Ris, hva kan brukes?

Finn Berger

Moderator
Jeg planlegger en cream ale, og tenker å bruke ris. Men jeg har ikke risflak, og veit/tror at ris fra butikken kan brukes. Men hva slags, og hvor mye?

Eller er det best å skaffe byggflak?
 
Jeg planlegger en cream ale, og tenker å bruke ris. Men jeg har ikke risflak, og veit/tror at ris fra butikken kan brukes. Men hva slags, og hvor mye?

Eller er det best å skaffe byggflak?
Hurtigris er vel greia, ellers må du koke det først, tror jeg. Lenge sia jeg leste bryggebøker nå.
 
Jeg planlegger en cream ale, og tenker å bruke ris. Men jeg har ikke risflak, og veit/tror at ris fra butikken kan brukes. Men hva slags, og hvor mye?
Leste litt om dette da jeg i villfarelse for et par uker siden planla en corona klone. Hurtigris er allerede kokt og tørket, så den trengs bare varmes. All anna ris du finner i butikken må kokes før mesking. Jeg landa på å kjøpe flaket ris, men så slo jeg fra meg tanken om å brygge det ølet.

Hvorfor hurtigris??
 
Jeg planlegger en cream ale, og tenker å bruke ris. Men jeg har ikke risflak, og veit/tror at ris fra butikken kan brukes. Men hva slags, og hvor mye?

Eller er det best å skaffe byggflak?
Jeg har brukt uncle bens hurtigris i mine øl som erstatning for flaket mais. Skal faktisk dumpe 350g hurtigris i mesken i morra tidlig.
 
Jeg har laga meg ei oppskrift med 27% ris, resten pilsmalt, Target @ 60 til 17 IBU, og skotsk gjær på 12-13 grader. Det er en dobbel batch, så det blir 3 kg ris.

Men OK, jeg kan bruke hurtigris, altså. Takk, folkens.
 
Hvordan blir effektiviteten med hurtigris i forhold til kun malt?

Hvordan måler du effektivitet?

100 gram ris inneholder mer tilgjengelig stivelse enn 100 gram malt, så du vil få mer gjærbart sukker fra ris enn fra samme mengde malt. Samtidig er meskeeffektivitet regnet ut fra hvor mye sukker du får ut fra din prosess, sammenlignet med en standardisert laboratoriemesk. Noen slik laboratorietest er ikke gjort for hurtigris. Du må også ta hensyn til at ris ikke inneholder amylase, så omdanning kan være et problem om du bruker for mye av det, og da begynner ting som tid og temperatur å bety en del.
 
Hvordan måler du effektivitet?

100 gram ris inneholder mer tilgjengelig stivelse enn 100 gram malt, så du vil få mer gjærbart sukker fra ris enn fra samme mengde malt. Samtidig er meskeeffektivitet regnet ut fra hvor mye sukker du får ut fra din prosess, sammenlignet med en standardisert laboratoriemesk. Noen slik laboratorietest er ikke gjort for hurtigris. Du må også ta hensyn til at ris ikke inneholder amylase, så omdanning kan være et problem om du bruker for mye av det, og da begynner ting som tid og temperatur å bety en del.

Fant det jeg trengte her: :)
Table of Typical Malt Yields - How to Brew
 
Men er einaste argumentet for å bruka hurtigris føre ris at den slepp du å koka? Og viss du brukar vanleg ris så fungerer den lika bra dersom den blir kokt fyrst?

Det er jo så mykje som tek tid i løpet av ein bryggedag at eg ser ikkje heilt korleis 15-20 min putring av litt ris under oppvarming av meskevatn skal vera det heilt stora orket [emoji846]. Eg er iallefall ikkje i tvil om kva ris eg hadde servert til ein middag viss eg skulle velga mellom hurtigris og skikkeleg ris [emoji16]. Og sikkert kjekkare å kjøpa ein sekk med ris på butikken enn å tøma heile hylla med hurtigris, spesielt i desse tider då det har vore mykje fokus på hamstring[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men er einaste argumentet for å bruka hurtigris føre ris at den slepp du å koka? Og viss du brukar vanleg ris så fungerer den lika bra dersom den blir kokt fyrst?

