan det brukes?  Har lest endel rundt omkring på nett og ser at mange mener at HERMS er bedre men kjøpt er kjøpt, trur det var en bra handel alt i alt! :yes:

Mener han sa ca 40 liter, er ikke sikker men man får jo se  etter hvert.  Håper at jeg kan få det til å fungere som det skal!

Vi brygger også med RIMS. Funker bra det, bare man sørger for at vørteren stadig pumpes gjennom varmekammeret. For stopper pumpingen opp, eller kiler man kranen bak kammeret for mye, så kan vørteret i kammeret begynne å koke og svi. Uansett, med vanlig bruk vil det sikkert gå fint! :)

Holder på å montere opp greiene jeg har kjøpt og lurer på et par ting.
Rims elementet bør vel stå slik at det fylles helt opp med vørter før man slår på varmeelementet har jeg forstått, har montert det vertikalt med vørter inn nede og ut oppe. 
Stemmer dette siden føleren til termostaten da blir stående nede, altså der vørter kommer inn i kammeret?
Han jeg kjøpte det fra hadde laga en manifold av kobberrør men syntes ikke det fungerte skikkelig siden der kom endel korn med vørteren som tetta igjen hullene og derfor tenker jeg å bruke alufolie over mesken med masser av hull og la vørteren flyte over før den trekker ned i mesken, kan dette fungere?  Har prøvd det med det med de greiene jeg har brygga med tidligere og da har det fungert bra trur jeg.
Var vel det jeg kom på for denne gang men finnes der noen sider her på forumet som viser oppbygging av et rims bryggeri hadde det vært flott om noen kunne lose meg dit!

Det er ikke så greit å gi deg facit uten å se hele opplegget men varmekammeret bør stå vertikalt for å fylles helt opp slik at ikke elementet står delvis i luft, men jeg vil tro at føleren skal føle på temperaturen ut fra varmekammeret for så å kunne slå av elementet når ønsket temperatur er opp nådd, er det mulig å snu det oopned ?

Har du set denne 
http://home.highertech.net/~cdp/rimsnew/rimsnew.htm

Slik ser vårt element ut (Den Gyldne Draabe):

rimselement.jpg

Det er i det storer røret varmeelementet befinner seg. Vørter kommer inn nederst og går ut øverst på baksiden. Rett ved der vørteren forlater røret har vi vår temperaturføler. På toppen av røret sitter enden på varmeelementet, som altså er skrudd inn. RIMS-elementet styres av en PID-controller i skapet bak.

rimsventil.jpg

Der vørteren kommer ut er det også en ventil, som man kan kile vørterflyten med, dersom det kommer ut for fort og kraftig. Det er den kranen man må være veldig varsom med for å kile, for kiles den for mye så får vørteren for lang tid i røret og da brennes den. Det kan ødelegge ølet.

Takk for info, ser at jeg nok bør montere det andre veien.  Var litt redd for at der blir ei luftlomme øverst der T-stykket står men skjønner at så ikke er tilfelle.  Rims elementet mitt er isolert med noe plastgreier slik at man ser ikke alt.  Ser at siden Oddvar linka til er veldig forklarende.  Takk!
Skal fortsette montasjen i morra kveld og tar nok noen bilder og legger her om jeg plages mere.

Mitt element er på 3000W max og jeg brygger stort sett ca 50 liter i slengen.  Da går det rimelig raskt å heve temperaturen fra steg til steg så noe under 2000W tror jeg ikke du skal gå.  Bedre med litt ekstra enn for lite og du har jo flere trinn om du velger et med to element.

Tilbake
Topp