Rips i Wit

Heisann

Har fått et bestillingsbrygg av en kompis. Skal være en enkel Wit tilsatt rips. Naboens(?) busker ble ribbet i går og ripsen fryses for å drepe baselusker. Det jeg så lurte på er om noen har erfaring med rips i brygging. Er usikker om jeg skal tilsette dem på flame off eller i sekundærtanken. Heller litt mot sistnevnte. Noen erfaringer. Vil helst trekke ut litt syrlig smak.
 
Sleng dem i sekundærkaret. Har ikke brukt Rips, men min erfaring er at du bør ha kontakttid på minst 7-8 uker med bruk av frukt.
 
Driver selv å skal brygge med frukt/bær.
Ser at de fleste amerikanske forumer er samstemte på at det er best å fryse det, for så å kjøre det til purée og ha i sekundærgjæringen.
Frysingen er angivelig for å ta livet av skadelige bakterier, insekter etc.
Så jeg har selv valgt sekundærtanken
 
Da blir det som jeg hadde planlagt, fryse, så puree i sekundærkaret.

EDIT: Hvor mye bær trenger man pr. liter væske?
 
Odland skrev:
Da blir det som jeg hadde planlagt, fryse, så puree i sekundærkaret.

EDIT: Hvor mye bær trenger man pr. liter væske?

Det kommer an på bærene. Jeg har som sagt aldri brukt rips, men med bjørnebær og blanding av bjørnebær og bringebær har jeg gått for ca 250 g/l, dvs. jeg har brukt rundt 5 kg til 21 liter øl til sekundærgjæring. Det skal strengt tatt godt gjøres å bruke for mye.
 
Her er en oppskrift hvor det er brukt 3 kg. rips i sekundærgjæring.
Denne er laget som en "Lambic" og tilsatt villgjærskultur.
Sendte en flaske til Gahr, vet ikke om han har smakt den, han vil kunne bedømme om denne ble vellykket. For meg virker den typeriktig og bærsmaken kommer frem.

Lykke til med Wit, blir spennende å se rips i kombinasjon med andre krydder.
 

Vedlegg

  • Bryggelogg BNB 24 %22Spohie%22.pdf
    76 KB · Sett: 125
Ser tråden er gamal, men er det nokre nyare erfaringar med rips i øl? Har planar om å prøve på noko sjølv. Kanskje ein litt tørr ale med sitrushumle og rips.
 
Brukte mine 1.1kg med frosne bær i en 10l gjæringsbøtte. Fylte på med øl. 7l kanskje. Funka knall. Ikke for mye og ikke for lite rips.
 
Tar iallfall litt tid for gjæra å komme til alt sukkeret, med mindre man puréer frukten. Hvis man i tillegg får med litt brett/bakterier via frukten bruker disse i tillegg lang tid på å gjære ut det siste sukkeret.
 
Tar iallfall litt tid for gjæra å komme til alt sukkeret, med mindre man puréer frukten. Hvis man i tillegg får med litt brett/bakterier via frukten bruker disse i tillegg lang tid på å gjære ut det siste sukkeret.
Men hvorfor skal gjæren komme til alt sukkeret? Kan/skal ikke frukten bare gi smak/farge?
 
Fordi ølet ikke er ferdig før det er ferdiggjæret, og for å få det ferdiggjætert tar det lenger tid med hele bær, kanskje også med villkultur, slik som Petter G skriver. Du vil ikke ha ukontrollert gjæring i korket flaske.
 
Fordi ølet ikke er ferdig før det er ferdiggjæret, og for å få det ferdiggjætert tar det lenger tid med hele bær, kanskje også med villkultur, slik som Petter G skriver. Du vil ikke ha ukontrollert gjæring i korket flaske.


Kan bekrefte at det går litt tid får å få frukt til å bli ferdig utgjæret, og det blir et sykt trykk om du flasker etter kun 14 dager.

For eg har testet
 
Hmpf... så det er slik at gjæringen starter på nytt ved tilførsel av bær - og må da vente til denne gjæringen er over? Burde jeg vel egentlig tenkt ut sjøl! Føkker opp tidsplanen...
 
Tilbake
Topp