Risting av gjæringsdunk

Jeg bruker å riste vørteren ca 1 minutt, også bruker jeg en akvariepumpe med brusestein og fester den på en stang slik at jeg får brusesteinen langt ned i gjæringskaret som mulig.  Lar det  "bruse" i ca 2-3 min, mens jeg beveger staqngen sakte rundt i gjæringskaret.

Dette er en fast rutine jeg har, og for meg fungerer det utmerket .  Enkwelt og greitt.
 
Gahr skrev:
Jamil har heller ikke noe imot tørrgjær, så lenge det er typer som er gode... Men det er et faktum at utvalget av god flytende gjær er langt større enn utvalget av god tørrgjær.

Du har helt rett, men jeg ble skuffet over hvor lite plass som White og Zainasheff har viet tørrgjær i boka Yeast. Jeg (mis?)tolket det som om de ikke synes det er tøft nok med tørrgjær lenger...

Selv om det byr på større utfordringer med våtgjær skyldes vel dette i hovedsak at produsentene velger å selge dem i små enheter!

Prinsippene om gjærmengde, oksygenering, gjæringstemperatur er jo de samme uansett hvordan man kjøper gjæren...
Harald
 
Det er jo som du sier de samme prinsippene for tørrgjær som flytende gjær, så hvor stor plass trengs egentlig å vies til tørrgjær i boka, utover de to sidene som allerede er der? Jeg mener, så lenge temaet rehydrering og fremgangsmåte rundt dette er belyst, så er vel resten av temaet likt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er jeg nysgjerrig på hva dere "proffe" gjør..
Jeg har en mistanke om at jeg ikke får god nok utgjæring på mine øl pga. oksygen forholdet.
Jeg pleier å riste mine gjæringskar i ca 2 min, men etterhvert som de begynner å bli større og flere.. Så blir man jo rett og slett sliten etter å ha ristet noen 30liters dunker.. Og ihvertfall når jeg har følelsen av at det ikke blir optimalt uanset..
 
Det er jo en grei liten treningsøkt å riste gjæringskaret, og vi hjemmebryggere trenger vel som oftest en liten ekstra kaloriforbreninning en gang i blant... Det trenger ihvertfall jeg! :) Jeg bruker å sette gjæringskaret på fanget og gi den en omgang med "ride ride ranke." Det er betydelig mindre slitsomt enn å bare riste med armene ihverfall!
 
Utstyr for tilsetting av ren oksygen trenger ikke være spesielt dyrt. Hadde jeg begynt å brygge i dag hadde jeg antakelig startet med å brygge BIAB og kjøpt utstyr for oksygenering og temperturkontroll under gjæringen før jeg hadde investert i mer avansert meskeutstyr.
 
Utstyr for tilsetting av ren oksygen trenger ikke være spesielt dyrt. Hadde jeg begynt å brygge i dag hadde jeg antakelig startet med å brygge BIAB og kjøpt utstyr for oksygenering og temperturkontroll under gjæringen før jeg hadde investert i mer avansert meskeutstyr.

Noen gode tips, evt. lenker, til hva jeg bør/kan kjøpe til oksygenering og temperturkontroll under gjæring? Brygger BIAB, gjærer for øyeblikket ale i gjesteværelse eller kjeller, gjærer lager i kjøleskap med digital termostat (fra 0-9 grader).
 
Jeg kjører på med malingsblander på batteridrillen i ca. 5-10 minutt. Skummer som bare det. Tror ikke en kan få inn mere oksygen uten å bruke oksygen. Lager som regel alltid starter enten jeg bruker flytende eller tørrgjær, med eller uten magnetrører. Har jeg ikke hatt tid til å lage starter bruker jeg to pakker tørrgjær som er "bløtlagt" ca 30 min før den går i gjæringsdunken. Jeg vil iallefall ikke "ødelegge" flere timer med brygging på grunn av lite gjær eller dårlig med oksygen i gjærens oppstartperiode. Sparer heller ikke 50 kr. ved å bare bruke en pakke tørrgjær om jeg ikke har fått laget starter.

Om det har stort utfall før ølet mitt, vil jeg ikke bruke en dag med brygging på. Så jeg kjører den sikre linjen.
 
Jeg har bare 5 brygg bak meg så mine erfaringer må tas med forbehold... Jeg las en plass om venturi-prinsippet, og ville utforske dette nærmere. To like kobberrør på 15 mm der det ene hadde hull rett etter innsnevringen for å få sugd inn luft, men det andre røret hadde ingen innsnevring men like mange hull. Hageslangen ble så koblet på og det var markant mer luft i vannstrålen med innsvevring! Venturi-prinsippet fungerer! Problemet er at det må være en god del trykk på strålen for å få frem effekten, samt at maltklumper kan tette igjen hele avløpet fra kjelen. Stakk så på biltema og kjøpte en malingsblander til drillen og det såg mye bedre ut enn når jeg helte over vørteren for å få inn luft på den måten. (Fann videre ut at man må være forsiktig med gassen på en kraftig drill hvis man ikke vil tømme gjæringsdunken eller borre hull i den...) Venturi er død, leve malingsblanderen!
IMG_4022.jpgIMG_4023.jpg
 
Et lite spørsmål til de gamle og de vise: Hvis det er slik at man kan oppnå 8 ppm ved å riste, og det optimale er 11-12 for en ale. Er man da ikke nær nok, og kan man kompensere for oksygenmangelen ved å tilsette rikelig med gjær?
 
etter som jeg har lest er det faktiske menge o2 du får ved og riste er 2-3PPM. 8 er maximalt mulig. som igjen er umulig ved bare risting. akvarie pumpe med mikrostein kan man kansje komme nær 8 men ikke ved vanlig risting.
anngående gjæra så må nok noen andre svare :)
 
Vil legge til at siden jeg kommenterte her sist har oksygenering med ren O2 kommet i hus, og STC-1000 med temperaturkontroll på gjæringa er in process :). Glæden, den glæden!
 
Jeg har Bryggeland-settet og kjøpte dette flowmeteret fra Kina. Har imidlertid ikke undersøkt nærmere tilkoblingene, så har ikke fått brukt den ennå. Vet ikke om niplene har dimensjoner som passer slangen.
 
Det er en ting jeg har lurt på: jeg har lest et sted (men finner det ikke igjen nå) at de proteinene som danner skum på ølet bare "virker" en gang. Siden det skummer ganske kraftig når man rister gjæringsdunken, kan det tenkes at dette kan bidra negativt for skumdannelsen senere? Jeg tipper nei, men det er jo (muligens) et interessant spørsmål...
 
Tilbake
Topp