Men...om vørten har korrekt OG, man rister som spedalsk ett minutt eller to før man tar i gjær og man oppnår korrekt FG, har man ikke da gjort alt korrekt og gjæren har gjort jobben sin? Da er det vel poengløst om man blir helt Petter Smart for å få oksygen inn i vørten, når resultatet er det samme? Eller er det forskjeller man kan smake på ferdig øl i ettertid som er årsaken til at så mange jobber hardt med oksygentilførselen?
Synes emnet er interessant. Jeg har bare tre brygg bak meg og så langt har alle resultert i korrekt FG og smakfullt øl ved risting av gjærdunk en liten stund, men det er mulig det finnes et annet nivå av god smak jeg ikke ankommer ved bare å riste?
8-10l i slengen i en BetterBottle funker fint det, men det tar tid og det er tungt. 20min til sammen på 90l.
Venturi er enkelt å lage. F.eks. 20-30 1mm-hull i et PEX rør på en meter.
Ulempen med disse to er at en blander inn buggs fra lufta.
Akvariepumpe er billig og relativt enkelt å administrere. Kok steinen før og etter og hold filteret sterilt. 10-15 min lufting etter tilsetting av gjær bør være greit. Funker på et vis til starter også, om en ikke har rører. Når det gjelder skum sier White i "Yeast" at overdreven lufting kan være skadelig for skumfasthet
Fordelen med luft er at en ikke kan oksygenere for mye. Hjemmebryggere har en tendens til å overdrive det meste(ja, jeg er skyldig). Om en får høre at det er viktig å oksygenere MYE, så forsvinner det en Jula-flaske på 10 stamper. For mye O2 gir blant annet mye fusel. Tynner hører hjemme i lakk, ikke øl. Om en bruker O2 må en ha flowmeter og gode rutiner.
Jeg bruker å anbefale alle som begynner å lage øl: Hold det enkelt! Minst mulig Petter Smart. Den letteste måten å lage god øl på er ekstrakt, tørrgjær og enkle oversiktlige rutiner. Ølet blir godt om du kjenner gjæren din, og behandler den pent.
Luft er godt nok, lenge. 1. pri er desinfeksjon. Deretter temperaturstyring. Og i alt en gjør: gode rutiner.
Når dette er sagt så har forskjellige gjærstammer forskjellig O2-krav. Og økende OG gir økende krav til oksygenering. Det er stor forskjell på en APA med OG 1.045 og US-05, og en juleøl med OG 1.090 og WLP530.
På Darwins fødselsdag er det vel verd og nevne "selektivt press" også. Riktig oksygenmengde blir straks mye viktigere om en skal gjenbruke gjær i mange generasjoner.