Rips i Wit

Tenker å ripse en brown ale med nelson sauvin. Om det ventetiden blir for lang med kontakttid oppimot 6-8 uker er det vel
bare å flaske med champagnekork . . da kan vel ukontrollert gjæring styre på som den vil samtidig som jeg styrer på som jeg vil med eventuell
prøvesmaking.. ?
 
Tenker å ripse en brown ale med nelson sauvin. Om det ventetiden blir for lang med kontakttid oppimot 6-8 uker er det vel
bare å flaske med champagnekork . . da kan vel ukontrollert gjæring styre på som den vil samtidig som jeg styrer på som jeg vil med eventuell
prøvesmaking.. ?
Liker oppskriftene dine, så jeg følger nøye med og noterer alt du gjør og ikke gjør. bare så du veit det. Nå skal jeg snarty slutt å handle mafia setta dene på bryfsself og gå for the real thing....
 
Jeg graver denne opp istedet for å lage ny:

Nr jeg så på ripsbuskene våre tenkte jeg med en gang at jeg måtte lage en wit med rips i. Lest gjennom her, men hva er den beste måten å gjøre dette på? Tilsette hele bær i sekundærkar og racke over? Tilsette purre i sekunder og racke over? Koke eller ikke koke? Og hvorfor ikke bruke samme kar som primær og sekundær kar?
 
Frosne bær tilsatt etter sekundærgjæringen, deretter karbonering på fat, ikke flaske. Slik gjør vi med bringebærwit, bør funke på ripswit også.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Jeg skal brygge en wit nå og skal tilsette rips. Jeg ser her på forumet at folk har gjæret ølet ferdig før de tilsetter rips og lar det være i rundt 4 uker. På bryggselv anbefalte de å ikke å gjøre dette da I følge dem ville gi en ekkel bitterhet om bærene har så langt kontakttid. De mente at jeg bare skulle slenge bærene i etter en uke og ikke la bærene være i kontakt med ølet mer enn en uke.

Noen som har noe å si om disse påstandene?
 
Tilbake
Topp