Det er jo så mykje som tek tid i løpet av ein bryggedag at eg ser ikkje heilt korleis 15-20 min putring av litt ris under oppvarming av meskevatn skal vera det heilt stora orket [emoji846]. Eg er iallefall ikkje i tvil om kva ris eg hadde servert til ein middag viss eg skulle velga mellom hurtigris og skikkeleg ris [emoji16]. Og sikkert kjekkare å kjøpa ein sekk med ris på butikken enn å tøma heile hylla med hurtigris, spesielt i desse tider då det har vore mykje fokus på hamstring[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, sånn jeg husker det stemmer det. Jeg har aldri satt meg så grundig inn i det siden jeg ikke har vurdert å bruke ris til annet enn middag, men jeg tror det stemmer. Klart, en basmatibitter hørtes jo forlokkende ut...
 
Men er einaste argumentet for å bruka hurtigris føre ris at den slepp du å koka? Og viss du brukar vanleg ris så fungerer den lika bra dersom den blir kokt fyrst?

Det er jo så mykje som tek tid i løpet av ein bryggedag at eg ser ikkje heilt korleis 15-20 min putring av litt ris under oppvarming av meskevatn skal vera det heilt stora orket [emoji846]. Eg er iallefall ikkje i tvil om kva ris eg hadde servert til ein middag viss eg skulle velga mellom hurtigris og skikkeleg ris [emoji16]. Og sikkert kjekkare å kjøpa ein sekk med ris på butikken enn å tøma heile hylla med hurtigris, spesielt i desse tider då det har vore mykje fokus på hamstring[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, sånn jeg husker det stemmer det. Jeg har aldri satt meg så grundig inn i det siden jeg ikke har vurdert å bruke ris til annet enn middag, men jeg tror det stemmer. Klart, en basmatibitter hørtes jo forlokkende ut...

Folk har jo så j.... mye rart oppi ølet sitt, så hvorfor ikke en basmati cream ale:p? Eller kanskje heller jasmin, for optimal floral aroma?

Nei, spøk til side. Jeg tenker på det der. Det er lite ekstra mikk med å koke risen, egentlig. Jeg ser for meg at det tryggeste med tanke på nøytralitet i smaken er grøtris. Det er jo ingenting som er så kjemisk reint for smak som risengrynsgrøt av hvit ris:eek:.

Noen som har prøvd poteter:)?
 
Folk har jo så j.... mye rart oppi ølet sitt, så hvorfor ikke en basmati cream ale:p? Eller kanskje heller jasmin, for optimal floral aroma?

Nei, spøk til side. Jeg tenker på det der. Det er lite ekstra mikk med å koke risen, egentlig. Jeg ser for meg at det tryggeste med tanke på nøytralitet i smaken er grøtris. Det er jo ingenting som er så kjemisk reint for smak som risengrynsgrøt av hvit ris:eek:.

Noen som har prøvd poteter:)?

Hahaha! Fekk ikkje umiddelbar veldig trong for å gjera da forsøket for min eigen del iallefall. Ubrent akevittmesk / øl[emoji2960]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, jeg har smakt øl med poteter. Husker ikke hva slags øl det var, men det var brukt på tilsvarende måte som ris. Det burde vel fungere greit, men smaker kanskje litt mer enn ris?

Jeg har smakt akevitt på mandelpoteter der man hadde lagt vekt på å få med råvarekarakteren, i den tro at når franskmenn kan få det til med cognac, så klarer sikkert hedmarkinger det med akevitt, også:D.

Det var ganske jæv'li - men de hadde da fått polet til å ta det inn og meg til å kjøpe det. Hedmarkinger:rolleyes:!!! ( - og naive eidsvollinger:(.)

Nei, jeg er nok ikke frista til å prøve. Poetmjøl kunne sikkert funke - men jeg tror det faktisk vil bli dyrt. Så jeg har nettopp handla inn fire pakker geisha grøtris:).
 
Sist redigert:
Ble nysgjerrig og lurte på om koking var den beste form for gelatinisering. Kom da over følgende artikkel som nevner gelatinisering på mellom 65 og 85 grader.

The Use of Rice in Brewing | IntechOpen

Uten å ha lest så mye av artikkelen, tror jeg den dreide seg om malta ris der det er snakk om å bevare enzymene samtidig som du må sørge for å få gelatinisert stivelsen så enzymene kan få jobba med den. Grøtrisen er det neppe noe poeng i å få gelatinisert stivelsen i på lavest mulig temperatur:).
 
Tilbake
Topp